Ajoneuvot | Uutinen | 23.6.2019

Citroën-johtaja Peugeot: Citroënin iso sedan on pian täällä – myös hybridinä

DS:n, CX:n ja XM:n kaltaiset mallinimet asettavat Citroënin ison sedanin paluulle paineita, mutta ne antavat samalla mahdollisuuksia tehdä jotain eri tavalla kilpakumppaneihin verrattuna.

Jaa artikkeli

Huhuttu, puhuttu ja odotettu Citroënin paluu isojen sedanien markkinoille on tietojen mukaan pian täällä. CX:n, XM:n ja C6:n perillisestä on kuultu vihjauksia niin muotoilijoilta kuin Citroënia kipparoivalta Linda Jacksonilta, mutta ilmeisimmin odotus on kääntymässä loppusuoralle.

Brittilehti Top Gear jutusteli Citroënin tuotevalikoimasta vastaavan Xavier Peugeotin kanssa. Hämäävästä nimestään huolimatta Peugeot on kertonut aiemminkin Citroënin kuulumisista.

Ison sedanin lupaillaan olevan rohkeasti muotoiltu ja ennen kaikkea mukava. Merkillä on kuitenkin muutama idea auton markkinasijoittelun suhteen erityisesti verrattuna kilpakumppaneihin.

– Se tulee pysymään linjassa juuriensa ja DNA:nsa kanssa, Peugeot kommentoi.

Citroënin iso sedan

– Olemme osana valtavirtaa. Haluaisimme tarjota laajan tuotevalikoiman pieniä, keskikokoisia ja isompia autoja. Mutta pidämme kiinni brändimme sijoituksesta [markkinoilla], kyvystämme olla edullisia ja suosittuja. Voit tarjota ison auton ilman 400 hevosvoiman moottoreita ja muita sellaisia. Katamme isojen autojen segmentin, mutta linjassa Citroënin perimän kanssa, Peugeot vihjaa.

Iso sedan ei tule kuitenkaan poikkeamaan ranskalaismerkin sähköistämislupauksesta. Sukupuusta löytyvien Peugeot 508:n ja Citroën C5 Aircrossin hengessä myös uusi sedan saa voimalinjavalikoimaansa hybriditeknologiaa.

– Tällä hetkellä strategiamme on kytketty PSA:n teknologiseen portfolioon. Tavoitteenamme on ensi vuodesta eteenpäin tuoda markkinoille joka vuosi uusi auto sähköistetyllä moottorilla. Jokainen uusi Citroën saa sähköistetyn vaihtoehdon, ollaksemme valmiita vuotta 2025 varten, jolloin 100% mallistostamme on sähköistetty.

Suurempia linjoja

Suuren sedanin lisäksi Top Gear keskusteli myös Citroënia johtavan Linda Jacksonin kanssa hiilidioksidirajoista ja yrityskaupoista.

Citroënin iso sedan

– Tulemme saavuttamaan meidän tavoitteemme [hiilidioksidin suhteen], koska a) emme halua maksaa valtavia sakkoja ja b) haluamme myös suojella planeettaa. Miten voisit olla uskottava maailmanlaajuinen autovalmistaja, jos et saavuta CO2-tavoitteita? Se voi turhauttaa, mutta ei ole mitään mitä voimme tehdä asialle, tarvitsemme vain liiketoimintaa, joka on tarpeeksi ketterää vastakseen haasteisiin, Jackson linjasi.

Horisontissa ei ole mahdottomana myös huhuttu yrityskauppa Jaguar Land Roverin suuntaan, mikä auttaisi erityisesti juuri isompia Citroëneja.

– Pidämme silmät auki tilaisuuksien varalta, mutta emme etsi niitä. Jos kohtaamme sellaisen ja toteamme sen olevan hyvä idea, sanomme ”miksei?”. Teimme näin Opelin ja Vauxhallin kanssa. Mutta emme odottele huudellen, että tarvitsemme yhteistyökumppanin, sillä emme tarvitse. Meillä ei ole kiire mihinkään, mutta jos tilaisuus tulee, tietysti tutkimme sen.

Lähde: Top Gear Kuvituskuvat: Aake Kinnunen, Citroën

Lue myös:

Jaa artikkeli

Keskustelu