13.4.2020 Ajoneuvot Citroën Ami 1961 – alkuperäinen ystävä oli vähän erilainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroën on luonut vuosikymmenien varrella jos jonkinlaisia kulkuvälineitä. Niistä tavanomaisin ei ainakaan ole tuore sähköinen mopoauto Ami. Kuitenkin myös sen vuosikymmenten takainen kaima on varsin mainio auto. Jotta uutuutena esiteltävä Citroën voidaan mieltää aidoksi Citroëniksi, on siitä löydyttävä seuraavat kaksi ominaisuutta: omaperäinen ulkomuoto sekä jokin ennennäkemätön tekninen innovaatio. Kun merkin mallihistoriaa lähtee kelaamaan mielessään läpi, alkaa tämän määritelmän täyttäviä esimerkkejä tosiaan löytyä. 1934 Traction Avant, 1948 2CV, 1955 DS, 1970 SM, 2014 C4 Cactus... ja lista tuntuu jatkuvan.Citroën Ami luotiin 1950-luvun lopussa täyttämään selkeää valtatyhjiötä pienen 2CV:n ja ”Ison kissan” eli DS:n välissä. Ranskan vaurastuvalle keskiluokalle tarvittiin uudenlainen autoluokka, joka olisi esimerkiksi 2CV:tä ylellisempi ja mukavampi, mutta kuitenkin kaikin puolin edullinen perheauto.Uusi malli päätettiin rakentaa 2CV:n yksinkertaisen toimivalle alustalle ja moottoriksi valittiin niin ikään 2CV:n kaksisylinterisestä vastaiskumoottorista jatkokehitetty 602-kuutioinen. Tämän jälkeen Citroënin italialaiselle luottomuotoilijalle Flaminio Bertonille annettiin vapaat kädet muotoilla pieni neliovinen sedan. Jo vuonna 1964 ajasta ikuisuuteen siirtynyt muotoilijalegenda piti Amia parhaana luomuksenaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAmi oli aito CitroënKun Ami 6 näki päivänvalon vuonna 1961, oli ainakin näin jälkikäteen sanottuna selvää, että kyseessä oli aito Citroën. Bertonin loihtimat muodot olivat sataprosenttisen omaperäiset ja löytyihän sieltä ennennäkemättömiä ratkaisujakin. Tuleeko mieleen yhtään ennen 60-lukua suunniteltua automallia, jonka ajovalot eivät olisi täydellisen pyöreät? Entä 60-luvun jälkeen, löytyykö malleja, joissa sitä vastoin olisi sellaiset? Citroën Ami - Ford Taunus ”17-metrisen” ohella – hämmästytti suuresti nelikulmioisilla ajovaloillaan. Ilmestys oli niin outo, että tämä ajovalotyyli ei ollut joka maassa edes laillinen.Muiltakin osin tyyli oli omaperäinen. Suoraan sivusta katsottuna auto on todella menevän näköinen, se on ikään kuin jousipyssyn nuoli. Amihan on Ford Anglia 105E:n tavoin ”pikkulintuystävällinen”, sillä sen taaksepäin viistetyn takalasin lipan alle pikkulintujen on legendan mukaan hyvä pesiä. Eräs hieno yksityiskohta vuoden 1962 mallissa ovat auki liukuvat sivuikkunat, jotka ovat vasta sittemmin yleistyneet lähes joka automalliin.Ami on pieni auto, varsinkin kun otetaan huomioon, että se on miltei joka mitaltaan huomattavasti nykyistä C3:a pienempi. Sisätilat ovat silti fiksusti käytössä ja kaikki neljä kyytiläistä matkustavat mukavasti. Sisätiloissa on sisaruksilta perittyjä ominaisuuksia, kuten omalaatuinen vaihdekeppi ja yksipuolainen ratti.Miljoonia kohtiAmia valmistettiin kahdeksan tuotantovuoden aikana yli miljoona kappaletta. ”Tipparellun” eli Renault 4:n kilpailijana se piti hallussaan kotimaansa Ranskan myydyimmän auton titteliä usean vuoden ajan. Valmistus ei rajoittunut pelkkään sedaniin, vaan myös Break eli farmari sekä umpipakettiauto Service Station Wagon tulivat tarjolle. Tasokkaammin varusteltu versio kantoi nimeä Club. Vuonna 1969 malli sai seuraajan, Ami 8:n, mutta sen jälkeen ystävällinen nimi poistui näyttämöltä 40 vuodeksi.Ulkoisen olemuksen perusteella on kuitenkin jokseenkin vaikea rakentaa mielessään siltaa vuoden 1961 ja vasta esitellyn Amin välille. Ne ovat kuin eri maailmasta. Toisaalta molemmat ovat henkeen ja vereen aitoja Citroëneja ja oman aikakautensa ilmentymiä. Tavoitteena on ollut tuoda kaduille jotain erilaista, selvästi tunnistettavaa ja tehdä samalla liikkumisesta saavutettavan hintaista. Uudella sähköisellä Ystävällämme onkin nyt suuri näky täyttää Pariisin kadut 1960-luvun esi-isänsä renkaanjäljissä.Teksti: Benjamin Helander Kuvat: Citroën Lähteet: Citroen Origins, Citroenet Lue myös: Haastattelussa Citroënin uusi toimitusjohtaja: "Citroën on kokeileva brändi" Ensikyydit: Citroën Ami – sähköinen mopoauto palauttaa luovan hulluuden Citroën-johtaja Peugeot: Citroënin iso sedan on pian täällä – myös hybridinä Autot ja Viihde 2019: Citroen 2CV Turbo – Itsesuojeluvaisto rajoittaa huippunopeuden Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat – ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla 9.4.2025 Ajoneuvot Selvitys: oma auto hajosi, mutta minkälaisen sijaisauton saa tilalle? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään - kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Dacia Dusterin tietoviihde ei ole uusinta uutta – mutta haittaako se? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous