20.11.2018 Ajoneuvot BMW R 1250 GS Adventure – Pitkien seikkailujen erikoismalli Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yli 600 kilometrin tankkausväli, pitkät joustomatkat ja iso koko tekevät BMW R 1250 GS Adventuresta raskaan sarjan seikkailijan unelmapyörän. BMW esitteli aikaisemmin tänä syksynä perusteellisesti uudistetun R 1250 GS -seikkailupyörän, jonka suurin uutuus on kasvaneen iskutilavuuden mukana tulleet lisähevosvoimat ja -newtonmetrit. Edellisen sukupolven tapaan perus-GS:n rinnalle esiteltiin nyt myös isommalla polttoainetankilla ja pidemmillä joustomatkoilla varustettu Adventure-versio.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPäästönormit pakottavat uuteen tekniikkaanBMW:n edellisen sukupolven R 1200 GS:n 125 hevosvoimaa ja yhtä monta newtonmetriä antoivat seikkailupyörälle varsin riittävän suorituskyvyn, mutta kilpailijoiden suurempien teholukemien siivittämänä saksalaisvalmistaja otti haasteesta kopin ja kasvatti oman seikkailupyöränsä boxermoottorin iskutilavuutta seitsemällä, tehoa yhdeksällä ja vääntöä peräti 14 prosentilla.Päästönormien kiristymisen myötä moottorin suunnittelussa jouduttiin uusien haasteiden eteen ja ratkaisuna otettiin käyttöön muuttuva venttiiliajoitus, ensimmäistä kertaa BMW:n tuotantomoottoripyörissä. Moottorin uudeksi teholukemaksi ilmoitetaan 136 hevosvoimaa ja vääntöä on tarjolla muhkeat 143 newtonmetriä. Kasvaneesta suorituskyvystä huolimatta kulutuksen ja päästöjen luvataan pienentyneen. Uuden moottorin luvataan olevan käynniltään pehmeämpi ja väännön koko kierrosalueella vahvemman. Varusteita oman maun ja lompakon mukaanBMW:lle tyypilliseen tapaan lisävarustelista on pitkä, mutta jo perushintaan kuuluvat mm. kaksi ajomoodia (Road ja Rain), 6,5 tuuman väri-TFT-mittaristo, ASC-luistonesto, led-ajovalot sekä mäkilähtöavustin. Lisävarusteina voi hankkia mm. sähköisen Dynamic ESA -jousitussäädön, lisäajomoodit (Enduro, Enduro Pro ja Dynamic) sekä kehittyneemmät Pro-versiot ABS-jarruista ja mäkilähtöavustimesta. Mukavuus-, Touring- ja Dynamic-varustepaketeilla lisävarusteiden hankinta on edullisempaa kuin samat varusteet yksittäin ostettuna.Valmistaja lupaa kulutukseksi 4,75 litraa sadalla kilometrillä, eli Adventuren 30 litran tankillisella voi ajaa 600 kilometriä tankillisella. BMW R 1250 GS Adventure Moottori: kaksisylinterinen boxer-moottori, ilma/nestejäähdytys Iskutilavuus: 1254 cc Teho: 136 hv / 7750 r/min Vääntö: 143 Nm / 6250 r/min Joustomatkat edessä/takana: 210 / 220 mm Istuinkorkeus: 890/910 mm Tankin tilavuus: 30 litraa Paino tankattuna: 268 kg Hinta: 25 100 € Teksti: Janne Huhtala Kuvat: valmistajaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe 8.3.2025 Ajoneuvot Moottori 100 vuotta: Matka Euroopan halki – päämääränä viedä kenttäambulansseja Ukrainaan 4.3.2025 Ajoneuvot Tämä on rehellisesti uuden sukupolven Audi A6 Avant – rehellisesti bensiinillä ja dieselillä, tosin Suomessa vain lataushybridinä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija