21.7.2024

Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille

Kuva Seat, Cupra

Seatin vetäminen pois erittäin suositusta katumaasturiluokasta Cupran hyväksi ei kerro ainakaan panostuksesta Seat-brändiä kohtaan.

Espanjalaismerkki Seatilta on vahvistettu brittiläiselle Autocar-lehdelle, ettei sen seitsenpaikkaisenakin saatava lippulaivakatumaasturi Tarraco ole näkemässä toista sukupolvea. Tarracoa on valmistettu hädin tuskin kuuden vuoden ajan tämän tiedon kantautuessa automaailman korviin.

Seat Tarraco

Roomalaisajan Tarragonan mukaan nimetty Tarraco on periaatteessa Seatin versio edellisen sukupolven Volkswagen Tiguan Allspacesta, ja on sitä kautta suoraa sukua myös Škoda Kodiaqin ykköspolvelle. Nämä kaksi sisarmallia ovat hiljattain siirtyneet uuteen sukupolveen, joten juuri nyt alkaisi olla aika myös uuden polven Tarracon. Vaan sellaista emme tule näkemään.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tuliko Seat luoneeksi hirviön?

Viimeisiä Tarracoja valmistetaan aika lailla nyt, sillä Seatilta vahvistettiin Autocarille, että maasturimalli siirtyy Wolfsburgin tuotantolinjalta pois vuoden 2024 toisella puolikkaalla, jota elämme parasta aikaa.

Tämän myötä Volkswagen-konsernin espanjalaispääty siirtää perhemaasturin vastuun Volkswagen Tiguaniin perustuvalta Seat Tarracolta tulevan polven Audi Q3:een perustuvaan Cupra Terramariin, jonka markkinalanseerausta meidän ei tarvitse enää kauaa odottaa. Terramar tullaan valmistamaan seuraavan Q3:n kanssa samalla tuotantolinjalla Unkarin Győrissa.

Tarracoon verrattuna Terramar tulee olemaan sen verran lyhyempi, että mahdollisuus seitsenpaikkaisuuteen menetetään. Samalla tosin Terramar tulee olemaan lataushybridi noin 100 kilometrin sähköisellä toimintamatkalla. Tarracoonkin lataushybridivaihtoehto on toki ollut saatavilla.

Cupra Terramar

Terramar tulee korvaamaan samalla Cupran mallistossa Atecan, joka on sporttisempi versio Seat Atecasta.

Tarracon jälkeen Seat tulee panostamaan muun nykyisen mallistonsa päivittämiseen. Siellä on Arona, Ibiza, Leon sekä jo kahdeksan vuotta vanha Ateca. Tarracon poistuminen mallistosta vanhentaa Seatin mallistoa entisestään. Yhtään uutta Seat-mallia ei ainakaan tällä hetkellä ole näköpiirissä, ja koska Tarraco oli Seatin ase erittäin kilpaillussa katumaasturiluokassa, vaikuttaa nykytilanne väkisinkin Seatin eräänlaiselta loppuunmyynniltä. Nykymallisto kulutetaan loppuun, eikä tulevaisuudesta ole tietoa.

Sociedad Española de Automóviles de Turismo eli Seat näyttää kuvainnollisesti luoneen eräänlaisen hirviön, eriytettyään itsestään Cupran erilliseksi merkiksi vuonna 2018. Alkujaan urheilupainotteiseksi sisarmerkiksi tarkoitettu Cupra on syömässä Seatin elävältä trendikkäämpänä, nuorekkaampana, urheilullisempana ja premiumvivahteisempana vaihtoehtona. Siltä kehitys väistämättä ainakin nyt näyttää.

Lähteet: Autocar, Seat, Cupra

Juttua päivitetty 22.7.2024 klo 20:30; oikaistu tieto Tarracon lataushybridivaihtoehdosta.

Luetuimmat