13.4.2020 Ajoneuvot Citroën Ami 1961 – alkuperäinen ystävä oli vähän erilainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroën on luonut vuosikymmenien varrella jos jonkinlaisia kulkuvälineitä. Niistä tavanomaisin ei ainakaan ole tuore sähköinen mopoauto Ami. Kuitenkin myös sen vuosikymmenten takainen kaima on varsin mainio auto. Jotta uutuutena esiteltävä Citroën voidaan mieltää aidoksi Citroëniksi, on siitä löydyttävä seuraavat kaksi ominaisuutta: omaperäinen ulkomuoto sekä jokin ennennäkemätön tekninen innovaatio. Kun merkin mallihistoriaa lähtee kelaamaan mielessään läpi, alkaa tämän määritelmän täyttäviä esimerkkejä tosiaan löytyä. 1934 Traction Avant, 1948 2CV, 1955 DS, 1970 SM, 2014 C4 Cactus... ja lista tuntuu jatkuvan. Citroën Ami luotiin 1950-luvun lopussa täyttämään selkeää valtatyhjiötä pienen 2CV:n ja ”Ison kissan” eli DS:n välissä. Ranskan vaurastuvalle keskiluokalle tarvittiin uudenlainen autoluokka, joka olisi esimerkiksi 2CV:tä ylellisempi ja mukavampi, mutta kuitenkin kaikin puolin edullinen perheauto. Uusi malli päätettiin rakentaa 2CV:n yksinkertaisen toimivalle alustalle ja moottoriksi valittiin niin ikään 2CV:n kaksisylinterisestä vastaiskumoottorista jatkokehitetty 602-kuutioinen. Tämän jälkeen Citroënin italialaiselle luottomuotoilijalle Flaminio Bertonille annettiin vapaat kädet muotoilla pieni neliovinen sedan. Jo vuonna 1964 ajasta ikuisuuteen siirtynyt muotoilijalegenda piti Amia parhaana luomuksenaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ami oli aito Citroën Kun Ami 6 näki päivänvalon vuonna 1961, oli ainakin näin jälkikäteen sanottuna selvää, että kyseessä oli aito Citroën. Bertonin loihtimat muodot olivat sataprosenttisen omaperäiset ja löytyihän sieltä ennennäkemättömiä ratkaisujakin. Tuleeko mieleen yhtään ennen 60-lukua suunniteltua automallia, jonka ajovalot eivät olisi täydellisen pyöreät? Entä 60-luvun jälkeen, löytyykö malleja, joissa sitä vastoin olisi sellaiset? Citroën Ami - Ford Taunus ”17-metrisen” ohella – hämmästytti suuresti nelikulmioisilla ajovaloillaan. Ilmestys oli niin outo, että tämä ajovalotyyli ei ollut joka maassa edes laillinen. Muiltakin osin tyyli oli omaperäinen. Suoraan sivusta katsottuna auto on todella menevän näköinen, se on ikään kuin jousipyssyn nuoli. Amihan on Ford Anglia 105E:n tavoin ”pikkulintuystävällinen”, sillä sen taaksepäin viistetyn takalasin lipan alle pikkulintujen on legendan mukaan hyvä pesiä. Eräs hieno yksityiskohta vuoden 1962 mallissa ovat auki liukuvat sivuikkunat, jotka ovat vasta sittemmin yleistyneet lähes joka automalliin. Ami on pieni auto, varsinkin kun otetaan huomioon, että se on miltei joka mitaltaan huomattavasti nykyistä C3:a pienempi. Sisätilat ovat silti fiksusti käytössä ja kaikki neljä kyytiläistä matkustavat mukavasti. Sisätiloissa on sisaruksilta perittyjä ominaisuuksia, kuten omalaatuinen vaihdekeppi ja yksipuolainen ratti. Miljoonia kohti Amia valmistettiin kahdeksan tuotantovuoden aikana yli miljoona kappaletta. ”Tipparellun” eli Renault 4:n kilpailijana se piti hallussaan kotimaansa Ranskan myydyimmän auton titteliä usean vuoden ajan. Valmistus ei rajoittunut pelkkään sedaniin, vaan myös Break eli farmari sekä umpipakettiauto Service Station Wagon tulivat tarjolle. Tasokkaammin varusteltu versio kantoi nimeä Club. Vuonna 1969 malli sai seuraajan, Ami 8:n, mutta sen jälkeen ystävällinen nimi poistui näyttämöltä 40 vuodeksi. Ulkoisen olemuksen perusteella on kuitenkin jokseenkin vaikea rakentaa mielessään siltaa vuoden 1961 ja vasta esitellyn Amin välille. Ne ovat kuin eri maailmasta. Toisaalta molemmat ovat henkeen ja vereen aitoja Citroëneja ja oman aikakautensa ilmentymiä. Tavoitteena on ollut tuoda kaduille jotain erilaista, selvästi tunnistettavaa ja tehdä samalla liikkumisesta saavutettavan hintaista. Uudella sähköisellä Ystävällämme onkin nyt suuri näky täyttää Pariisin kadut 1960-luvun esi-isänsä renkaanjäljissä. Teksti: Benjamin Helander Kuvat: Citroën Lähteet: Citroen Origins, Citroenet Lue myös: Haastattelussa Citroënin uusi toimitusjohtaja: "Citroën on kokeileva brändi" Ensikyydit: Citroën Ami – sähköinen mopoauto palauttaa luovan hulluuden Citroën-johtaja Peugeot: Citroënin iso sedan on pian täällä – myös hybridinä Autot ja Viihde 2019: Citroen 2CV Turbo – Itsesuojeluvaisto rajoittaa huippunopeuden Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt