28.6.2016 Ajoneuvot Autoliitot: Volkswagenin ohjelmistopäivitys vaikutti vain vähän Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kansainvälisen autoliitto FIA:n ja jäsenliittojen testeissä kävi ilmi, että päästöhuijausmoottoreihin suunnattu Volkswagenin ohjelmistopäivitys jäi vaikutuksiltaan melko vähäisiksi. Merkittävimmät erot löytyivätkin ilmoitetun ja todellisen kulutuksen väliltä. Autoliiton sisarjärjestöt Saksasta (ADAC), Itävallasta (ÖAMTC) ja Sveitsistä (TCS) selvittivät touko-kesäkuun aikana Volkswagenin 2,0-litraiseen TDI -dieselmoottorin tekemän ohjelmistopäivityksen vaikutukset auton kulutukseen, päästöihin ja suorituskykyyn. Volkswgenin takaisinkutsut ovat alkaneet 2,0-litraisista dieselmoottoreista, joten merkittävämpien muutosten kohteeksi joutuvaa 1,6-litraista TDI-moottoria ei voitu testata tässä yhteydessä.Testissä oli mukana kolme Audi A4 Avant 2.0 TDI:ta sekä yksi Volkswagen Golf 2.0 TDI BMT. Jokaisessa autossa oli kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto sekä start/stop-järjestelmä. Ennen ja jälkeen moottorin päivityksen tehty eurooppalaisen tyyppihyväksynnän perustana oleva NEDC-testi osoitti, että päivitys ei aiheuttanut juuri muutoksia typenoksidipäästöihin, kulutukseen eikä moottorin suorituskykyyn.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMerkittävimmät erot kulutuksessa jo ennen päivitystäAutojärjestöjen testeissä huomio kiinnittyi kuitenkin siihen, että jo ennen päivitystä tehdyssä NEDC-syklin mukaisessa kulutusmittauksessa testattujen ajoneuvojen kulutus oli peräti 7-15 prosenttia valmistajan ilmoittamaa virallista kulutusta suurempi.– Tämä ero kulutuksissa vaatii valmistajalta selitystä. On kuitenkin hyvä huomata, että nyt testattiin vain muutama yksittäinen auto. Joka tapauksessa koko päästöskandaali osoittaa, että kuluttajansuojaa ja muun muassa testauksen läpinäkyvyyttä on parannettava, kansainvälisen autoliitto FIA:n liikenneasioiden pääsihteeri Andrew McKellar toteaa.– Valitettavasti todellisten ja lähes kaikkien autonvalmistajien ilmoittamien kulutuslukemien suhteelliset erot ovat vuosien saatossa kasvaneet. Kuluttajan kannalta on tärkeää, että lukema vastaisi mahdollisimman hyvin todellisuutta ja eri valmistajien ilmoittamat tiedot olisivat keskenään vertailukelpoisia, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen sanoo.– Laboratorio-olosuhteissa toistettavaksi tehty mittaus ei kuitenkaan koskaan voi ottaa huomioon kaikkia eri tekijöitä. Erityisesti Suomessa vaihtelevat keliolosuhteet asettavat haasteita. Myös ajotavalla on iso vaikutus todelliseen kulutukseen.Tilanteen pitäisi parantua, mikäli EU-komission ajama uusi mittaustapa otetaan käyttöön vuonna 2017. Autovalmistajista esimerkiksi PSA on jo kokeillut ehdotetun mittaustavan ja nykyisten NEDC-syklin mukaisten kulutuslukemien välistä eroa.Lähde: Autoliitto Kuva: VolkswagenKatso myös:PSA kokeili – uudet kulutuslukemat reilusti lähempänä arkielämää! VTT epäilee: korjataanko suomalaiset Volkswagenit turhaan? Volkswagenin takaisinkutsut etenevät kaksilitraisiin Volkswagen etuajassa skandaalidieseleiden takaisinkutsuissa Lue lisää Kaikki artikkelit 22.1.2025 Ajoneuvot Italiassa valmistettiin vuonna 2024 vähiten autoja sitten vuoden 1956, mutta Fiat oli silti maailmanlaajuisesti myydyin Stellantis-brändi 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 22.1.2025 Yleinen Tankkasin bensaa dieselautoon, miten tulisi toimia? 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa