28.4.2018 Ajoneuvot Maalipinnan suojatuotteet – hybridivaha Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hybridi tarkoittaa kahden asian yhdistelmää. Hybridivaha yhdistää ihmisen kehittelemät synteettiset ainesosat luonnon antimiin eli vahoihin. Moottorin autonhoitosarjassa on jo esitelty kestopinnoite ja sealant maalipinnan suojatuotteina. Niistä kumpikaan ei sisällä luonnonvahoja, joten siirrymme juttusarjassa hitaasti vahojen suuntaan. Käsittelyssä oleva hybridivaha on yhdistelmätuote.Hybridivaha lienee jopa yleisin maalipinnan suojatuote, sillä suuri osa kaupoissa vahoina myytävistä tuotteista sisältää yhden tai useamman luonnonvahan lisäksi joitain synteettisiä ainesosia. Pyrkimys yhdistää ihmisen ja luonnon aikaansaannosten parhaat puolet on varsin ymmärrettävä.Kuvan maalipinnalla on vielä hieman suojaa, mutta veden pisarointi on jo heikentynyt. Uusi suojaus on hyvästä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHybridivahaAutonhoitojuttusarjan edellisessä osassa muistutettiin, että on tärkeää erottaa luonnonvahat synteettisistä suojatuotteista. Tällä kertaa ne on kuitenkin yhdistetty samaan tuotteeseen. Edelleen on hyvä ymmärtää mitkä kaksi tekijää on yhdistetty ja miten tämä vaikuttaa. Hybridivaha syntyy yhdistämällä sealant ja luonnonvaha.Samalla myös synteettisten ja luonnonvahojen ulkonäkövivahteet saattavat sekoittua. On vaikeaa määritellä hybridivahalle tiettyä ominaisuutta, ulkonäköä tai muuta yhdistävää tekijää. Sen ominaisuudet riippuvat suuresti esimerkiksi siitä mikä tuotteen vahapitoisuus on.Hybridivaha voi olla kuvan mukaisesti kiinteää, mutta myös nestemäistä.Hybridivahan voi nimittäin valmistaa monella tavalla. Usein lähtökohtana on luonnonvahapohjainen tuote, johon lisätään synteettisiä ainesosia esimerkiksi keston parantamiseksi. Aivan yhtä mahdollinen on myös sealant, jota jatketaan hitusella jotakin luonnonvahaa.Aihe on loppupeleissä varsin monimutkainen. Teoriassa hybridivaha saattaa yhdistää sealantin ja luonnonvahan parhaat puolet yhteen tuotteeseen. Käytännössä tilanne voi olla jopa päinvastainen. Myös hybridivahojen joukossa on hyviä ja huonoja tuotteita.Vaahtomuovinen vahanlevitystyyny ja mikrokuituliina muodostavat parhaan välineistön kiinteän hybridivahan käyttöön.Bouncer´s #22Tällä kertaa esimerkkituotteena on englantilaisen Bouncer’sin ensimmäinen myyntiin tullut vaha #22. Se on julkaistu Dodo Juicen Indepent Wax Labelin kautta ja jälleenmyynti on siis kytköksissä Dodo Juicen kanssa. Kyseessä on autonhoidosta kiinnostuneen yksityishenkilön pitkäaikaisen vahanvalmistusharjoittelun lopputulos, joka on sittemmin kaupallistettu.Bouncer’s #22 sisältää karnaubavahan ja mehiläisvahan lisäksi tuotteen ominaisuuksia tehostavia synteettisiä ainesosia. Tämä tekee siitä hybridivahan. Sen koostumus on hyvin kiinteä, mutta tuotetta tarttuu levittimeen silti helposti sopiva määrä.Pieni määrä kiinteää vahaa levittimeen riittää. Hybridivaha Bouncer’s #22 irtoaa purkista kevyellä pyyhkäisyllä.Tuotteen käyttö on helppoa, kunhan muistaa muutaman perusasian. Jälleen on todettava, että nämä opit eivät sovi kaikkien hybridivahojen käyttöön. Erilaisia tuotteita on yksinkertaisesti liikaa yleispätevien käyttöohjeiden kirjoittamiseksi.Bouncer’sin hybridivahan käyttö muistuttaa muita kiinteitä maalipinnan suojatuotteita. Vaahtomuovilevitin ja mikrokuituliina ovat käyttäjän parhaat apuvälineet. Levittimen voi kastella vedellä ja rutistaa mahdollisimman kuivaksi ennen käyttöä, jolloin sisään jää sopivasti kosteutta estämään vahan imeytymisen syvälle levittimen uumeniin.Kiinteää vahaa levitetään erittäin ohuesti pinnalle, jotta ainejäämien pyyhkiminen on myöhemmin helppoa.Tämän jälkeen vahan pintaa pyyhkäistään kevyesti levittimellä ja hybridivahaa levitetään mahdollisimman ohuelti auton huolellisesti puhdistetulle kuivalle maalipinnalle. On suositeltavaa levittää pieniä, esimerkiksi konepellin kahdeksasosan kokoisia alueita, kerrallaan.Yhden kokonaisen auton paneelin jälkeen voi pyyhkiä mikrokuituliinalla ainejäämät edelliseltä. Eli esimerkiksi konepellistä aloitettaessa voi etulokasuojan levittämisen jälkeen pyyhkäistä jäämät konepellistä ja edetä levittämään vahaa oveen. Näin edeten koko auto tulee käytyä kätevästi läpi vahalle sopivin kuivumisajoin.Bouncer’s #22 tarvitsee hetken kuivahtamisen pinnalla ennen kuin ainejäämät tulee pyyhkiä pois. Ohuesti levitetyn vahan jäämien poistaminen sujuu vaivattomasti mikrokuituliinalla.Hybridivaha #22 hylkii vettä pisaroituen luonnonvahaa muistuttavalla tavalla. Sen kesto on useita kuukausia ja jopa puoleen vuoteen on mahdollista yltää kevyemmällä auton käytöllä ja hellävaraisilla pesuilla. Kaksikakkonen ei värjää maalaamattomia muoviosia valkoiseksi vaan sopii myös niiden suojaamiseen.Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen