9.6.2014 Matkailu Batu-luolat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luolatemppeliin kipuaminen vaatii kuntoa ja tarkkaavaisuutta. Matkalla on noustava 272 kiviaskelmaa, väisteltävä puluparvia, pyhiinvaeltajia ja varottava varastelevia apinoita. Batu-luolat sijaitsevat reilun kymmenen kilometrin päässä Kuala Lumpurista. Käytännössä tämä tarkoittaa vajaan tunnin bussi- tai junamatkaa.Kalkkikivikallion uumeniin muovautunut luola sai asiantuntija-arvion mukaan alkunsa noin 400 miljoonaa vuotta sitten. Luolaverkosto on palvellut paikallisia asukkaita suojapaikkana ja sieltä on kaivettu guanoa, eli suuren lepakkopopulaation ulosteita viljelysten lannoitteeksi.Kolonialismin hengessä luola löydettiin virallisesti kuitenkin vasta 1800-luvun loppupuolella aluetta tutkineen brittiläis-amerikkalaisen metsästysseurueen törmätessä paikalle.Temppeli luolastoon perustettiin jo ennen 1900-luvun alkua.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKultainen patsas valvooPortaiden juurella oleva jumala Murugan.Useammasta luolasta koostuvan verkoston pääsisäänkäynti ja varsinainen temppeli sijaitsee kallion juurelta 100 metriä ylöspäin.Portaiden juurella päivystää lähes 50 metrinen sodan, voiton, viisauden ja rakkauden jumala Murugan.Hindujumalan patsaan materiaaleissa ei ole säästelty. Wikipedia kertoo patsaan koostuvan 1550 kuutiometristä betonia.Rakennelmaa tukee 250 tonnin edestä rautatankoja ja pinnan viimeistely on vaatinut 300 litraa kultamaalia.Ylös temppeliin ei ole huonokuntoisella tai heikkopolvisella asiaa. 272 jyrkkää askelmaa on helteessä melkoinen urakka.Ensin on kuitenkin selvittävä satojen pulujen tiiviin parven läpi. Pujottelua ei helpota lintuja ruokkiva mies, joka kylvää maissinsiemeniä ympärilleen kuin hurmoksessa.Lintufobiasta kärsivän on syytä etsiä suosiolla kiertoreitti parven ympäri.Merkkitietoiset apinatPortaat ovat apinoiden valtakuntaa. Vuorenrinteiden läpitunkematon metsikkö ja vierailijoiden tarjoamat herkkupalat takaavat niille mukavat oltavat temppelialueella.Lisäjännitystä elämäänsä ne hakevat varastelemalla. Erityisen kovassa huudossa ovat paikallisoppaan mukaan älypuhelimet.Lieneekö totta, vai tarua, mutta portaissa apinat tuntuvat terästäytyvät heti puhelimen ilmaantuessa näkyville. Eniten liikehdintää aiheuttaa tuore iPhone.Aurinkolasit tai kamerat eivät apinalaumaa juuri kiinnosta. Kiintiö lienee sillä saralla täynnä.Hermostunut matkailija yrittää häätää lähestyvää apinaa kauemmas huitomalla ja puhisemalla.Apinat huutavat muutaman varotuksen, mutta mies ei rauhoitu. Lopulta apinat vastaavat haasteeseen heittämällä keitettyä riisiä häirikön päälle.Kalkkikiviluolaston suuaukko.Vuoren sisälle opastetustiPitkällisen kapuamisen päätteeksi avautuu ensimmäinen näkymä luolien verkostoon.Pimeyteen kurvaavat käytävät ja niiden takaa avautuva sokkeloisempi luolaverkosto on tutustuttavissa vain opastetusti.Kalkkikivivuoren uumeniin häipyvä kypäräpäinen ryhmä valaisee tietään taskulampuin.Letkan viimeisenä kulkeva opas vetää ryhmän perässä portin tiukasti kiinni ja uteliaat jäävät odottamaan mahdollista lepakkoparven ohilentoa.Tällä kertaa ryhmä ei häiritse siipiveikkojen rauhaa, joten ulkopuolelle jääneille ei oletarjolla enempää nähtävää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJääkylmän juoman houkutusViimeisten portaiden jälkeen avautuu vihdoin näkymä pääluolaan. Sinne on tosin käytävä rihkamapuodin, suitsukekaupan ja matkamuistomyymälän kautta.Jääkylmän juoman houkutusta on helteessä jokseenkin mahdotonta vastustaa, joten ei ihme, että kojujen edessä riittää jonoa.Kauppa käy niin hyvin, että portaissa puuskuttaa tasaisena virtana kauppiaan apupoikia kiikuttamassa lisää myytävää ylös.Kantajien kuntoa voi vain ihmetellä. Kolmen juomakorin kantaminen pään päällä ylös luolaan on todellinen kestävyyskoe.Temppelin kattona taivasViimein edessä aukeaa pääluola ja sen suojiin rakennettu temppeli.Odotukset olivat myyntipuheen perusteella ehkä hivenen korkeammalla, mutta kiipeäminen on silti vaivan arvoinen urakka.Kalkkikiveen luonnon muovaama luola on suuri, tilaa on helposti tuhansille. Juhlapyhien aikana tila on käytössä viimeistä paikkaa myöten, mutta muulloin on väljempää. Tungoksen jälkeen tauko on tervetullut.Pääluolan perällä avautuu hieno näkymä ylös. Luolan seinät kohoavat jyrkästi kohti taivasta ja kierrättävät ääntä konserttisalin tapaan. Rauhallista tunnelmaa ei hetkeen häiritse mikään.Teksti ja kuvat: Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 30.10.2024 Matkailu Kroatian Zagreb – päivässä tai kahdessa 30.10.2024 Matkailu Erikoiset unet: hotelli Hansa Tartossa – eläimellistä menoa 29.10.2024 Päivän kuva Päivän kuva: geotermisen lämmön syleilyssä Islannissa 27.10.2024 Matkailu Marseille: sataman valo(t) – Vieux-Port, vanha satama elää merestä 22.10.2024 Matkailu Päivän kuva: Islanninhevoset – omapäisiä ja ystävällisiä 20.10.2024 Matkailu Leikityttääkö? Tarton upea lelumuseo verestää lapsuusmuistoja 19.10.2024 Matkailu Siihen on syynsä, miksi Saarenmaa on yhä Viron parhaita kohteita 16.10.2024 Yleinen Merimatkat: ympäristötietoisuus kasvussa 15.10.2024 Kotimaanmatkailu Erikoiset unet: salatun järven rannalla Paljakassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.10.2024 Uutinen Mika osti täyssähkö-Lotuksensa Ruotsista – ja siellä auto täytyy tällä hetkellä myös huollattaa 30.10.2024 Koeajo Maistiainen: Ford Capri – jotain uutta, jotain vanhaa, jotain lainattua, jotain sinistä 28.10.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Terramar – jo vähän Audin tontille? 29.10.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: mitä nykyautosta tuttuja varusteita puuttuu yli 30-vuotiaasta Mercedes-Benzistä? 28.10.2024 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 21: Miksi BMW R 1300 GS on maailman paras moottoripyörä? 29.10.2024 Uutinen Mika osti täyssähkö-Lotuksensa Ruotsista – ja siellä auto täytyy tällä hetkellä myös huollattaa 26.10.2024 Lentokoneet 101-vuotias, maailman 5. vanhin lentoyhtiö lentää tänään viimeisen lentonsa - hyvästit Czech Airlinesille 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: "Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista" 28.10.2024 Ajoneuvot Peugeot E-3008 Long Range tuo 100 kilowattitunnin akuston ennennäkemättömään hintaluokkaan - toimintamatkaa 700 kilometriä 22.10.2024 Rengastesti Rengastesti: katumaasturien nastarenkaat – ylemmän tason pitoa 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille? 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster