24.9.2023 Ajoneuvot BYD Han hirvenväistökokeessa – jotain mitä ei haluaisi kokea tosielämässä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kiinalainen sähkösedan BYD Han on tehnyt debyyttinsä km77:n käsittelykokeessa. Hirvenväistön ja pujottelukokeen perusteella BYD:illä on vielä rakentamista muussakin kuin unelmissa. Hirvenväistökoe, kielillä todettuna moose test, on ensisijaisesti turvallisuuden mittari, mutta se tuo myös kätevällä tavalla esiin asioita auton todellisesta luonteesta, sen ajokäyttäytymisestä äärimmillään. Se voi täten paljastaa yllättävälläkin tavalla jopa koko merkin kypsyyden ja valmiuden kehittää tasapainoisia autoja.Ehkäpä maailmanhistorian tunnetuimmasta hirvenväistökokeen reputuksesta vastasi vuonna 1997 Mercedes-Benzin A-sarjan ensimmäinen sukupolvi, joka kaatui kumoon ruotsalaisten suorittamassa kokeessa. Mercedes-Benzille tämä oli aikanaan kova kolaus, ja vaikkei saksalaisvalmistaja koskaan ottanut täysin syytä niskoilleen, asensi se kaikkiin A-sarjalaisiin tuolloin luokassa käytännössä ennennäkemättömän ajovakauden hallintajärjestelmän, jo myytyihin autoihin vieläpä jälkiasenteisena.Hirvenväistökokeen voi tehdä ja reputtaa myös peräkärryllä, kuten tiedämme.BYD Hanin hirvenväistökoe ei sentään päättynyt kyljelleen, mutta paljasti, ettei kiinalaisvalmistajan ensimmäinen iso sähkösedan vielä yllä kokeneiden eurooppalaiskilpailijoiden tasolle alustansa kokonaisvaltaisessa toiminnassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHullu hevonenMyös Moottori on jo saanut Hanin koeajoonsa, ja todennut sen ihmeen hyväksi Kiinasta. Tuolle koeajoreitille ei kuitenkaan sattunut kyseistä isoa otusta, joka ei tunne väistämissääntöjä. Espanjalaisen km77:n toteuttama käsittelykoe joka tapauksessa vahvisti muutamia koeajoraportissa esiin nousevia havaintoja, tällä kertaa siis ääritilanteessa. Testissä oli samainen 3.9S -malliversio, joka on siis saanut nimensä 0 - 100 km/h -tuloksensa perusteella. Tämä tarkoittaa 380 kilowatin nelivetojärjestelmää ja 71 000 euron hintaa.Käsittelykoe koostuu niin sanotusta slaalomista eli pujottelusta sekä varsinaisesta hätäväistöstä, jonka Han näissä vertailupuitteissa reputti.Slaalomin Han kyllä suorittaa, mutta aliohjautumisesta johtuen kartiopujotteluun menee verrokkiautoja ja jopa joitakin sähkökatumaastureita enemmän aikaa. Koeajaja myös kritisoi tässä yhteydessä auton kaasunvastetta ja kuvailee sen käyttäytymistä arvaamattomaksi. Vapaasti käännettynä koeajajan mukaan Hanin käytös on "hullua" ja "järkyttävää" eikä auto " tahdo pysyä hallinnassa".Espanjalainen koeajaja käytti Hanista nimitystä "caballo loco" eli "hullu hevonen".Varsinaiseen hirvenväistökokeeseen edetään testissä 77 kilometrin tuntinopeudella, alla Michelin Pilot Sport 4 -renkaat. Tästä Han ei selviydy, vaan voimakkaan aliohjautumisen ja kallistelun vuoksi radasta päästään testissä läpi hidastamalla nopeus 70:ään. Aliohjautumistaipumus on hyvin linjassa koeajoraportin havainnon kanssa, jonka mukaan Han tuntuu joissain tilanteissa aivan etuvetoiselta autolta. Myös huojumiskäyttäytyminen tuli esiin Moottorin testissä, jossa siis käytiin läpi jokapäiväisiä ajotilanteita.Kaiken kaikkiaan BYD Hanin mukavuuspainotteinen alusta ei pysty reagoimaan tarvittavalla jämäkkyydellä testin mukaisissa ääritilanteissa, eikä kompensoi riittävällä tavalla ison sähköauton suurta omamassaa. Vertailun vuoksi perinteisten eurooppalaismerkkien, kuten Mercedes-Benzin, Porschen ja BMW:n karkeasti vastaavanlaiset mallit EQE, Taycan ja i5 ovat esiintyneet vastaavissa testeissä etupäässä kypsästi, loogisesti ja hienostuneesti.Lähteet: km77, Autoevolution Kuvat: Moottorin arkisto Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 6.2.2025 Uutinen Ei sittenkään ensitreffit autokaupassa? Honda ja Nissan pistivät neuvottelut jäihin 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 6.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin huono tuuri jatkuu: nestevuoto pakotti korjaamolle 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 7.2.2025 Autonäyttely Retromobile 2025: tässä kohtuuhintaiset poiminnat - klassikoita jopa alle 10 000 eurolla! 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta