7.10.2024 Historia Bosen Project Sound ja prototyyppi-Lexuksen kohtalo Teksti Antti Kautonen Kuva Bose / Facebook Marketplace Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yksi viihde-elektroniikkavalmistaja Bosen autoprototyypeistä päätyi myyntiin Facebookin Marketplace-myyntilistauksiin. Bose suunnitteli edistynyttä jousitusteknologiaa vuosikymmenten ajan, mutta tuotantoon asti se ei päässyt. Tämä hieman levällään oleva Lexus LS400 ei ole mikä tahansa entinen loistoauto. Kyseessä on yksi elektroniikkavalmistaja Bosen Project Sound -hankkeen prototyypeistä, tai se mitä siitä on jäljellä. Bose ryhtyi suunnittelemaan sähkömagneettista jousitusta 1980-luvulla. Sen tarkoitus oli kuin aavistaa eteen tulevat töyssyt ennen kuin ne täräyttäisivät autoa, hyödyntäen edistynyttä anturiteknologiaa ja tehokasta aktiivijousitusta. Bose valitsi testiautoikseen Mercedesten tai Cadillacien sijaan Lexus LS400:ia, jotka edustivat 1990-luvun alussa sopivan eleetöntä ajomukavuutta jo vakiomallisina. Anturien lisäksi Lexuksiin asennettiin järeät jousitustolpat joka nurkkaan, toimien kuten jättiläismäiset sähkömagneettiset kaiutinelementit.Tavallaan kyse ei niinkään ollut iskunvaimentimista, vaan hieman samanlaisesta ajatustavasta kuin vastamelukuulokkeet: kun auto oli varautunut tulevaan töyssyyn, jousitus voisi myötäillä tietä täydellisesti ja kuin kumota kuopat sen sijaan että se vain vaimentaisi epätasaisuudet. Jarruihin Bose kehitti energian talteenottojärjestelmän, jotta monimutkainen sähkömagneettinen jousitus ei rasittaisi auton sähköjärjestelmää liikaa. Myös apurungot räätälöitiin uusiksi. Pitkään kehiteltyä järjestelmää esiteltiin näyttävästi vuonna 2004. Demovideoilla nähtävä esittelyauto kulkee töyssyradat läpi hämmentävän näköisesti: siinä missä musta Lexus keikkuu eteenpäin, vaalean Lexuksen kori liitää tasaisesti ja pyörät vain noukkivat monttujen pohjat, kiitos 20 senttimetrin ulosjouston. Kieltämättä Citroen CX:stä on olemassa samanlaisia videoita, mutta Project Sound pyrki ylittämään jopa Citroenin kaasunestejousituksen mukavuudessa – eikä pidä unohtaa Bosen varsinaista temppua, jossa prototyyppi-Lexus loikkasi tielle asetetun parrun yli ’nähtyään’ sen ajoissa. Citroen Xantia Activan tapaan Lexus ei myöskään kallistellut mutkissa. Komea loikka näin isolta autolta. Kuva: BoseTakaisin tulevaisuuteen ja todellisuuteen: tuotantoon Project Soundilla ei ollut asiaa, vaikka kyseessä olikin yrityksen perustajan, tohtori Amar Bosen lempilapsi. Järjestelmä lisäsi ainakin sata kiloa tavaraa auton jokaiseen nurkkaan, minkä lisäksi siitä ei saatu järkevän hintaista. Bosen tavoitteena oli ollut saada komponentit noin 25 kilon painoisiksi per nurkka, jotta jousitus ei esimerkiksi lisäisi polttoaineenkulutusta turhan paljoa. MIT-instituutista ponnistanut teknologiayritys ClearMotion osti Bosen jousitusprojektin ja samalla kertaa kuorma-autoihin kehitetyn Bose Ride -istuinteknologian, mutta Lexuksille sillä ei ilmeisesti ole enää käyttöä siirryttyään kiinalaisen sähköautovalmistaja NIOn kumppaniksi. NIO:n videoilla ClearMotion1-jousituksella varustettu sähköauto kulkee kuin Bose-Lexus konsanaan, ja keulapellille pinotut shamppanjalasitkin taitavat olla hatunnosto vanhalle LS400-mainokselle. Today is an enormous milestone for ClearMotion. We unveiled the first-ever vehicle equipped with our patented ClearMotion1 system at @NIO Day. This historic deal marks the beginning of revolutionizing the way we travel. https://t.co/roVrqchpcw pic.twitter.com/Iuc5UA5drU — ClearMotion (@ClearMotionInc) December 23, 2023 Project Soundin 53000 mailia ajetusta, helmiäisvalkoisesta prototyyppi-Lexuksesta on sittemmin purettu käytännössä kaikki arvokas, ja sen istuimet ja kojelauta ovat kuvissa irrallaan. Bosen teknotolpat ovat kauan sitten kadonneet, joten jousitus on pölkkyjen varassa ja kontissa näkyy sähköaivojen johdotusta. Myynti-ilmoituksessa suositellaan, että ostaja hyödyntäisi autosta hyvin huolletun ja vähän ajetun 1UZ-V8-tekniikan, sillä vakiojousitusta ei tähän pitkälle muokattuun Lexukseen enää kannata asentaa eikä siitä enää saisi tieliikennekelpoista. Pyyntihinta oli varsin maltilliset 2600 dollaria eli vain parisen tuhatta euroa. Tällaiset uranuurtaja-autot näkisi kenties mieluummin museossa, mutta ainakin Lexuksen jousituksen toimintaa voi vieläkin ihailla YouTubessa - internet ei unohda.Lexuksen myynti-ilmoitus Facebookissa lokakuun alussa 2024. Auto oli myynnissä Massachusettsin Cohassetissa, lähellä Bostonia. Kuva: Facebook Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 3.1.2023 Ajoneuvot Lexus RZ 450e ja ratin historian lyhyt oppimäärä 29.12.2019 Ajoneuvot Dynastian ja raastuvan välissä – miten syntyi nimi Lexus? 22.8.2017 Ajoneuvot Toyota tavoittelee hiilikuidulla parempaa käytettävyyttä 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 4.12.2024 Yleinen Vuoden viimeinen Euro NCAP – iso joukko uutuusmalleja syynissä 4.9.2024 Koeajo Koeajo: Lexus LBX 200h Launch Edition Cool – pientä luksusta 2.9.2024 Ajoneuvot Lexus RZ 300e laajentaa näköaloja etuvedolla ja pidemmällä toimintamatkalla 26.8.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Lexus GX 460, Land Cruiserin salonkisisar, saatavana alennuksella 19.7.2024 Ajoneuvot 304 hevosvoiman Lexus LBX Morizo RR on kuin neliovinen ja ylellisempi GR Yaris – nyt siis täyttä totta! 15.1.2024 Ajoneuvot Millainen olisi Akio Toyodan nimikko-Lexus? – ilmeisesti LBX GR Yariksen voimalinjalla 6.1.2024 Ajoneuvot Lexuksen tulevaisuus on täyssähköinen – LF-ZC-konsepti viitoittaa tietä tulevaan näyttömeren kera 21.12.2023 Ajoneuvot Koeajo: Lexus LBX – yllättävän selvä ero Toyota Yaris Crossiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?