8.5.2023 Ajoneuvot Classic Motorshow: Skoda Rapid 130 Coupe – sähäkkä tsekkiferrari Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kaikissa muissakaan urheiluautoissa moottori ei sijaitse edessä. Rapidin punainen väri ja Mangels-vanteet paikkaavat sen, mikä suorituskyvyssä annetaan muille tasoitusta. Monet yhdistävät coupe-korimallin automaattisesti tehokkaampaan moottoriin, parempaan kiihtyvyyteen ja suurempaan huippunopeuteen. Skodan Rapid-mallit rikkovat rohkeasti näitä ennakkoluuloja.Takamoottoriset Skodat olivat yleinen näky Suomenkin maanteillä 1970- ja 1980-luvuilla. Selvästi yleisin korimalli oli neliovinen sedan. Rautaesiripun takaa maahan tuotiin mm. Skodaa ja Wartburgia, jotka tosin eivät enää 1980-luvun kasinotalouden aikana olleet niitä halutuimpia malleja, ja lähes ainoana myyntivalttina olikin enää länsiautoja selvästi edullisempi hinta.Tsekkoslovakialainen Skoda taisteli sitkeästi hengissä ja kehitti myös coupe-tyylisen Rapid-mallin lisätäkseen kiinnostusta merkkiä kohtaan. Markkinoille se tuli 1984, mutta sen suurimmat uutuudet - hammastanko-ohjaus ja myöhemmin myös viisilovinen vaihteisto - eivät enää silloin riittäneet suuriin otsikoihin tai autolehtien etusivukuviin asti.Ensimmäinen versio vuonna 1984 oli Rapid 120. Sen 1200-kuutioinen moottori puski 55 hevosvoimaa, joka hämmennettiin nelivaihteisen vaihteiston kautta takarenkaille. Rapid 130 oli nimensä mukaisesti saanut isomman 1300-kuutioisen moottorin. Teho nousi samalla 58 hevosvoimaan, ja yhtä suuri uudistus oli viidennen pykälän lisääminen vaihdesalkkuun.Vuonna 1987 nähtiin Rapid 136, jossa sylinterikansi vaihtui kevytmetalliseksi ja teho nousi uudelle kymmenluvulle 62 hevosvoimaan. Vuotta myöhemmin nähtiin myös Rapid 135, jossa alhaisemman puristussuhteen vuoksi tehoa oli neljä hevosvoimaa vähemmän. 1980-luvulla näytti, että maailma ajaa 60-hevosvoimaisen tsekkiferrarin ohi, mutta Skodan tultua osaksi VW-perhettä on merkki lähtenyt kokonaan uuteen kukoistukseen.Kuvan auto on Rapid 130 Coupe vuodelta 1988. Viisivaihteisuus oli valmistajalle niin iso asia, että takaluukussa asia mainitaan kahdesti. Pakoputken halkaisija säväyttää urheiluautopiireissä lähinnä erilaisuudellaan. Mangels-vanteille on pyöräytetty 175/70R13-kokoiset kumit. Vaikka moottori on takana, niin tuulilasin edessä on silti komeat skoopit, joten raittiin ilman saanti kabiinin lienee ainakin turvattu.Teksti ja kuvat: Janne HuhtalaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 2.9.2024 Ajoneuvot Lexus RZ 300e laajentaa näköaloja etuvedolla ja pidemmällä toimintamatkalla 1.9.2024 Ajoneuvot Päivän tarina: uusi Škoda Kodiaq ja Simply Clever -niksejä viikon jokaiselle päivälle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 17.9.2024 Testit Liveseuranta: Katumaasturien vertailulenkki 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?