
Ajoneuvot | Autonäyttely | Geneve 2019 | 19.2.2019
Ami One Concept: Citroënin näkemys tulevaisuuden kaupunkiliikkumisesta on hellyttävä
Citroën esittelee Geneven autonäyttelyssä vision tulevaisuuden kaupunkiliikkumisesta.
Citroën on nostanut takavuosilta tutun Ami-nimen takaisin parrasvaloihin. Geneven autonäyttelyssä maaliskuun alussa virallisesti esiteltävä kaupunkitutkielma on nimetty Ami One Conceptiksi.
Viidestä minuutista viiteen vuoteen
Kyse ei ole ihan tavallisesta sähköautosta, vaan ranskalaismerkin ratkaisusta urbaaniin liikkumiseen. Valmistajan mukaan Ami One onkin auton lisäksi vaihtoehto julkiselle liikenteelle, polkupyörälle tai skootterille. Vain 2,5 metriä pitkä kaupunkiauto ei vie paljoa tilaa, ja Citroënin visioissa sitä tarjotaan erimittaisina lainausjaksoina: viidestä minuutista viiteen vuoteen. Ami One siis voisi korvata taksin tai lyhyen bussisiirtymän Free2Move –yhteiskäyttöautopalvelun kautta, tai tarjota kaupunkikätevän vaihtoehdon täysikokoiselle autolle vuosien ajaksi.
Kuka vain, ilman korttia
Citroënin visioissa autoa tarjotaan myös aiempaa laajemmalle käyttäjäkunnalle: tarkoitus on kehittää autosta sallittu jo 16-vuotiaille, mikä perustuu auton 45 km/h huippunopeuteen. Lait toki vaihtelevat maittain, eikä kaikissa EU-maissa valmistajan haave ajokortittomasta pienoisautosta välttämättä toteudu.
Matalan huippunopeuden takia pienenkin akun kerrotaan riittävän 100 kilometrin toimintamatkaan, ja akku täyttyy vain kahdessa tunnissa latausasemasta.
Ami-nimen käyttö toki vaatii eriskummallista suunnittelua. Citroën kertoo pyrkineensä kustannustehokkuuteen jo suunnittelupöydällä, ja esimerkiksi auton ovet ovat identtiset. Kuljettajan ovi aukeaa kaapparimalliin takalaidasta saranoituna, ja toisella puolella ovi aukeaa peilikuvana perinteisesti. Myös puskurit ovat edessä ja takana samat, mutta pyöräytettynä toisessa päässä ylösalaisin.
Yksityiskohdista voi löytää myös Airbump-tyynyjen kaltaisia viitteitä suurempiin Citroëneihin.
Citroën Ami One Concept on osa valmistajan satavuotisjuhlaa.
Valmistajalta: Citroën
-
Autot ja Viihde 2019: Citroen 2CV Turbo – Itsesuojeluvaisto rajoittaa huippunopeuden Autonäyttely
-
Citroën-johtaja Peugeot: Citroënin iso sedan on pian täällä – myös hybridinä Uutinen
-
Kuin Alphavillestä: Citroën 19_19 Concept on ranskalaisvisio tulevasta Konsepti
-
Koeajo: pari lisäkantajaa apuun – Citroën Jumpy 4×4 Koeajo
-
Törmäystestissä tuoreimmat katumaasturit: Citroën C5 Aircross ja Range Rover Evoque Uutinen
-
Citroënin vaiheet Suomessa nyt kansien väliin Klassikko
-
Koeajo: pehmeämpi synttärilahja – Citroën C5 Aircross Koeajo
-
Ami One Concept: Citroënin näkemys tulevaisuuden kaupunkiliikkumisesta on hellyttävä Autonäyttely
-
Koeajo: trendikäs ja tavallaan tilava – Citroën C5 Aircross Koeajo
-
Koeajo: Citroën Jumpy 4×4 ja Peugeot Expert 4×4 – vihdoinkin nelivetoa Suomeen Koeajo
-
Maistiainen: Citroën C5 Aircross – sitruunainen SUV Koeajo
-
Koeajo: tila-auto perheauton hinnalla – Citroën Berlingo Koeajo
Kaikki koeajot
- Adria
- Alfa Romeo
- Aprilia
- Audi
- Bentley
- BMW
- Can-Am
- Carado
- Caterham
- CF Moto
- Chevrolet
- Citroën
- CrossCamp
- Cupra
- Dacia
- Dodge
- DS
- Ducati
- ERA
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Harley-Davidson
- Honda
- Husqvarna
- Hymer
- Hyundai
- Indian
- Isuzu
- Iveco
- Jaguar
- Jeep
- Kawasaki
- Kia
- Koenigsegg
- KTM
- Lamborghini
- Land Rover
- Lexus
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Mazda
- Mercedes-Benz
- Mini
- Mitsubishi
- Moto Guzzi
- MV Agusta
- Nissan
- Niu
- Opel
- Peugeot
- Polaris
- Porsche
- Renault
- Rolls-Royce
- Seat
- Škoda
- Smart
- Solifer
- SsangYong
- Subaru
- Sunlight
- Suzuki
- Tesla
- Toyota
- Triumph
- TruckMasters
- Victory
- Volkswagen
- Volvo
- Yamaha
- Zero
Keskustelu