5.5.2018 Ajoneuvot Maalipinnan suojatuotteet – luonnonvaha Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luonnonvaha on maalipinnan suojatuotteista perinteikkäin. Se ei kuitenkaan ole vanhentunut tuotteena, sillä laadukas luonnonvaha omaa monia vahvuuksia. Tällä kertaa maalipinnan suojatuotteista on vuorossa luonnonvaha. Moottorin autonhoitojuttusarjassa on jo esitelty aiemmin kestopinnoite, sealant sekä hybridi. Nämä kaikki aiemmin esitellyt sisältävät ainakin joitain synteettisiä ainesosia. Luonnonvaha valmistetaan nimensä mukaisesti luonnosta saatavista vahoista. Aiemmissa maalipinnan suojatuotteita käsittelevissä artikkeleissa onkin jo todettu, että luonnonvahojen lisäksi on olemassa myös synteettisiä, eli ihmisen valmistamia, vahoja. Tämä saattaa hieman sekoittaa autonhoitoaineisiin alkutaipeilla tutustuvaa. Tällä kertaa keskitytään kuitenkin luonnontuotteisiin. Sonax Premium Class Carnauba Care on perinteikkäästi luonnonvaha, mutta ei suinkaan ominaisuuksiltaan vanhentunut. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Luonnonvaha historiassa Pintaa suojaavat vahat on kehitetty ennen modernia autoa. Saksassa levitettiin vahaa jo 1800-luvulla hevoskärryjen pintoja suojaamaan. Vaha on maalipinnan suojatuotteista kaikkein vanhin, mutta se ei suinkaan ole vanhentunut tuotteena. Luonnonvaha toimii epäpuhtauksia keräävänä kerroksena. Vahapintaa voi ajatella jonkinlaisena sijaiskärsijänä. Sen tarkoituksena ei suinkaan ole toimia ikuisena pintana lakan päällä, vaan kerätä epäpuhtaudet itseensä ja olla helposti poistettavissa näiden epäpuhtauksien mukana. Kiinteitä luonnonvahoja voi hyvin levittää myös paljain käsin suoraan maalipinnalle ilman mitään ylimääräisiä välineitä. Näin maalipinta saadaan helposti puhtaaksi liasta ja vahasta viimeistään hieman voimakkaammilla aineilla pesemällä, jonka jälkeen se voidaan suojata uudelleen epäpuhtauksia vastaan. Itse maalipinta ei mene pilalle tai lika pinty siihen. Ajatus on nerokas ja se toimii yhtä tänäkin päivänä. Tämä kuitenkin vaatii auton vahaamista useamman kerran vuodessa, ja kahta kertaa voidaan pitää ehdottomana minimisuosituksena. Neljällä vuotuisella vahauskerralla saavutetaan erinomainen ympärivuotinen suoja. On jokaisen omakohtainen valinta onko tämä paljon vai vähän. Luonnonvaha ominaisuuksiltaan Tunnetuimpia luonnonvahoja ovat kandelilla-, karnauba- ja mehiläisvaha. Erityisesti karnaubavaha on onnistuttu nostamaan jopa jonkinlaiseen kulttimaineeseen ja toisinaan valmiiden tuotteiden kyljestä löytyy mainostekstejä kuten ”100% puhdas brasilialainen karnaubavaha”. Pelkästään näihin ei kannata ostopäätöstään pohjata. Tavallisesti luonnonvahan levittämiseen hyödynnetään vaahtomuovista levitintä sekä poispyyhintään mikrokuituliinaa. Suojatuote saattaa sisältää vain yhtä vahaa, mutta muitakin aineita on joukossa. Mikään valmis tuote ei esimerkiksi koostu pelkästä karnaubavahasta, vaikka näin ehkä annetaan ymmärtää. Karnauba on äärimmäisen kova luonnontuote, jonka levittäminen maalipinnalle on huoneenlämmössä mahdotonta. Siten luonnonvahatkin sisältävät liuottimia, jotta suojatuote on levitettävissä. Liuottimetkin vaikuttavat myytävän suojatuotteen ominaisuuksiin, kuten esimerkiksi siihen onko kyseessä nestemäinen vai kiinteä tuote. Eikä luonnonvaha ole välttämättä sen huonompi, vaikka siinä olisi yhdistelty liuottimien sekaan useampia erilaisia luonnonvahoja. Reseptin lopputulos on aina riippuvainen kaikista aineista. Hieman ikääntynyt maalipintakin saavuttaa syvän ja öljyisen kiillon luonnonvahan avulla. Yleisesti luonnonvahoja ylistetään usein lämpimästä, syvästä ja jopa märästä kiillosta. Ne sisältävät usein joitain öljyisiä ainesosia, joten sinällään mielleyhtymä ei ole väärä. On kuitenkin tärkeää ymmärtää, että eri tuotteiden väliset ulkonäköerot ovat joka tapauksessa erittäin pieniä. Täydelliseksi kiillotetulla, tai juuri maalatulla, maalipinnalla pienelläkin mahdollisella erolla saattaa olla merkitystä - erityisesti näyttelykäytössä olevalla autolla. Tähän käyttöön luonnonvahapohjaisia tuotteita usein käytetäänkin. Muuten ulkonäköasioita ei kannattane painottaa turhan paljoa. Nämä mahdolliset minimaaliset ulkonäköerot tulevat nimittäin esiin lähinnä virheettömällä pinnalla ja useimmin parasta kiiltoa tarjoavaksi mielletään eniten naarmuja peittävä tuote. Naarmujen peittäminen tai poistaminen ei ole suojatuotteen tehtävä ja siksi se olisikin suositeltavaa hoitaa aiemmassa vaiheessa jo ennen pinnan suojaamista. Vaahtomuovilevitin soveltuu sekä kiinteiden että nestemäisten luonnonvahojen levittämiseen. Luonnonvahan käyttö Myös luonnonvahan käyttö riippuu aineen koostumuksesta. Nestemäisiä ja kiinteitä tuotteita käytetään usein hieman eri tavalla ja muutenkin tulee aina ensisijaisesti noudattaa valmistajan ohjeita. Luonnonvahojen käyttöön nämä esimerkin ohjeet ovat kuitenkin selvästi yleispätevämpiä kuin monen muun maalipinnan suojatuoteryhmän kohdalla. Esimerkkinä puhdistetulle kuivalle maalipinnalle laitetaan Sonax Premium Class Carnauba Care. Tuote voidaan levittää paljain käsin tai mukana toimitettavan vaahtomuovisen vahanlevityssienen avulla. Jälleen on korostettava, että vahaa on tarkoitus levittää äärimmäisen ohuelti. Luonnonvahan annetaan tavallisesti kuivahtaa hetki levittämisen ja ainejäämien poispyyhinnän välissä. Levitys on suositeltavaa suorittaa pieni alue kerrallaan ja siksi esimerkiksi konepelti on suositeltavaa jakaa 4-8 alueeseen. Kokonaisen paneelin pienissä osissa levitettyään voi siirtyä seuraavaan paneeliin, joka jälleen jaetaan hieman pienempiin alueisiin. Kahden levitetyn paneelin jälkeen voi kaivaa mikrokuituliinan esiin ja pyyhkiä vahan ylijäämät ensimmäiseltä levitetyltä paneelilta. Tällöin kuivumisaika on tavallisesti sopiva. Autoa ei tule vahata auringonpaisteessa, vaan varjo on löydyttävä. Mikrokuituliina on paras väline myös luonnonvahaylijäämien poispyyhintään ja maalipinnan kiillon viimeistelemiseen. Tämän jälkeen jatketaan vahaamaan seuraavaa paneelia, jonka jälkeen ylijäämät voi taas pyyhkiä edelliseltä. Näin koko auto tulee vahatuksi näppärästi niin, että vahan kuivumisaika säilyy sopivana. Eri aineet reagoivat eri tavalla jämähtäessään pintaan turhan pitkään. Toiset pyyhkiytyvät vielä silloinkin helposti pois, mutta osa vaatii enemmän töitä. Teksti ja kuvat: Henri Posa Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku