7.10.2024 Historia Bosen Project Sound ja prototyyppi-Lexuksen kohtalo Teksti Antti Kautonen Kuva Bose / Facebook Marketplace Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yksi viihde-elektroniikkavalmistaja Bosen autoprototyypeistä päätyi myyntiin Facebookin Marketplace-myyntilistauksiin. Bose suunnitteli edistynyttä jousitusteknologiaa vuosikymmenten ajan, mutta tuotantoon asti se ei päässyt. Tämä hieman levällään oleva Lexus LS400 ei ole mikä tahansa entinen loistoauto. Kyseessä on yksi elektroniikkavalmistaja Bosen Project Sound -hankkeen prototyypeistä, tai se mitä siitä on jäljellä. Bose ryhtyi suunnittelemaan sähkömagneettista jousitusta 1980-luvulla. Sen tarkoitus oli kuin aavistaa eteen tulevat töyssyt ennen kuin ne täräyttäisivät autoa, hyödyntäen edistynyttä anturiteknologiaa ja tehokasta aktiivijousitusta. Bose valitsi testiautoikseen Mercedesten tai Cadillacien sijaan Lexus LS400:ia, jotka edustivat 1990-luvun alussa sopivan eleetöntä ajomukavuutta jo vakiomallisina. Anturien lisäksi Lexuksiin asennettiin järeät jousitustolpat joka nurkkaan, toimien kuten jättiläismäiset sähkömagneettiset kaiutinelementit.Tavallaan kyse ei niinkään ollut iskunvaimentimista, vaan hieman samanlaisesta ajatustavasta kuin vastamelukuulokkeet: kun auto oli varautunut tulevaan töyssyyn, jousitus voisi myötäillä tietä täydellisesti ja kuin kumota kuopat sen sijaan että se vain vaimentaisi epätasaisuudet. Jarruihin Bose kehitti energian talteenottojärjestelmän, jotta monimutkainen sähkömagneettinen jousitus ei rasittaisi auton sähköjärjestelmää liikaa. Myös apurungot räätälöitiin uusiksi. Pitkään kehiteltyä järjestelmää esiteltiin näyttävästi vuonna 2004. Demovideoilla nähtävä esittelyauto kulkee töyssyradat läpi hämmentävän näköisesti: siinä missä musta Lexus keikkuu eteenpäin, vaalean Lexuksen kori liitää tasaisesti ja pyörät vain noukkivat monttujen pohjat, kiitos 20 senttimetrin ulosjouston. Kieltämättä Citroen CX:stä on olemassa samanlaisia videoita, mutta Project Sound pyrki ylittämään jopa Citroenin kaasunestejousituksen mukavuudessa – eikä pidä unohtaa Bosen varsinaista temppua, jossa prototyyppi-Lexus loikkasi tielle asetetun parrun yli ’nähtyään’ sen ajoissa. Citroen Xantia Activan tapaan Lexus ei myöskään kallistellut mutkissa. Komea loikka näin isolta autolta. Kuva: BoseTakaisin tulevaisuuteen ja todellisuuteen: tuotantoon Project Soundilla ei ollut asiaa, vaikka kyseessä olikin yrityksen perustajan, tohtori Amar Bosen lempilapsi. Järjestelmä lisäsi ainakin sata kiloa tavaraa auton jokaiseen nurkkaan, minkä lisäksi siitä ei saatu järkevän hintaista. Bosen tavoitteena oli ollut saada komponentit noin 25 kilon painoisiksi per nurkka, jotta jousitus ei esimerkiksi lisäisi polttoaineenkulutusta turhan paljoa. MIT-instituutista ponnistanut teknologiayritys ClearMotion osti Bosen jousitusprojektin ja samalla kertaa kuorma-autoihin kehitetyn Bose Ride -istuinteknologian, mutta Lexuksille sillä ei ilmeisesti ole enää käyttöä siirryttyään kiinalaisen sähköautovalmistaja NIOn kumppaniksi. NIO:n videoilla ClearMotion1-jousituksella varustettu sähköauto kulkee kuin Bose-Lexus konsanaan, ja keulapellille pinotut shamppanjalasitkin taitavat olla hatunnosto vanhalle LS400-mainokselle. Today is an enormous milestone for ClearMotion. We unveiled the first-ever vehicle equipped with our patented ClearMotion1 system at @NIO Day. This historic deal marks the beginning of revolutionizing the way we travel. https://t.co/roVrqchpcw pic.twitter.com/Iuc5UA5drU — ClearMotion (@ClearMotionInc) December 23, 2023 Project Soundin 53000 mailia ajetusta, helmiäisvalkoisesta prototyyppi-Lexuksesta on sittemmin purettu käytännössä kaikki arvokas, ja sen istuimet ja kojelauta ovat kuvissa irrallaan. Bosen teknotolpat ovat kauan sitten kadonneet, joten jousitus on pölkkyjen varassa ja kontissa näkyy sähköaivojen johdotusta. Myynti-ilmoituksessa suositellaan, että ostaja hyödyntäisi autosta hyvin huolletun ja vähän ajetun 1UZ-V8-tekniikan, sillä vakiojousitusta ei tähän pitkälle muokattuun Lexukseen enää kannata asentaa eikä siitä enää saisi tieliikennekelpoista. Pyyntihinta oli varsin maltilliset 2600 dollaria eli vain parisen tuhatta euroa. Tällaiset uranuurtaja-autot näkisi kenties mieluummin museossa, mutta ainakin Lexuksen jousituksen toimintaa voi vieläkin ihailla YouTubessa - internet ei unohda.Lexuksen myynti-ilmoitus Facebookissa lokakuun alussa 2024. Auto oli myynnissä Massachusettsin Cohassetissa, lähellä Bostonia. Kuva: Facebook Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 3.1.2023 Ajoneuvot Lexus RZ 450e ja ratin historian lyhyt oppimäärä 29.12.2019 Ajoneuvot Dynastian ja raastuvan välissä – miten syntyi nimi Lexus? 22.8.2017 Ajoneuvot Toyota tavoittelee hiilikuidulla parempaa käytettävyyttä 4.12.2024 Yleinen Vuoden viimeinen Euro NCAP – iso joukko uutuusmalleja syynissä 4.9.2024 Koeajo Koeajo: Lexus LBX 200h Launch Edition Cool – pientä luksusta 2.9.2024 Ajoneuvot Lexus RZ 300e laajentaa näköaloja etuvedolla ja pidemmällä toimintamatkalla 26.8.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Lexus GX 460, Land Cruiserin salonkisisar, saatavana alennuksella 19.7.2024 Ajoneuvot 304 hevosvoiman Lexus LBX Morizo RR on kuin neliovinen ja ylellisempi GR Yaris – nyt siis täyttä totta! 15.1.2024 Ajoneuvot Millainen olisi Akio Toyodan nimikko-Lexus? – ilmeisesti LBX GR Yariksen voimalinjalla 6.1.2024 Ajoneuvot Lexuksen tulevaisuus on täyssähköinen – LF-ZC-konsepti viitoittaa tietä tulevaan näyttömeren kera 21.12.2023 Ajoneuvot Koeajo: Lexus LBX – yllättävän selvä ero Toyota Yaris Crossiin 7.11.2023 Ajoneuvot SEMA Show 2023: Lexuksen selviytymispakkaukset valmiina vaikka maailman katolle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 1.4.2025 Yleinen Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 31.3.2025 Autoilu Kyllä se tulee – kesä ja kesänopeudet! 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle