Hybridivaha Bouncer's #22

Ajoneuvot Autonhoito 28.4.2018

Maalipinnan suojatuotteet – hybridivaha

Hybridi tarkoittaa kahden asian yhdistelmää. Hybridivaha yhdistää ihmisen kehittelemät synteettiset ainesosat luonnon antimiin eli vahoihin.

Moottorin autonhoitosarjassa on jo esitelty kestopinnoite ja sealant maalipinnan suojatuotteina. Niistä kumpikaan ei sisällä luonnonvahoja, joten siirrymme juttusarjassa hitaasti vahojen suuntaan. Käsittelyssä oleva hybridivaha on yhdistelmätuote.

Hybridivaha lienee jopa yleisin maalipinnan suojatuote, sillä suuri osa kaupoissa vahoina myytävistä tuotteista sisältää yhden tai useamman luonnonvahan lisäksi joitain synteettisiä ainesosia. Pyrkimys yhdistää ihmisen ja luonnon aikaansaannosten parhaat puolet on varsin ymmärrettävä.

Heikosti suojattu maalipinta

Kuvan maalipinnalla on vielä hieman suojaa, mutta veden pisarointi on jo heikentynyt. Uusi suojaus on hyvästä.

Hybridivaha

Autonhoitojuttusarjan edellisessä osassa muistutettiin, että on tärkeää erottaa luonnonvahat synteettisistä suojatuotteista. Tällä kertaa ne on kuitenkin yhdistetty samaan tuotteeseen. Edelleen on hyvä ymmärtää mitkä kaksi tekijää on yhdistetty ja miten tämä vaikuttaa. Hybridivaha syntyy yhdistämällä sealant ja luonnonvaha.

Samalla myös synteettisten ja luonnonvahojen ulkonäkövivahteet saattavat sekoittua. On vaikeaa määritellä hybridivahalle tiettyä ominaisuutta, ulkonäköä tai muuta yhdistävää tekijää. Sen ominaisuudet riippuvat suuresti esimerkiksi siitä mikä tuotteen vahapitoisuus on.

Hybridivaha

Hybridivaha voi olla kuvan mukaisesti kiinteää, mutta myös nestemäistä.

Hybridivahan voi nimittäin valmistaa monella tavalla. Usein lähtökohtana on luonnonvahapohjainen tuote, johon lisätään synteettisiä ainesosia esimerkiksi keston parantamiseksi. Aivan yhtä mahdollinen on myös sealant, jota jatketaan hitusella jotakin luonnonvahaa.

Aihe on loppupeleissä varsin monimutkainen. Teoriassa hybridivaha saattaa yhdistää sealantin ja luonnonvahan parhaat puolet yhteen tuotteeseen. Käytännössä tilanne voi olla jopa päinvastainen. Myös hybridivahojen joukossa on hyviä ja huonoja tuotteita.

Kiinteän vahan levitysvälineet

Vaahtomuovinen vahanlevitystyyny ja mikrokuituliina muodostavat parhaan välineistön kiinteän hybridivahan käyttöön.

Bouncer´s #22

Tällä kertaa esimerkkituotteena on englantilaisen Bouncer’sin ensimmäinen myyntiin tullut vaha #22. Se on julkaistu Dodo Juicen Indepent Wax Labelin kautta ja jälleenmyynti on siis kytköksissä Dodo Juicen kanssa. Kyseessä on autonhoidosta kiinnostuneen yksityishenkilön pitkäaikaisen vahanvalmistusharjoittelun lopputulos, joka on sittemmin kaupallistettu.

Bouncer’s #22 sisältää karnaubavahan ja mehiläisvahan lisäksi tuotteen ominaisuuksia tehostavia synteettisiä ainesosia. Tämä tekee siitä hybridivahan. Sen koostumus on hyvin kiinteä, mutta tuotetta tarttuu levittimeen silti helposti sopiva määrä.

Hybridivaha ja vaahtomuovilevitin

Pieni määrä kiinteää vahaa levittimeen riittää. Hybridivaha Bouncer’s #22 irtoaa purkista kevyellä pyyhkäisyllä.

Tuotteen käyttö on helppoa, kunhan muistaa muutaman perusasian. Jälleen on todettava, että nämä opit eivät sovi kaikkien hybridivahojen käyttöön. Erilaisia tuotteita on yksinkertaisesti liikaa yleispätevien käyttöohjeiden kirjoittamiseksi.

Bouncer’sin hybridivahan käyttö muistuttaa muita kiinteitä maalipinnan suojatuotteita. Vaahtomuovilevitin ja mikrokuituliina ovat käyttäjän parhaat apuvälineet. Levittimen voi kastella vedellä ja rutistaa mahdollisimman kuivaksi ennen käyttöä, jolloin sisään jää sopivasti kosteutta estämään vahan imeytymisen syvälle levittimen uumeniin.

Kiinteän vahan levitys

Kiinteää vahaa levitetään erittäin ohuesti pinnalle, jotta ainejäämien pyyhkiminen on myöhemmin helppoa.

Tämän jälkeen vahan pintaa pyyhkäistään kevyesti levittimellä ja hybridivahaa levitetään mahdollisimman ohuelti auton huolellisesti puhdistetulle kuivalle maalipinnalle. On suositeltavaa levittää pieniä, esimerkiksi konepellin kahdeksasosan kokoisia alueita, kerrallaan.

Yhden kokonaisen auton paneelin jälkeen voi pyyhkiä mikrokuituliinalla ainejäämät edelliseltä. Eli esimerkiksi konepellistä aloitettaessa voi etulokasuojan levittämisen jälkeen pyyhkäistä jäämät konepellistä ja edetä levittämään vahaa oveen. Näin edeten koko auto tulee käytyä kätevästi läpi vahalle sopivin kuivumisajoin.

Vahajäämien pyyhintä mikrokuituliinalla

Bouncer’s #22 tarvitsee hetken kuivahtamisen pinnalla ennen kuin ainejäämät tulee pyyhkiä pois. Ohuesti levitetyn vahan jäämien poistaminen sujuu vaivattomasti mikrokuituliinalla.

Hybridivaha #22 hylkii vettä pisaroituen luonnonvahaa muistuttavalla tavalla. Sen kesto on useita kuukausia ja jopa puoleen vuoteen on mahdollista yltää kevyemmällä auton käytöllä ja hellävaraisilla pesuilla. Kaksikakkonen ei värjää maalaamattomia muoviosia valkoiseksi vaan sopii myös niiden suojaamiseen.

 

Teksti ja kuvat: Henri Posa

Jaa artikkeli

Kaikki koeajot

Uusimmat