28.4.2018 Ajoneuvot Maalipinnan suojatuotteet – hybridivaha Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hybridi tarkoittaa kahden asian yhdistelmää. Hybridivaha yhdistää ihmisen kehittelemät synteettiset ainesosat luonnon antimiin eli vahoihin. Moottorin autonhoitosarjassa on jo esitelty kestopinnoite ja sealant maalipinnan suojatuotteina. Niistä kumpikaan ei sisällä luonnonvahoja, joten siirrymme juttusarjassa hitaasti vahojen suuntaan. Käsittelyssä oleva hybridivaha on yhdistelmätuote. Hybridivaha lienee jopa yleisin maalipinnan suojatuote, sillä suuri osa kaupoissa vahoina myytävistä tuotteista sisältää yhden tai useamman luonnonvahan lisäksi joitain synteettisiä ainesosia. Pyrkimys yhdistää ihmisen ja luonnon aikaansaannosten parhaat puolet on varsin ymmärrettävä. Kuvan maalipinnalla on vielä hieman suojaa, mutta veden pisarointi on jo heikentynyt. Uusi suojaus on hyvästä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hybridivaha Autonhoitojuttusarjan edellisessä osassa muistutettiin, että on tärkeää erottaa luonnonvahat synteettisistä suojatuotteista. Tällä kertaa ne on kuitenkin yhdistetty samaan tuotteeseen. Edelleen on hyvä ymmärtää mitkä kaksi tekijää on yhdistetty ja miten tämä vaikuttaa. Hybridivaha syntyy yhdistämällä sealant ja luonnonvaha. Samalla myös synteettisten ja luonnonvahojen ulkonäkövivahteet saattavat sekoittua. On vaikeaa määritellä hybridivahalle tiettyä ominaisuutta, ulkonäköä tai muuta yhdistävää tekijää. Sen ominaisuudet riippuvat suuresti esimerkiksi siitä mikä tuotteen vahapitoisuus on. Hybridivaha voi olla kuvan mukaisesti kiinteää, mutta myös nestemäistä. Hybridivahan voi nimittäin valmistaa monella tavalla. Usein lähtökohtana on luonnonvahapohjainen tuote, johon lisätään synteettisiä ainesosia esimerkiksi keston parantamiseksi. Aivan yhtä mahdollinen on myös sealant, jota jatketaan hitusella jotakin luonnonvahaa. Aihe on loppupeleissä varsin monimutkainen. Teoriassa hybridivaha saattaa yhdistää sealantin ja luonnonvahan parhaat puolet yhteen tuotteeseen. Käytännössä tilanne voi olla jopa päinvastainen. Myös hybridivahojen joukossa on hyviä ja huonoja tuotteita. Vaahtomuovinen vahanlevitystyyny ja mikrokuituliina muodostavat parhaan välineistön kiinteän hybridivahan käyttöön. Bouncer´s #22 Tällä kertaa esimerkkituotteena on englantilaisen Bouncer’sin ensimmäinen myyntiin tullut vaha #22. Se on julkaistu Dodo Juicen Indepent Wax Labelin kautta ja jälleenmyynti on siis kytköksissä Dodo Juicen kanssa. Kyseessä on autonhoidosta kiinnostuneen yksityishenkilön pitkäaikaisen vahanvalmistusharjoittelun lopputulos, joka on sittemmin kaupallistettu. Bouncer’s #22 sisältää karnaubavahan ja mehiläisvahan lisäksi tuotteen ominaisuuksia tehostavia synteettisiä ainesosia. Tämä tekee siitä hybridivahan. Sen koostumus on hyvin kiinteä, mutta tuotetta tarttuu levittimeen silti helposti sopiva määrä. Pieni määrä kiinteää vahaa levittimeen riittää. Hybridivaha Bouncer’s #22 irtoaa purkista kevyellä pyyhkäisyllä. Tuotteen käyttö on helppoa, kunhan muistaa muutaman perusasian. Jälleen on todettava, että nämä opit eivät sovi kaikkien hybridivahojen käyttöön. Erilaisia tuotteita on yksinkertaisesti liikaa yleispätevien käyttöohjeiden kirjoittamiseksi. Bouncer’sin hybridivahan käyttö muistuttaa muita kiinteitä maalipinnan suojatuotteita. Vaahtomuovilevitin ja mikrokuituliina ovat käyttäjän parhaat apuvälineet. Levittimen voi kastella vedellä ja rutistaa mahdollisimman kuivaksi ennen käyttöä, jolloin sisään jää sopivasti kosteutta estämään vahan imeytymisen syvälle levittimen uumeniin. Kiinteää vahaa levitetään erittäin ohuesti pinnalle, jotta ainejäämien pyyhkiminen on myöhemmin helppoa. Tämän jälkeen vahan pintaa pyyhkäistään kevyesti levittimellä ja hybridivahaa levitetään mahdollisimman ohuelti auton huolellisesti puhdistetulle kuivalle maalipinnalle. On suositeltavaa levittää pieniä, esimerkiksi konepellin kahdeksasosan kokoisia alueita, kerrallaan. Yhden kokonaisen auton paneelin jälkeen voi pyyhkiä mikrokuituliinalla ainejäämät edelliseltä. Eli esimerkiksi konepellistä aloitettaessa voi etulokasuojan levittämisen jälkeen pyyhkäistä jäämät konepellistä ja edetä levittämään vahaa oveen. Näin edeten koko auto tulee käytyä kätevästi läpi vahalle sopivin kuivumisajoin. Bouncer’s #22 tarvitsee hetken kuivahtamisen pinnalla ennen kuin ainejäämät tulee pyyhkiä pois. Ohuesti levitetyn vahan jäämien poistaminen sujuu vaivattomasti mikrokuituliinalla. Hybridivaha #22 hylkii vettä pisaroituen luonnonvahaa muistuttavalla tavalla. Sen kesto on useita kuukausia ja jopa puoleen vuoteen on mahdollista yltää kevyemmällä auton käytöllä ja hellävaraisilla pesuilla. Kaksikakkonen ei värjää maalaamattomia muoviosia valkoiseksi vaan sopii myös niiden suojaamiseen. Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?