7.10.2024

Bosen Project Sound ja prototyyppi-Lexuksen kohtalo

Kuva Bose / Facebook Marketplace

Yksi viihde-elektroniikkavalmistaja Bosen autoprototyypeistä päätyi myyntiin Facebookin Marketplace-myyntilistauksiin. Bose suunnitteli edistynyttä jousitusteknologiaa vuosikymmenten ajan, mutta tuotantoon asti se ei päässyt.

Tämä hieman levällään oleva Lexus LS400 ei ole mikä tahansa entinen loistoauto. Kyseessä on yksi elektroniikkavalmistaja Bosen Project Sound -hankkeen prototyypeistä, tai se mitä siitä on jäljellä.

Bose ryhtyi suunnittelemaan sähkömagneettista jousitusta 1980-luvulla. Sen tarkoitus oli kuin aavistaa eteen tulevat töyssyt ennen kuin ne täräyttäisivät autoa, hyödyntäen edistynyttä anturiteknologiaa ja tehokasta aktiivijousitusta. Bose valitsi testiautoikseen Mercedesten tai Cadillacien sijaan Lexus LS400:ia, jotka edustivat 1990-luvun alussa sopivan eleetöntä ajomukavuutta jo vakiomallisina. Anturien lisäksi Lexuksiin asennettiin järeät jousitustolpat joka nurkkaan, toimien kuten jättiläismäiset sähkömagneettiset kaiutinelementit.

Tavallaan kyse ei niinkään ollut iskunvaimentimista, vaan hieman samanlaisesta ajatustavasta kuin vastamelukuulokkeet: kun auto oli varautunut tulevaan töyssyyn, jousitus voisi myötäillä tietä täydellisesti ja kuin kumota kuopat sen sijaan että se vain vaimentaisi epätasaisuudet. Jarruihin Bose kehitti energian talteenottojärjestelmän, jotta monimutkainen sähkömagneettinen jousitus ei rasittaisi auton sähköjärjestelmää liikaa. Myös apurungot räätälöitiin uusiksi.

Pitkään kehiteltyä järjestelmää esiteltiin näyttävästi vuonna 2004. Demovideoilla nähtävä esittelyauto kulkee töyssyradat läpi hämmentävän näköisesti: siinä missä musta Lexus keikkuu eteenpäin, vaalean Lexuksen kori liitää tasaisesti ja pyörät vain noukkivat monttujen pohjat, kiitos 20 senttimetrin ulosjouston. Kieltämättä Citroen CX:stä on olemassa samanlaisia videoita, mutta Project Sound pyrki ylittämään jopa Citroenin kaasunestejousituksen mukavuudessa – eikä pidä unohtaa Bosen varsinaista temppua, jossa prototyyppi-Lexus loikkasi tielle asetetun parrun yli ’nähtyään’ sen ajoissa. Citroen Xantia Activan tapaan Lexus ei myöskään kallistellut mutkissa.

Komea loikka näin isolta autolta. Kuva: Bose

Takaisin tulevaisuuteen ja todellisuuteen: tuotantoon Project Soundilla ei ollut asiaa, vaikka kyseessä olikin yrityksen perustajan, tohtori Amar Bosen lempilapsi. Järjestelmä lisäsi ainakin sata kiloa tavaraa auton jokaiseen nurkkaan, minkä lisäksi siitä ei saatu järkevän hintaista. Bosen tavoitteena oli ollut saada komponentit noin 25 kilon painoisiksi per nurkka, jotta jousitus ei esimerkiksi lisäisi polttoaineenkulutusta turhan paljoa. MIT-instituutista ponnistanut teknologiayritys ClearMotion osti Bosen jousitusprojektin ja samalla kertaa kuorma-autoihin kehitetyn Bose Ride -istuinteknologian, mutta Lexuksille sillä ei ilmeisesti ole enää käyttöä siirryttyään kiinalaisen sähköautovalmistaja NIOn kumppaniksi. NIO:n videoilla ClearMotion1-jousituksella varustettu sähköauto kulkee kuin Bose-Lexus konsanaan, ja keulapellille pinotut shamppanjalasitkin taitavat olla hatunnosto vanhalle LS400-mainokselle.

Project Soundin 53000 mailia ajetusta, helmiäisvalkoisesta prototyyppi-Lexuksesta on sittemmin purettu käytännössä kaikki arvokas, ja sen istuimet ja kojelauta ovat kuvissa irrallaan. Bosen teknotolpat ovat kauan sitten kadonneet, joten jousitus on pölkkyjen varassa ja kontissa näkyy sähköaivojen johdotusta. Myynti-ilmoituksessa suositellaan, että ostaja hyödyntäisi autosta hyvin huolletun ja vähän ajetun 1UZ-V8-tekniikan, sillä vakiojousitusta ei tähän pitkälle muokattuun Lexukseen enää kannata asentaa eikä siitä enää saisi tieliikennekelpoista. Pyyntihinta oli varsin maltilliset 2600 dollaria eli vain parisen tuhatta euroa. Tällaiset uranuurtaja-autot näkisi kenties mieluummin museossa, mutta ainakin Lexuksen jousituksen toimintaa voi vieläkin ihailla YouTubessa - internet ei unohda.

Lexuksen myynti-ilmoitus Facebookissa lokakuun alussa 2024. Auto oli myynnissä Massachusettsin Cohassetissa, lähellä Bostonia. Kuva: Facebook

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat