27.10.2018 Ajoneuvot Syksyllä lehdet ovat riesana – tämäkin on autonhoitoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Puista putoavat lehdet ovat riesana maalipinnalle, poteroihin sekä sisätiloihin kulkeutuessaan. Tämä kuuluu autonhoitoon siinä missä muutkin asiat. Lehtiä on putoillut puista jo Suomen eteläpäädyssäkin. Syksyisin lehdet ovat riesana monella tavalla. Autoilijaa ne harmittavat maalipinnalla, sisätiloissa ja jokaisessa pienessäkin kolossa. Aihe on ajankohtainen eri aikaan hieman säistä riippuen joka ikinen vuosi . Suurin osa lehdistä on jo maassa, mutta muutama viipyilee vielä puissa. Syksyisin lehdet ovat riesana myös autolijan kannalta. Lehtiä on vielä muutama jäljellä puissakin, joten vaiva ei ole ohi. Autoilijan on suositeltavaa reagoida tilanteeseen, sillä lehdistä voi olla vakavaa haittaa. Moottorin Autonhoitojuttusarja on tälläkin kertaa tekijän matkassa. Lehdet jättävät pitkään maalipinnalla seistessään ikävät jäljet. Autoa olisi tästäkin syystä hyvä pestä säännöllisesti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lehdet ovat riesana Maalipinnalle putoilevat lehdet muodostuvat ongelmaksi vain jos ne jäävät siihen. Lehdet liiskaantuvat harmittavan tiukasti kiinni auton vaakapinnoille. Näitä jälkiä voi olla todella vaikea poistaa ja pitkään seistessään lehdet saattavat johtaa jopa lievään lakkavaurioon. Ovien, takaluukkujen ja konehuoneen väleihin kertyy ajan kanssa pientä roskaa. Lopulta se maatuu mudaksi. Näiden poistamiseen tuoreeltaan riittää hellävarainen esipesu vahaturvallisella esipesuaineella. Maalipintaan ei siis tarvitse välttämättä edes koskea – ainakaan jos pintaa ei aio kuivata syyssateiden välissä. Lehdistä jääviin pinttyneisiin jälkiin voi kokeilla biohajoavia liuotinpesuaineita, pienpoistoaineita tai autonhoitokäyttöön tarkoitettua puhdistussavea. Ovien, takaluukun, konehuoneen väleihin tiensä löytävät lehdet muodostavat toisenlaisen ongelman. Puista rakosiin tippuva tavara pyrkii maatumaan alkaen siten syövyttämään maalipintaa, joka aiheuttaa pitkällä aikavälillä korroosiota. Lyhyemmällä aikavälillä näistä paikoista tulee lähinnä ikävät koskettaa ja katsella. Erilaisiin rakoihin pääsee jostain pieniä koivunsiemeniä tai suurempia koivunlehtiä. Näitä kulkeutuu helposti myös auton sisätiloihin. Näiden puhdistamiseen sopii erinomaisesti pieni pensselimäinen harja eli brush ja edellä mainittu bioliuotin. Huuhtelu on toisinaan hankalaa sisätiloja kastelematta, mutta liuotinpesuaineen jäämät eivät saa päästä kuivumaan maalipinnalle. Hankalimpien paikkojen huuhteluun soveltuu puhdasta vettä sisältävä ämpäri ja ämpärissä tiheään huuhdeltava märkä mikrokuituliina. Ehkä vakavin riski on vedenpoistoreikien tukkeutuminen. Näiden sijainnin selvittäminen on suositeltavaa jokaiselle autoilijalle eikä ole haitaksi selvittää mahdollisia automallille tyypillisiä riskejä tukkeutumistapauksessa. Näin tietää minkä kanssa on tekemisissä. Lehtien ja havunneulasten poisto akkukotelosta tai muista väleistä on tavallisesti käsipeliä. Harva väline on yhtä näppärä. Toisissa autoissa vedenpoistoreikien tukkeutuminen aiheuttaa tulvan helmakoteloihin, josta seuraa lopulta ruostuminen. Vesi löytää aina tiensä ulos. Joissakin autoissa vedenpoistoreikien tukkeutuminen johtaa veden pääsemiseen herkkiin sähkölaitteisiin, jolloin loppulasku saattaa olla tuhansia euroja. Todennäköisyydet näille suurimmille vaaroille ovat luonnollisesti pienet. Nekin riippuvat täysin autosta ja sen suunnittelusta. Riskit ovat kuitenkin suuret, joten niitä kannattaa välttää kaikin keinoin. Sormet likaantuvat lehtiä poistettaessa. Kumihanskoja voi toki käyttää haluttaessa. Vedenpoistoreikien puhdistamiseen ei valitettavasti ole juurikaan oikoteitä. Lehdet olisi hyvä poistaa käsin ennen kuin ne pääsevät tukkimaan hankalia paikkoja, mutta kumihanskoja voi toki halutessaan käyttää. Ahtaiden välien tukoksia on avattu pulloharjalla, bassokitaran kielellä tai vaikkapa pitkällä nippusiteellä – luovuus on valttia. Näiden lisäksi lehdet kulkeutuvat kenkien mukana myös sisätiloihin. Paikkojen sotkemisen lisäksi nämä tuovat mukanaan runsaasti kosteutta, joka huurruttaa ikkunat. Tästä syystä myös sisätiloja kannattaa katsella koivunlehtien kertymiseltä ja tarpeen tullen imuroida ylimääräiset pois. Vedenpoistoreikien tukkeentuminen voi aiheuttaa veden kertyessä mitä omituisempia ongelmia. Puhdistus on suositeltavaa tehdä viimeistään silloin kun lähitienoon lehdet ovat siirtyneet puista maahan. Tällöin samat paikat eivät ole seuraavan päivänä jälleen täynnä tavaraa, vaikka ahkera toki puhdistelee lehtiä tiheämmin pitäen autonsa aina siistinä. Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku