8.3.2020 Ajoneuvot Ensikyydit: Citroën Ami – sähköinen mopoauto palauttaa luovan hulluuden Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroën Ami julkistettiin juuri ennen pitämättä jäänyttä Geneven autonäyttelyä, mutta ranskalaisyhtiön villit visiot ansaitsevat toisenkin vilkaisun. Pidempään Citroënia seuranneet muistavat ajan, jolloin ranskalaismerkki teki vähän mitä huvitti. Sittemmin järki on voittanut tunteet monessa kohdin. Viime vuosina roolijako Peugeotin ja DS:n kesken on tarkoittanut, että kahdesta polviorresta tunnettu merkki on voinut keskittyä jälleen outoiluun. Citroën Ami on ehkä varteenotettavin osoitus tästä Airbump-puskureiden jälkeen. Merkkiharrastuksessa kunnostuneille kyseessä on tosin uusi Citroën Ami. Vuosina 1961–1978 valmistettu Ami oli Dyanen tavoin yhden coverbändin versio ikonisesta rätti-Sitikasta, 2CV:stä. Ehkäpä alkuperäisen Amin viime vuosien tunnetuin esiintyminen oli Top Gearissa, jossa James May osti petroolinsinisen Ami 8 Breakin osallistuakseen Mallorcalla järjestettyyn tasanopeuskilpailuun.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYstävän paluuUusi Citroën Ami lähestyy asioita sangen toisesta suunnasta, mutta tavoite on jälleen tuoda liikkuvuutta kansalaisille. Am-luokan ajoneuvona uuden Amin ohjaimiin pääseekin tavallista henkilöautoa kevyemmällä ajo-oikeudella. Tämä on osa tietoista valintaa tuoda kulkupeli mahdollisimman monen ulottuville.Mopoautoluokkaan rajoittuminen tarkoittaa myös, että Amin huippunopeus on 45 km/h ja samalla ajoneuvoa koskevat henkilöautoa väljemmät säädökset. Ulkomitat tukevat huippunopeutta siinä, että Citroën Ami on tarkoitettu kaupunkien kulkuriksi ruuhkia helpottamaan. Ami on 2,41 metriä pitkä, 1,39 metriä leveä ja 1,52 metriä korkea. Tämä tekee autosta selvästi Smart Fortwo:ta lyhyemmän ja kapeamman, korkeuden ollessa senttien sisällä toisistaan. Kääntöympyrä on näppärät 7,20 metriä, joskin Smart ja tuleva Honda e alittavat tuloksen.Citroën on raivannut sisälle tilaa asettamalla istuimet hiukan limittäin, jotta kuljettajan ja matkustajan hartiat eivät olisi linjassa. Ratkaisu auttaa kyllä, mutta selkeästi kuntosalikorttiaan hyödyntänyt esimerkkikuljettaja saa silti toivomaan hiukan leveämpää ajoneuvoa. Kevyesti pehmustettu istuin tuo mieleen metron ja soveltuu parhaiten juuri alle 45 km/h nopeuksiin. Pituussuunnassa tilaongelmaa ei ole, sillä minimalistinen kojelauta ja komea lasikatto luovat tilantuntua urakalla. Kojelaudan päällä on kolme muovista kaukaloa erilaisten tavaroiden säilyttämistä varten, Citroënin vihjatessa, että kaukalot voi vaihtaa nopeasti. Kassikoukku täydentää väri-ilmeen.Amin mielenkiintoisimpiin puoliin kuuluvat sen ovet. Symmetriset ovet aukeavat eripäin kuljettajan ja matkustajan puolella. Sisäpuolella on ovitaskut tavaroita varten. Rätti-Sitikkaan viitataan kaksiosaisella ikkunalla.Sähköä kulutuselektroniikkanaCitroën Amin litiumakku on kapasiteetiltaan 5,5 kilowattituntia ja yhdelle lataukselle luvataan enimmillään 70 kilometrin toimintamatka. Maltillisen kapasiteetin takia akun lataaminen vie noin kolme tuntia tavallisesta Suko-pistokkeesta. Latauskaapeli asuu matkustajan puolen oven karmissa.Moottori on teholtaan 6 kilowattia (8 hv), joten kovin kaukana ei olla 2CV:n alkuajoista. Rugbyareenalle tehdyllä koeajoradalla Ami liikkui kahden hengen kuormalla vaivattomasti ja äänettömästi.PSA-yhtymän Free2Move-liikkumispalvelussa Amin käyttöhinta on 0,26 euroa per minuutti. Ei siis ihme, että osa markkinointiviestinnästä rinnastaa Amin sähköpotkulautojen kanssa, mutta "neljällä renkaalla ja katolla varustettuna". Pariisin katukuvaan Ami saapuukin keväällä yhteiskäyttöön "Spring in Paris" -erikoiserällä.Osana kansankulkineen ideaalia Citroën Ami on suunniteltu symmetriseksi, joten etupuskuri ja takapuskuri ovat samoja. Ainoa ulkoväri on siniharmaa, Ami Blue, jota voidaan koristella tarroin, paneelein ja takaspoilerilla. Tietoviihdejärjestelmän tehtäviä hoitaa oma älypuhelin, musiikin soidessa esimerkeissä bluetooth-kaiuttimesta. Am-luokan kevyenä nelipyöräisenä säästöjä syntyy myös henkilöautoa alhaisempien vaatimusten ansiosta. Valmistuspaikka on Marokko ja vuotuisen valmistusmäärän arvellaan olevan noin 15 000 ajoneuvoa. Nokkelan säästäväisyyden ansiosta Citroën Ami yllättää hinnallaan. Hinta Ranskassa on 6 900 euroa ennen valtion antamaa sähköajoneuvotukea, joka painaa suoran ostohinnan 6 000 euroon. Lisäksi auto on saatavilla käyttöön 19,99 euron kuukausihinnalla (48 kk sopimus) 2 644 euron käsirahaa vastaan.Yksinkertaisen malliston ansiosta Citroën Ami on ostettavissa verkosta. Tehdas on myös tehnyt sopimuksen Fnac ja Darty -elektroniikkaketjujen kanssa. Paikalliset kodinkonekaupat ovat erityisesti nuorten rakastamia sähköpotkulautojen myyjiä, joissa Ami pääsee helposti esille oikeassa seurassa. Citroën Amin tilaukset alkavat Ranskassa 30. maaliskuuta, ensimmäisten toimitusten tapahtuessa kesäkuussa. Myöhemmin tilauskirjat aukenevat vielä Espanjassa, Italiassa, Belgiassa, Portugalissa ja Saksassa. Suomeen Citroën Ami ei ole näillä näkymin tulossa, vaikka yksittäisiä käyttökohteita juolahtaakin mieleen.On helppo povata Citroënin kaupunkien ja massojen liikkuvuusidealle epäonnistumista, mutta yhtiön perusteluissa on oma holistinen näkemyksensä maailmasta. Joka tapauksessa ranskalaisyhtiö ansaitsee valtaisat aplodit siitä, että toisiaan kopioivien katumaastureiden aikakaudella Citroën todella liikkuu omilla poluillaan, omalla tavallaan. On äärettömän rohkeaa tuoda jotain tällaista tuotantoon.Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Citroën ja Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti