27.11.2018 Liikenne Autokauppa odottaa joulukuuta ja autoveron rukkausta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tiukempi WLTP-päästömittaus muutti autoveroa, nyt odotetaan uusia verotaulukoita, joiden toivotaan korjaavan havaittuja ongelmia eri automallien välillä. Hallitus alensi syyskuussa autoveroa keskimäärin 22 prosenttia samalla kun siirryttiin myös verotuksen osalta WLTP-mittaustavan mukaisiin arvoihin. Mittaustapamuutosta kompensoimaan luotu veronkevennys loppuu päästötasolla 249 grammaa hiilidioksidia kilometrille.Pian on odotettavissa uusi verorukkaus.Syyskuisen veronalennuksen tavoitteena oli kompensoida mittaustapojen aiheuttamaa muutosta hiilidioksidipäästöarvoihin ja siten estää autoveron nousemista. Muutoksella pyrittiin välttämään WLTP-mittausmenetelmään siirtymisen aiheuttama uhka markkinahäiriöistä autokaupassa.Autokauppa – ja autonostajat – odottaa nyt kieli pitkällä, mitä valtiovarainministeriön VTT:ltä tilaama selvitys WLTP-autoveromuutoksen vaikutuksista tuo tullessaan. Ilta-Sanomien mukaan autoalalla odotetaan, että autoveron määrä laskisi selkeästi esimerkiksi useiden automaattivaihteisten nelivetomallien osalla, joista osan hinnat nousivat tuntuvasti syyskuun alussa.Vuodenvaihteen jälkeen autoveroa on tarkoitus joka tapauksessa keventää hieman hallitusohjelmassa julkilausutun mukaisesti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNEDC kummittelee yhä mukanaAutoverotaulukoissa kummittelee jatkossakin mukana myös vanha NEDC-mittaustapa.Vaikka tämän vuoden syyskuun alusta alkaen pääasiassa kaikkien uusien henkilöautojen rekisteröinnissä on käytettävä WLTP-mittaustavan mukaista päästötietoa, on siirtymäaikana mahdollista tietyin edellytyksin käyttää ensirekisteröinnissä myös vanhan mittaustavan mukaisia arvoja.Ajoneuvon valmistaja voi hakea Liikenteen turvallisuusvirasto Trafilta poikkeuslupaa, jonka perusteella valmistussarjan viimeisten ajoneuvojen ensirekisteröinnissä voi käyttää NECD-mittaustavan mukaista ominaishiilidioksidipäästöä yksivaiheisesti valmistettavien ajoneuvojen ensirekisteröinnissä vuoden 2019 elokuun loppuun saakka ja monivaiheisesti valmistettavien ajoneuvojen ensirekisteröinnissä vuoden 2020 elokuun loppuun saakka.Käytettävissä on siis oltava NEDC-mittaustapaan pohjautuva verotaulukko uuden WLTP-mittaustavan mukaisen autoverotaulukon rinnalla – siis ainakin vuoden 2020 elokuun loppuun saakka. WLTP nosti lähes poikkeuksetta autojen päästöarvoja Autovero muuttui syyskuun alussa uuden ja aiempaa tiukemman WLTP-mittaustavan takia. Autoverolainsäädännön kannalta WLTP-mittaustapa on hankala, perustuuhan autojen veroprosentti Suomessa hiilidioksidipäästöarvoihin. WLTP-mittaustavalla saatavat arvot ovat lähes poikkeuksetta vanhan NEDC-mittaustavan arvoja korkeampia. Niihin uusiin ajoneuvoihin, joiden hiilidioksidipäästöt on mitattu WLTP-mittaustavalla, sovelletaan 1.1.2020 alkaen uusia ajoneuvoverotaulukoita. Koska ajoneuvoveroa kannetaan vuosi etukäteen, näkyy muutos ajoneuvoverolipuilla jo 2019 vuoden aikana. WLTP – aiempaa rankempi, vaihtelevampi ja pidempi ajosykli Uusi WLTP-mittaustapa on aiempaa NEDC-mittausta tiukempi ja vastaa paremmin todellisia ajamisesta koituvia päästöjä. WLTP-mittauksen ajosykli on aiempaa vaihtelevampi ja pidempi ja siinä on enemmän suurella nopeudella ajettavia vaiheita. Mittaus tehdään edelleen laboratoriossa, mutta mittausolosuhteet ovat aiempaa huomattavasti tarkemmin säänneltyjä. Lisäksi EU on ottanut syyskuussa 2017 käyttöön myös liikenteessä tehtävän RDE-ajosyklin, jolla täydennetään WLTP-mittausjärjestelmää. RDE koskee aluksi ainoastaan typen oksidien mittausta. RDE-mittaus tehdään liikenteessä ajaen, siis käytännön olosuhteissa. Monenlaisia päästöjä Autojen päästöillä tarkoitetaan yleensä pakokaasupäästöjä sekä polttoaineen palamistuotteena syntyviä hiilidioksidipäästöjä. Lainsäädännöllä säänneltyjä pakokaasupäästöjä ovat hiilimonoksidi- (CO), hiilivety- (HC), typenoksidi- (NOx) ja pienhiukkaspäästöt (PM). Hiilidioksidipäästöille ei ole lainsäädännöllistä enimmäisrajaa, mutta niiden määrää säännellään Euroopassa valmistajille asetetuilla päästötavoitteilla. Euroopassa on hiilidioksidipäästövaatimukset (CO2) ovat muita maanosia suurempia. Kierrätys kannattaa Autoalan tiedotuskeskuksen arvion mukaan keskivertoautolla auton valmistuksen osuus koko elinkaaren aikaisista hiilidioksidipäästöistä on Suomessa 10–15 prosenttia. Valmistuksen osuuteen hiilijalanjäljestä lasketaan materiaalien energiasisältö ja valmistukseen kuluva energia. Auton valmistuksen osuus koko elinkaaresta riippuu merkittävästi siitä, paljonko autolla elinkaaren aikana ajetaan ja mikä on auton käyttövoima. Mitä suurempi on autolla ajettujen kilometrien määrä, sitä suuremmaksi kasvaa käyttövaiheen merkitys. Polttomoottorikäyttöisen henkilöauton valmistamisen aikaisten hiilidioksidivaikutusten on arvioitu olevan 6 000–7 000 kg hiilidioksidiekvivalentteina. Tämä sisältää myös materiaalien energiasisällön. Kierrättäminen on hyödyllistä, sillä kierrättämällä elinkaaren päässä oleva ajoneuvo saadaan takaisin vähentyneinä hiilidioksidipäästöinä noin neljännes. Teksti: Marko Jokela Lähteet: Autoalan Tiedotuskeskus www.aut.fi, Trafi, Valtioneuvosto, Ilta-SanomatMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.1.2025 Kuolonkolarit Liki kolmannes turmakuljettajista oli päihtyneitä, tuore onnettomuusraportti kertoo 17.1.2025 Matkailu Tänne me suuntaamme valmismatkoille – ikisuosikit porskuttavat 17.1.2025 Matkailu Lomamatka autolla matkailutapojen kärjessä 16.1.2025 Uutinen Uusi Opel Frontera alkaen 28 990 euroa – täyssähköllä ja hybridillä sama alkaen -hinta 16.1.2025 Yleinen Twingon paluu – Renaultin sähköinen kauppakassi saapuu 2026 alle 20000 eurolla 16.1.2025 Yleinen Tesla päihitti Audin 2024 – syynä luisunut myynti 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 16.1.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akkuongelmaan saatiin softapäivitys 16.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 R Turini – R niin kuin raaseri 16.1.2025 Yleinen Tesla päihitti Audin 2024 – syynä luisunut myynti 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti