28.9.2018 Ajoneuvot EasyPark: Ruotsalaiset omasta mielestään parempia liikenteessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ruotsalaisten autoilijoiden mielestä he ovat itse huomattavasti suomalaisia parempia liikenteessä. Suomalaisilla ei ole läheskään yhtä kehno näkemys länsinaapurinsa kuskeista. Ruotsalaiset saavat suomalaisilta parhaat sijat liikenneturvallisuudessa, -kohteliaisuudessa ja pysäköintitavoissa. Näkemys on puhelinpysäköintiyhtiö EasyParkin jakama ja perustuu yleiseurooppalaiseen kyselytutkimukseen, jonka yhtiö teetti kesäkuussa.Tutkimuksen mukaan kun kysytään ylipäätään Euroopan vähiten turvallisia ja aggressiivisimpia autoilijoita, suomalaiset luottavat stereotypioihin eteläeurooppalaisista: italialaiset mainitaan ykkösenä, espanjalaiset kakkosena.Suomalaiset mieltävät itsensä Euroopan turvallisimmiksi kuskeiksi. Lähes joka kolmas vastaajista on sitä mieltä. Toiseksi turvallisimmiksi koetaan ruotsalaiset ja kolmostila menee norjalaisille.Yhteenlaskettuna 62 prosenttia suomalaisista ajattelee turvallisimpien kuskien löytyvän pohjolasta. Ruotsalaiset kuitenkin arvostavat suomalaisia kuljettajina huomattavasti vähemmän kuin suomalaiset arvostavat ruotsalaisia.– Kyselytutkimuksemme mukaan ruotsalaisista vain kahdeksan prosenttia kokee suomalaiset turvallisimmiksi kuskeiksi. Suomalaisten vastaava prosentti ruotsalaisista on 19. Jos länsinaapurimme ei anna meille huippuarvosanoja turvallisuudesta, niin kohteliaisuudessa pärjäämme vieläkin kehnommin. Vain viisi prosenttia mainitsee suomalaiset kohteliaimmiksi kuskeiksi. Suomalaiset puolestaan sanovat ruotsalaisten olevan koko Euroopan kohteliaimpia liikenteessä. Joka neljäs mieltää niin, kyselytutkimuksen tuloksista kertoo EasyPark Suomen maajohtaja Tuomas Liukkonen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKohteliaisuus kortillaSuomalaiset eivät itsekään koe olevansa kovin kohteliaita. Vain kymmenesosa meistä nostaa suomalaiset Euroopan kohteliaimmiksi. Kotimaassa suomalaiset sanovat näkevänsä vähiten liikennekohteliaisuutta Uudellamaalla.– Kun kysytään maanosan parhaita parkkeeraajia, suomalaisista 12 prosenttia äänestää ruotsalaisten puolesta. Ruotsalaiskuskeista vain viisi prosenttia antaa suomalaisille parkkeerauksen kultamitalisijan. Kummatkin kansat kylläkin ajattelevat itsensä parhaiksi parkkeeraajiksi. Sen sijaan kumpikaan ei näe toista lainkaan aggressiivisina, Liukkonen vertailee.Italialaiset huonossa maineesaTurvattomimpia kuskeja kysyttäessä suomalaiset toivat esiin tuttuja stereotypioita. Liki kolmasosa mainitsee turvattomimmiksi italialaiset ja liki neljäsosa espanjalaiset. Yli puolet sanoo siis joko italialaiset tai espanjalaiset. 14 prosenttia luottaa liikenteessä vähiten slovenialaisiin.– Tuo on tuttu käsitys. Ainahan Etelä-Euroopan liikenteelle naureskellaan. Hieman huvittavaa on se, että italialaiset eivät itsekään pidä itseään turvallisina kuskeina. Vain neljä prosenttia heistä vastaa itsensä maanosan turvallisimmiksi autoilijoiksi. Se on kuitenkin enemmän kuin miten he arvostavat espanjalaiskuskeja. Saapasmaan kuskeista vain kaksi prosenttia nostaa espanjalaiset turvallisimmiksi kuskeiksi. Sen sijaan ruotsalaiset ovat myös italialaisten suosiossa. Italialaisvastaajista 17 prosenttia valitsee turvallisimmiksi autoilijoiksi ruotsalaiset, Liukkonen kertoo.Suomalaisten mielestä italialaiset ovat kaikkein aggressiivisimpia kuljettajia. Lähes joka kolmas kyselytutkimuksen vastaaja kokee niin. Myös ruotsalaiset tuomitsevat italialaiset aggressiivisimmiksi. Mutta italialaiset tuntevat itsekin taipumuksensa. Liki puolet heistä nimeää itsensä aggressiivisimmiksi.Erikoisia painotuksia vastauksissaYlipäätään kansainvälisen kyselytutkimuksen vastauksista on havaittavissa, että vastaukset polarisoituvat voimakkaasti. Tietyt maat saavat paljon mainintoja, tietyt eivät juuri lainkaan.Esimerkiksi Pohjoismaista Suomi ja Ruotsi keräsivät paljon mainintoja, mutta Tanska ei juuri lainkaan oikeastaan mihinkään kysymykseen. Sama koskee esimerkiksi Itävaltaa, Hollantia ja jopa Ranskaa, vaikka se on iso maa.– Tässä näkyvät todennäköisesti kokemusten lisäksi mielikuvat. Stereotypiahan menee suunnilleen niin, että Pohjoismaissa liikenne on harvaa sekä melko rauhallista, ja puolestaan Etelä-Euroopassa vähemmän rauhallista. Kun ihmisiltä sitten kysytään, missä maassa liikenne on heidän mielestään turvallista ja missä aggressiivista, vastatessa mieleen tulee ensimmäisenä tiettyjä maita. Ja toki isolla osalla ihmisistä on nykyään myös omakohtaista kokemuspohjaa. Ei sentään mennä pelkästään mielikuvien ehdoilla, mutta todennäköisesti myös stereotypiat vaikuttavat, EasyParkin Tuomas Liukkonen pohtii.Lähde: EasyPark Kuvituskuvat: Moottorin arkisto/Antti HentinenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tuhansia vastauksia taustalla Kyselytutkimus toteutettiin Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Saksassa, Hollannissa, Belgiassa, Itävallassa, Sloveniassa, Ranskassa, Espanjassa ja Italiassa kesäkuussa 2018. Tutkimukseen saatiin kaikkiaan tuhansia vastauksia. Suomesta autoilevia vastaajia oli yhteensä 1 017. Lue lisää Kaikki artikkelit 22.1.2025 Ajoneuvot Italiassa valmistettiin vuonna 2024 vähiten autoja sitten vuoden 1956, mutta Fiat oli silti maailmanlaajuisesti myydyin Stellantis-brändi 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 22.1.2025 Yleinen Tankkasin bensaa dieselautoon, miten tulisi toimia? 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa