7.12.2021 Liikenne Autoliitto neuvoo: näin auto lähtee käyntiin myös kovilla pakkasilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoliiton mukaan fiksu autoilija kiinnittää kovilla pakkasilla huomiota akkuongelmien ehkäisyyn. Suomeen on saapunut talvikelit eli jopa hyytävä pakkanen. Reilusti miinuksella oleva lämpötila aiheuttaa haasteita myös autoilijoille.Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen antoi vinkit, miten pitää auto käyttökunnossa myös kovilla pakkasilla.– Autoilija välttyy pakkaspäivinä monelta harmilta, jos auto on huollettu säännöllisesti huolto-ohjelman mukaan. Kun noudatetaan huolto-ohjelmaa, silloin tulevat suodattimet vaihdettua, koneessa ovat notkeat öljyt ja jäähdytinneste kestää riittävästi pakkasta. Huolto-ohjelmaan kuuluu yleensä myös akun testaus, Vesalainen sanoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaihda huono akkuKäyttöikänsä päähän tullut akku kannattaa Vesalaisen mukaan vaihtaa hyvän sään aikana. Lämpimillä keleillä oireillut akku sanoo todennäköisesti pakkasilla sopimukseensa irti. Akun uusiminen on aina edullisempaa etukäteen, itselle sopivana ajankohtana, kuin pakon edessä kiireisenä pakkasaamuna. Vesalainen varoittaa kuitenkin, että hyvänkin akun saa tyhjentymään vääränlaisella käytöllä. Ajettaessa kovilla pakkasilla lyhyttä matkaa, kylmä akku ei välttämättä ehdi latautua.Käynnistyksen lisäksi virtaa vievät muun muassa penkin lämmittimet, peilin lämmittimet, tuulilasilämmitin, takalasinlämmitin, ohjauspyörän lämmitin ja lämmityslaitteen puhallin. Näin ollen virtaa kuluu, mutta kylmä akku ei lyhyellä matkalla ehdi varastoimaan laturin tuottamaa virtaa. Siksi olisi tärkeää, että pakkasten aikana, mielellään pari kertaa viikossa, autolla ajettaisiin selkeästi pitempi rupeama.– Turha ajelu ei kuitenkaan ole mielekästä eikä ympäristöystävällistä. Jos oma auton käyttö on toistuvaa lyhyiden matkojen ajamista, on autoon järkevää asentaa akkulämmitin ja ylläpitolaturi, Vesalainen ohjeistaa.Aja pidempään kuin lämmitätAutoliitto neuvoo esilämmittämään moottoria kovilla pakkasilla. Esilämmitys säästää moottoria, parantaa käynnistyvyyttä ja vähentää päästöjä. Mikäli esilämmittämiseen käytetään polttoainekäyttöistä esilämmitintä, on huomioitava, että se käyttää virtaa auton omasta akusta.– Jos lämmittää aamulla autoa puoli tuntia ja sitten ajaa vartin työmatkan, sitten lämmittää autoa taas puoli tuntia ja ajaa vartin, hyväkin akku on viikossa tyhjänä, Vesalainen varoittaa.Käytettäessä polttoainetoimista lisälämmitintä, autolla tulisikin aina ajaa selvästi pidempään kuin sitä on lämmitetty. Mikäli tämä ei järkevästi toteudu, ovat akkulämmitin ja ylläpitolaturi järkeviä investointeja.Jos matka kuitenkin katkeaa, puhelimeen kannattaa tallentaa jo etukäteen Autoliiton tiepalvelun numero tai Autoliitto-applikaatio. Niistä saa apua vuoden jokaisena päivänä. Autoliitto neuvoo myös varaamaan mukaan riittävästi lämmintä vaatetta, koska sammunut auto kylmenee nopeasti.Teksti: Moottori Lähde: Autoliitto Kuva: Moottorin kuva-arkistoArtikkeli julkaistu alun perin 26.2.2018 Lue myös: Viisi vinkkiä talviautoiluun – näin säästät rahaa Kymmenen varmaa vinkkiä: Autoilija, yllätä talvi! Talviautoilijan vinkit – viisas ennakoi Tarkkana talviliikenteessä – vinkit aura-auton kohtaamiseen Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 30.1.2025 Sähköautot Älylataus voi tuoda säästöjä sähköautoilijalle – mutta kuinka paljon? 29.1.2025 Uutinen Volkswagen peruu ID.7:n Pohjois-Amerikasta – sähköautot eivät myy USA:ssa 29.1.2025 Uutinen Kovaa hintakilpailua: ”ajamaton” MG 4 alkaen 22 900 ja uusi 24 500 euroa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla