8.3.2020 Ajoneuvot Ensikyydit: Citroën Ami – sähköinen mopoauto palauttaa luovan hulluuden Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroën Ami julkistettiin juuri ennen pitämättä jäänyttä Geneven autonäyttelyä, mutta ranskalaisyhtiön villit visiot ansaitsevat toisenkin vilkaisun. Pidempään Citroënia seuranneet muistavat ajan, jolloin ranskalaismerkki teki vähän mitä huvitti. Sittemmin järki on voittanut tunteet monessa kohdin. Viime vuosina roolijako Peugeotin ja DS:n kesken on tarkoittanut, että kahdesta polviorresta tunnettu merkki on voinut keskittyä jälleen outoiluun. Citroën Ami on ehkä varteenotettavin osoitus tästä Airbump-puskureiden jälkeen. Merkkiharrastuksessa kunnostuneille kyseessä on tosin uusi Citroën Ami. Vuosina 1961–1978 valmistettu Ami oli Dyanen tavoin yhden coverbändin versio ikonisesta rätti-Sitikasta, 2CV:stä. Ehkäpä alkuperäisen Amin viime vuosien tunnetuin esiintyminen oli Top Gearissa, jossa James May osti petroolinsinisen Ami 8 Breakin osallistuakseen Mallorcalla järjestettyyn tasanopeuskilpailuun.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYstävän paluuUusi Citroën Ami lähestyy asioita sangen toisesta suunnasta, mutta tavoite on jälleen tuoda liikkuvuutta kansalaisille. Am-luokan ajoneuvona uuden Amin ohjaimiin pääseekin tavallista henkilöautoa kevyemmällä ajo-oikeudella. Tämä on osa tietoista valintaa tuoda kulkupeli mahdollisimman monen ulottuville.Mopoautoluokkaan rajoittuminen tarkoittaa myös, että Amin huippunopeus on 45 km/h ja samalla ajoneuvoa koskevat henkilöautoa väljemmät säädökset. Ulkomitat tukevat huippunopeutta siinä, että Citroën Ami on tarkoitettu kaupunkien kulkuriksi ruuhkia helpottamaan. Ami on 2,41 metriä pitkä, 1,39 metriä leveä ja 1,52 metriä korkea. Tämä tekee autosta selvästi Smart Fortwo:ta lyhyemmän ja kapeamman, korkeuden ollessa senttien sisällä toisistaan. Kääntöympyrä on näppärät 7,20 metriä, joskin Smart ja tuleva Honda e alittavat tuloksen.Citroën on raivannut sisälle tilaa asettamalla istuimet hiukan limittäin, jotta kuljettajan ja matkustajan hartiat eivät olisi linjassa. Ratkaisu auttaa kyllä, mutta selkeästi kuntosalikorttiaan hyödyntänyt esimerkkikuljettaja saa silti toivomaan hiukan leveämpää ajoneuvoa. Kevyesti pehmustettu istuin tuo mieleen metron ja soveltuu parhaiten juuri alle 45 km/h nopeuksiin. Pituussuunnassa tilaongelmaa ei ole, sillä minimalistinen kojelauta ja komea lasikatto luovat tilantuntua urakalla. Kojelaudan päällä on kolme muovista kaukaloa erilaisten tavaroiden säilyttämistä varten, Citroënin vihjatessa, että kaukalot voi vaihtaa nopeasti. Kassikoukku täydentää väri-ilmeen.Amin mielenkiintoisimpiin puoliin kuuluvat sen ovet. Symmetriset ovet aukeavat eripäin kuljettajan ja matkustajan puolella. Sisäpuolella on ovitaskut tavaroita varten. Rätti-Sitikkaan viitataan kaksiosaisella ikkunalla.Sähköä kulutuselektroniikkanaCitroën Amin litiumakku on kapasiteetiltaan 5,5 kilowattituntia ja yhdelle lataukselle luvataan enimmillään 70 kilometrin toimintamatka. Maltillisen kapasiteetin takia akun lataaminen vie noin kolme tuntia tavallisesta Suko-pistokkeesta. Latauskaapeli asuu matkustajan puolen oven karmissa.Moottori on teholtaan 6 kilowattia (8 hv), joten kovin kaukana ei olla 2CV:n alkuajoista. Rugbyareenalle tehdyllä koeajoradalla Ami liikkui kahden hengen kuormalla vaivattomasti ja äänettömästi.PSA-yhtymän Free2Move-liikkumispalvelussa Amin käyttöhinta on 0,26 euroa per minuutti. Ei siis ihme, että osa markkinointiviestinnästä rinnastaa Amin sähköpotkulautojen kanssa, mutta "neljällä renkaalla ja katolla varustettuna". Pariisin katukuvaan Ami saapuukin keväällä yhteiskäyttöön "Spring in Paris" -erikoiserällä.Osana kansankulkineen ideaalia Citroën Ami on suunniteltu symmetriseksi, joten etupuskuri ja takapuskuri ovat samoja. Ainoa ulkoväri on siniharmaa, Ami Blue, jota voidaan koristella tarroin, paneelein ja takaspoilerilla. Tietoviihdejärjestelmän tehtäviä hoitaa oma älypuhelin, musiikin soidessa esimerkeissä bluetooth-kaiuttimesta. Am-luokan kevyenä nelipyöräisenä säästöjä syntyy myös henkilöautoa alhaisempien vaatimusten ansiosta. Valmistuspaikka on Marokko ja vuotuisen valmistusmäärän arvellaan olevan noin 15 000 ajoneuvoa. Nokkelan säästäväisyyden ansiosta Citroën Ami yllättää hinnallaan. Hinta Ranskassa on 6 900 euroa ennen valtion antamaa sähköajoneuvotukea, joka painaa suoran ostohinnan 6 000 euroon. Lisäksi auto on saatavilla käyttöön 19,99 euron kuukausihinnalla (48 kk sopimus) 2 644 euron käsirahaa vastaan.Yksinkertaisen malliston ansiosta Citroën Ami on ostettavissa verkosta. Tehdas on myös tehnyt sopimuksen Fnac ja Darty -elektroniikkaketjujen kanssa. Paikalliset kodinkonekaupat ovat erityisesti nuorten rakastamia sähköpotkulautojen myyjiä, joissa Ami pääsee helposti esille oikeassa seurassa. Citroën Amin tilaukset alkavat Ranskassa 30. maaliskuuta, ensimmäisten toimitusten tapahtuessa kesäkuussa. Myöhemmin tilauskirjat aukenevat vielä Espanjassa, Italiassa, Belgiassa, Portugalissa ja Saksassa. Suomeen Citroën Ami ei ole näillä näkymin tulossa, vaikka yksittäisiä käyttökohteita juolahtaakin mieleen.On helppo povata Citroënin kaupunkien ja massojen liikkuvuusidealle epäonnistumista, mutta yhtiön perusteluissa on oma holistinen näkemyksensä maailmasta. Joka tapauksessa ranskalaisyhtiö ansaitsee valtaisat aplodit siitä, että toisiaan kopioivien katumaastureiden aikakaudella Citroën todella liikkuu omilla poluillaan, omalla tavallaan. On äärettömän rohkeaa tuoda jotain tällaista tuotantoon.Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Citroën ja Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 14.6.2025 Uutinen Prätkällä töihin -päivä haluaa motoristit pyöriensä päälle 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 12.6.2025 Uutinen Kiina ja EU sopimassa tariffit korvaavasta minimihintajärjestelmästä – mutta neuvoteltavaa on vielä 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Uutinen Trumpin tullit iskevät Euroopan autoteollisuuteen – vienti vaakalaudalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 12.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan venyi moottoritiellä sähköajon yllätykseen 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella