27.11.2023 Autoilu Dieselautoilija: nykyaikainen auto järkevä vielä vuosia, mutta käyttövoimavero kurittaa Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin Arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Farmarikorista dieselautoa tarvitseva: ”Osa meistä on joka tapauksessa pakotettuja ajamaan polttomoottoriautoilla vielä pitkään.” Liikenteen sähköistyessä on käynnissä käyttövoimamurros, jonka vuoksi moni pohtii henkilöauton polttoaineratkaisuja yhä tarkemmin – oman käyttötarpeensa mutta myös autoilun ympäristöystävällisyyden näkökulmasta.Dieselautoilijat saattavat kokea itsensä ahtaaseen rakoon työnnetyiksi autonsa käyttövoiman vuoksi.Todennäköisesti aivan valtaosalla kotitalouksista auton valinnassa painavat vahvasti myös taloudelliset tekijät. Moni varmasti haikailee uudempaa autoa, jopa täysin uutta autoa ja myös polttomoottoriautoja yhä selvästi kalliimpaa täyssähköautoa, mutta autonvaihtoon ei ole taloudellisia mahdollisuuksia.Omasta nykyisestä autosta saatava hinnan ja maksettavaksi jäävän välirahan yhtälö voi olla tekemätön paikka – etenkin kun autorahoituksen tasoon vaikuttaa korkojen nousu.Oman haasteensa kokonaisuuteen tuo se, että autonvaihtajan eli tavallisen kuluttajan on tässä käyttövoimien muutosvaiheessa ja uudenlaisen ajoneuvotekniikan esiinmarssissa entistä vaikeampi hahmottaa autoilun todellisia kustannuksia niin ajon aikaisten kilometrikustannusten kuin jälleenmyyntiarvon kehittymisen ja mahdollisten korjauskustannusten näkökulmastakaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy”Tarvitsen dieselfarmarin”Moottoriin yhteyttä ottanut dieselautoilija esittää lukuisia järkeenkäypiä perusteluja omalle autovalinnalleen. Hän tarkoittaa uudehkoa dieselautoa, jonka päästöt täyttävät kunnianhimoiset Euro6-päästövaatimukset. Tällaisena autona hän ottaa esiin esimerkiksi nelivetoisen Volvo V60 Cross Country -mallin. Autoilijan mukaan ”tämäntyyppisiä autoja on jo olemassa, valmistettuina, ehjinä ja vähäpäästöisinä.””Voimakasta dieselfarmaria” käyttöautokseen tarvitseva autoilija listaa autoilutarpeitaan ja liikkumisen aiheuttamia vaikutuksia. ”Koska ajan vähän, päästöjäkin syntyy vähän enemmän ajaviin verrattuna. Hankintani olisi mielestäni ajattelevainen, hyvä, ympäristöystävällinen ja kierrätyshenkinen.”Hän kertoo ajavansa vuosittain maksimissaan 10 000 kilometriä.Polttiksilla ajetaan vielä pitkäänMitä uudempi automalli, keskimäärin sen pihimpi ja vähemmän haitallinen se on päästöjensä puolesta.Moottoriin yhteyttä ottanut autoilija tuo esiin, ettei kaikilla ole varaa ostaa uutta hybridiautoa tai täyssähköautoa.”Ja vaikka olisi, niitä ei edes riittäisi meille kaikille. Osa meistä on joka tapauksessa pakotettuja ajamaan polttomoottoriautoilla vielä pitkään.”Yhteydenottaja on ihan oikeassa: suomalaiset liikkuvat vielä pitkään polttomoottorien voimin, sillä suomalaisten autot ovat erittäin iäkkäitä – ja noin 2,75 miljoonan henkilöauton autokannasta ladattavia on edelleen hyvin pieni osa.Dieselien keski-ikä 11,3 vuottaVuoden 2022 lopussa liikennekäytössä olevien dieselautojen keski-ikä oli noin 11,3 vuotta, bensiiniautojen keski-ikä noin 14,4 vuotta.Ladattavien hybridien keski-ikä oli vuoden 2022 lopussa noin 3,3 vuotta, täyssähköautojen keski-ikä noin 1,9 vuotta ja kaasuautojen keski-ikä noin 6,9 vuotta.Autoalan Tiedotuskeskuksen henkilöautokantatilastoista selviää paljon kiinnostavaa. Marraskuun alussa 2023 oli liikennekäytössä – henkilöautot sekä matkailuautot yhteensä – 713 231 dieselajoneuvoa eli 25,5 prosenttia autokannasta. Vertailun vuoksi täyssähköautoja oli 77 783 eli 2,8 prosenttia autokannasta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäyttövoimavero = rangaistusAutoilijaa kismittää dieselautoilijoita kurittava käyttövoimavero, jonka hän kokee rangaistukseksi näinä kalliina dieselin litrahintojen aikoina. Hän peräti kokee, ettei mikään taho pidä hänen kaltaistensa autoilijoiden puolia.Kuten Moottori on aiemmin uutisoinut, Autoliiton mielestä olisi syytä pohtia dieselautojen käyttövoimaverosta luopumista, sillä dieselautot kantavat jo nyt suuremman taakan päästövähennystavoitteiden kustannuksista.Taustalla on se, että biopolttoaineiden jakeluvelvoitteen lisääminen luo hintapainetta erityisesti dieselpolttoaineelle, sillä biokomponentteja voidaan lisätä dieselpolttoaineeseen enemmän kuin bensiiniin ilman ajoneuvoteknisiä muutoksia.– Vaikka biojakeet sekä dieselpolttoaine ovat kevyemmin verotettuja, niin jakeluvelvoitteen myötä dieselautoilijat kantavat suuremman taakan päästövähennystavoitteista, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen huomauttaa.– Tässäkin suhteessa ymmärrän hyvin dieselautoilijan huolet.Käyttövoimaveron peruste on dieselin noin 26 senttiä litralta alempi valmisteverokanta. Käyttövoimavero tasaa alempaa valmisteverokantaa.Jos käyttövoimavero poistettaisiin, todennäköisesti valmisteveroa jouduttaisiin korottamaan, koska lähtökohtaisesti polttoaineita tulee verottaa samoin perustein. Lisäksi jakeluvelvoite toimii Suomessa siten, että sen kustannustaakka jakaantuu melko tasan bensiinille ja dieselille, vaikka dieseliin voidaankin sekoittaa enemmän uusiutuvia polttoaineita.Tehokkain tapa alentaa dieselautoilijan pumppuhintoja olisi alentaa tuntuvasti uusiutuvien polttoaineiden verotasoa.Kenellä on varaa sähköautoon?Suomen suurin auton käyttäjien etujärjestö on ollut huolissaan myös siitä, että henkilöauton käyttökustannukset ovat nousseet merkittävästi.– Olemme tuoneet koko ajan esille sitä, että polttomoottoriautojen käyttämisestä ei voi tehdä liian kallista, koska suurin osa suomalaisista sellaisilla ajaa vielä pitkään. Uudet ja uudehkot polttomoottoriautot ovat ympäristönkin kannalta oikein hyvä valinta.Vaikkei autoa vaihtava vaihtaisi uuteen autoon, on uudempaan vaihtaminen kannatettavaa – niin käyttökustannusten, auton turvallisuusominaisuuksien kuin päästöjenkin näkökulmasta.– Se, että joku siirtyy kymmenvuotiaasta autosta viisivuotiaaseen autoon, on sekin hyvä asia.Jukka Tolvanen tuo myös esiin realiteetin, jonka mukaan haastavassa taloudellisessa tilanteessa harvalla on mahdollisuus hankkia uutta autoa, saati uutta sähköautoa.Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Autoalan Tiedotuskeskus / Netwheels Oy, Mittaristo ja Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, liikenneasioiden rekisteria:3:{i:0;s:6:"147740";i:1;s:6:"145037";i:2;s:6:"104452";} Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Liikenne Vappu tuo harrasteajoneuvot liikenteeseen – vanha auto vaatii erityistä huomiota 28.4.2025 Sähköautot Sähköautojen julkinen latausarki – lataako se varmasti? 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 22.4.2025 Liikenneturvallisuus Timo Tervo – ajoterveyden ahkera apostoli 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 22.4.2025 Päivän kuva Päivän kuva: asfalttitiet sortuvat alta – olisiko hiekkatie jo parempi? 17.4.2025 Ajokortit Ikämiestä voi kirpaista ajokortin menettäminen – kerro kokemuksesi, ota osaa tutkimukseen! 15.4.2025 Autoilu Autoilija, hämmentyneet hirvet säntäilevät juuri nyt Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous