10.11.2018 Ajoneuvot Auton syyssuojaus – aika vahata Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nyt on hyvä aika suojata auton maalipinta talven rasituksia vastaan. Auton syyssuojaus on hyvä käsite, sillä talvella autonhoitokelit ovat harvassa. Lehdet ovat pudonneet puista ja yöllä on käyty pakkasella etelässäkin. Auton syyssuojaus olisi syytä suorittaa ennen kuin päivälämpötilat painuvat pysyvästi pakkasen puolelle. Auton maalipinta on suositeltavaa suojata sekä talven rasituksia vastaan että pesujen helpottamiseksi.Samat tutut pesuvälineet ovat tarpeen myös ennen suojaamista tehtävään pesuun, mutta maalipinnan perusteelliseen puhdistamiseen kannattaa käyttää vahvempia pesuaineita ja hieman enemmän vaivaa.Toki pesumahdollisuudella varustetun tallipaikan omaavat ovat etuoikeutetussa asemassa, mutta tavalliselle pihapesijälle sää on ratkaisevassa roolissa. Toisaalta halleja saa myös vuokrattua autonhoitotarpeita varten, joten sitäkin voi harkita vaihtoehtona. Pakkaskeli asettaa haasteita auton pesemisen suhteen, mutta vielä vaikeampaa on maalipinnan suojaaminen kaikkine sitä edeltävine puhdistuksineen.Syyssäät sotkevat auton nopeasti. Hyvin suojattu maalipintaa pysyy paremmin puhtaana ja on helpompi puhdistaa.Ei ole väliä miten tai milloin auton suojaamisen suorittaa eikä sitä ole edes pakko tehdä itse. Työn voi myös teetättää osaavalla ammattilaisella. Tärkeää olisi kuitenkin pitää maalipinta mahdollisimman hyvin suojattuna enemmän tai vähemmän jatkuvasti.Esipesun jälkeen auto on syytä pestä käsin. Tämä ei poikkea tavallisesta autonpesurutiinista, mutta tämän lisäksi voidaan suorittaa pienpoistoa, raudanpoistoa ja savestusta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAuton syyssuojaus on tarpeenSyksyllä tehtävä perusteellinen puhdistus ei pesujen osalta poikkea juurikaan muusta ennen vahausta, tai muun suojatuotteen levitystä, suoritettavasta pesusta. Tämän lisäksi on hyvä huolehtia ylimääräisten lehtien, koivunsiementen ja muun eliöperäisen materiaalin poistamisesta sisätiloista ja auton rakosista. Myös pienpoisto, raudanpoisto ja puhdistussavi on esitelty erillisissä artikkeleissa.Kaikkien tarpeellisten pesujen jälkeen pinta todetaan puhtaaksi ja sen jälkeen voidaan edetä kuivaamiseen mikrokuituliinalla. Sadekelillä tämä ei onnistu.Pesu hoituu esipesun jälkeen näppärästi vaikka sadekelillä. Säät saattavat kuitenkin asettaa rajoitteita, sillä pesun jälkeen auto on kuivattava. Sateessa sekä kuivaus että auton maalipinnan suojaaminen on käytännössä mahdotonta, joskin sumuta ja huuhtele –tuotteet tekevät tähän poikkeuksen.Suojatuotteen valintaan löytyy omat autonhoitojuttusarjan osansa. Erillisissä artikkeleissa olemme esitelleet luonnonvahat, hybridivahat, synteettiset suojatuotteet sekä kestopinnoitteet. Näiden lisäksi on olemassa esimerkiksi sumuta ja huuhtele – tuotteita, joita tosin suosittelemme ennemmin jatkuvaan maalipinnan suojan ylläpitoon kuin kerran tehtävään perusteellisempaan vahaukseen tai muuhun syyssuojaukseen.Illan saapuessa maalipinta jäähtyy nopeasti yöllisen taivaan lämpösäteilyn vaikutuksesta. Tämä ja ulkolämpötila on syytä huomioida suojatuotetta ja autonhoitoajankohtaa valittaessa.Suojatuotteen kanssa on huomioitava myös ulkolämpötila. Hämärän tullessa ulkolämpötila laskee nopeasti ja yöllisen taivaan kylmä lämpösäteily jäähdyttää erityisesti auton vaakapinnat uskomattoman lyhyessä ajassa. Erilaiset suojatuotteet, kuten vahat, reagoivat eri tavalla lämpötiloihin.Levityslämpötilojen suhteen on suositeltavaa noudattaa valmistajan ohjeistuksia. Tulee kuitenkin muistaa, että maalipinnan lämpötila saattaa poiketa reilusti ulkoilman lämpötilasta. Tämä pätee sekä myöhään illalla kylmän taivaan kanssa että keskellä päivää auringon paistaessa.Vesi helmeilee suojatulla maalipinnalla. Samalla pinta hylkii voimakkaasti myös likaa.Näistä syistä pilvinen keskipäivä lienee parhaita vaihtoehtoja auton syyssuojauksen suorittamiseen. Lämpötila on tällöin toivottavasti noin kymmenen celsiusasteen tienoilla, joka riittää vielä usealle maalipinnan suojatuotteelle. Hieman lämpimämpi keli olisi toki parempi, mutta nyt on viimeisiä aikoja suorittaa auton syyssuojaus ulkona.Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat – ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla 9.4.2025 Ajoneuvot Selvitys: oma auto hajosi, mutta minkälaisen sijaisauton saa tilalle? 8.4.2025 Ajoneuvot Käytetty Ferrari Ranskasta – ja läpi Euroopan koti-Suomeen ajaen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous