Ajoneuvot | 27.2.2020

Citroën Ami: vaivatonta sähköistä liikkumista kaikille – jopa kortittomille

Citroën Ami on uusi näkemys paikallisliikkumiseen.

Jaa artikkeli

Vuosi sitten ranskalainen Citroën paljasti konseptiauton Ami One. Hauskan näköinen laite visioi pientä Ranskassa ajokorttivapaata kaupunkikulkinetta yhteiskäyttöön tai pidempään vuokraukseen.

Vuosi myöhemmin Citroën Ami on kehittynyt tuotantomalliksi. Kaksipaikkainen 2,41 metrinen kaupunkikulkine on täyssähköinen miniauto, vähän kuin turvallisempi ja säältä suojaavampi versio sähköpotkulaudasta.

Citroën kertoo Amin olevan ajettavissa kotimaassaan Ranskassa jo 14 ikävuodesta eteenpäin. Monissa muissa Euroopan maissa rattiin pääsee 16-vuotiaana. Iästä ja maasta riippuen ajaminen voi onnistua ajokortittakin.

Liikkuvuuspalvelua

Ajoneuvon sijaan kyse on enemmänkin liikkuvuuspalvelusta: Amin voi ottaa käyttöön minuuttihinnoittelusta yhden vuoden vuokraan, mikä vain sopii parhaiten omaan tarpeeseen. Esimerkiksi 48 kuukauden vuokra maksaa Ranskassa 20 euroa kuukaudessa, tosin käsiraha on kirpeät 2644 euroa. Minuuttihinnoittelun kerrotaan maksavan 0,26 eur/min, kunhan myös 9,90 euron kuukausimaksu on hoidettu. Toki Amin voi myös ostaa 6 000 euron hintaan, ainakin Ranskassa.

Citroën Ami

Nykytyyliin koko ostoprosessi hoituu täysin netissä, ja auton toimitusketju on ainakin Ranskassa mietitty uusiksi. Yksi vaihtoehto on tilata auto suoraan kotiin.

Ei ihan oikea auto

Hinnasta ja ajokorttivaatimuksista saattaa jo päätellä, ettei kyse ole henkilöauton korvikkeesta, vaikka ovet ja lämmityslaite kuuluvatkin kauppaan. Amin huippunopeus on 45 kilometriä tunnissa ja toimintamatka jää 70 kilometriin. Sähköauton akku on vain 5,5 kilowattituntia, mutta ainakin se latautuu jo kotipistokkeesta kolmessa tunnissa.

Citroën Ami

Edullisuus on saavutettu vaatimattoman suorituskyvyn lisäksi nerokkaalla suunnittelulla. Konseptiauton tavoin tuotanto-Amin ovet ovat identtiset, siten ne myös aukeavat vastakkaisiin suuntiin auton eri puolilla. Myös auton puskurit ovat samat osat keulassa ja perässä, mikä vähentää varaosatarvetta.

Ilmeisesti Suomessa Ami menisi kevyiden nelipyörien luokkaan, eli se rinnastettaisiin meillä mopoautoihin. Ilmeisesti toistaiseksi mitään aikeita auton maahantuontiin ei kuitenkaan ole.

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Citroën

Jaa artikkeli

Keskustelu