28.9.2018 Ajoneuvot EasyPark: Ruotsalaiset omasta mielestään parempia liikenteessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ruotsalaisten autoilijoiden mielestä he ovat itse huomattavasti suomalaisia parempia liikenteessä. Suomalaisilla ei ole läheskään yhtä kehno näkemys länsinaapurinsa kuskeista. Ruotsalaiset saavat suomalaisilta parhaat sijat liikenneturvallisuudessa, -kohteliaisuudessa ja pysäköintitavoissa. Näkemys on puhelinpysäköintiyhtiö EasyParkin jakama ja perustuu yleiseurooppalaiseen kyselytutkimukseen, jonka yhtiö teetti kesäkuussa.Tutkimuksen mukaan kun kysytään ylipäätään Euroopan vähiten turvallisia ja aggressiivisimpia autoilijoita, suomalaiset luottavat stereotypioihin eteläeurooppalaisista: italialaiset mainitaan ykkösenä, espanjalaiset kakkosena.Suomalaiset mieltävät itsensä Euroopan turvallisimmiksi kuskeiksi. Lähes joka kolmas vastaajista on sitä mieltä. Toiseksi turvallisimmiksi koetaan ruotsalaiset ja kolmostila menee norjalaisille.Yhteenlaskettuna 62 prosenttia suomalaisista ajattelee turvallisimpien kuskien löytyvän pohjolasta. Ruotsalaiset kuitenkin arvostavat suomalaisia kuljettajina huomattavasti vähemmän kuin suomalaiset arvostavat ruotsalaisia.– Kyselytutkimuksemme mukaan ruotsalaisista vain kahdeksan prosenttia kokee suomalaiset turvallisimmiksi kuskeiksi. Suomalaisten vastaava prosentti ruotsalaisista on 19. Jos länsinaapurimme ei anna meille huippuarvosanoja turvallisuudesta, niin kohteliaisuudessa pärjäämme vieläkin kehnommin. Vain viisi prosenttia mainitsee suomalaiset kohteliaimmiksi kuskeiksi. Suomalaiset puolestaan sanovat ruotsalaisten olevan koko Euroopan kohteliaimpia liikenteessä. Joka neljäs mieltää niin, kyselytutkimuksen tuloksista kertoo EasyPark Suomen maajohtaja Tuomas Liukkonen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKohteliaisuus kortillaSuomalaiset eivät itsekään koe olevansa kovin kohteliaita. Vain kymmenesosa meistä nostaa suomalaiset Euroopan kohteliaimmiksi. Kotimaassa suomalaiset sanovat näkevänsä vähiten liikennekohteliaisuutta Uudellamaalla.– Kun kysytään maanosan parhaita parkkeeraajia, suomalaisista 12 prosenttia äänestää ruotsalaisten puolesta. Ruotsalaiskuskeista vain viisi prosenttia antaa suomalaisille parkkeerauksen kultamitalisijan. Kummatkin kansat kylläkin ajattelevat itsensä parhaiksi parkkeeraajiksi. Sen sijaan kumpikaan ei näe toista lainkaan aggressiivisina, Liukkonen vertailee.Italialaiset huonossa maineesaTurvattomimpia kuskeja kysyttäessä suomalaiset toivat esiin tuttuja stereotypioita. Liki kolmasosa mainitsee turvattomimmiksi italialaiset ja liki neljäsosa espanjalaiset. Yli puolet sanoo siis joko italialaiset tai espanjalaiset. 14 prosenttia luottaa liikenteessä vähiten slovenialaisiin.– Tuo on tuttu käsitys. Ainahan Etelä-Euroopan liikenteelle naureskellaan. Hieman huvittavaa on se, että italialaiset eivät itsekään pidä itseään turvallisina kuskeina. Vain neljä prosenttia heistä vastaa itsensä maanosan turvallisimmiksi autoilijoiksi. Se on kuitenkin enemmän kuin miten he arvostavat espanjalaiskuskeja. Saapasmaan kuskeista vain kaksi prosenttia nostaa espanjalaiset turvallisimmiksi kuskeiksi. Sen sijaan ruotsalaiset ovat myös italialaisten suosiossa. Italialaisvastaajista 17 prosenttia valitsee turvallisimmiksi autoilijoiksi ruotsalaiset, Liukkonen kertoo.Suomalaisten mielestä italialaiset ovat kaikkein aggressiivisimpia kuljettajia. Lähes joka kolmas kyselytutkimuksen vastaaja kokee niin. Myös ruotsalaiset tuomitsevat italialaiset aggressiivisimmiksi. Mutta italialaiset tuntevat itsekin taipumuksensa. Liki puolet heistä nimeää itsensä aggressiivisimmiksi.Erikoisia painotuksia vastauksissaYlipäätään kansainvälisen kyselytutkimuksen vastauksista on havaittavissa, että vastaukset polarisoituvat voimakkaasti. Tietyt maat saavat paljon mainintoja, tietyt eivät juuri lainkaan.Esimerkiksi Pohjoismaista Suomi ja Ruotsi keräsivät paljon mainintoja, mutta Tanska ei juuri lainkaan oikeastaan mihinkään kysymykseen. Sama koskee esimerkiksi Itävaltaa, Hollantia ja jopa Ranskaa, vaikka se on iso maa.– Tässä näkyvät todennäköisesti kokemusten lisäksi mielikuvat. Stereotypiahan menee suunnilleen niin, että Pohjoismaissa liikenne on harvaa sekä melko rauhallista, ja puolestaan Etelä-Euroopassa vähemmän rauhallista. Kun ihmisiltä sitten kysytään, missä maassa liikenne on heidän mielestään turvallista ja missä aggressiivista, vastatessa mieleen tulee ensimmäisenä tiettyjä maita. Ja toki isolla osalla ihmisistä on nykyään myös omakohtaista kokemuspohjaa. Ei sentään mennä pelkästään mielikuvien ehdoilla, mutta todennäköisesti myös stereotypiat vaikuttavat, EasyParkin Tuomas Liukkonen pohtii.Lähde: EasyPark Kuvituskuvat: Moottorin arkisto/Antti HentinenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tuhansia vastauksia taustalla Kyselytutkimus toteutettiin Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Saksassa, Hollannissa, Belgiassa, Itävallassa, Sloveniassa, Ranskassa, Espanjassa ja Italiassa kesäkuussa 2018. Tutkimukseen saatiin kaikkiaan tuhansia vastauksia. Suomesta autoilevia vastaajia oli yhteensä 1 017. Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen