14.1.2024 Ajoneuvot Seat Ibiza on nyt neljänkympin ja kuoleman välissä – tähän kohtaan kelpaa siis juhlamalli Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Voi olla, että se päätyseinä on Ibizan osalta jo aika lähellä, mutta se ei estä juhlimasta tämän vuonna 1984 ensiesitellyn Seatin suosituimman mallinimen 40-vuotista taivalta. Ibiza on muillakin tavoin tärkeimpiä malleja koko espanjalaismerkin 74-vuotisessa historiassa. Tällä hetkellä alkaa näyttää siltä, että Seat-brändin kohtalo perinteisenä autonvalmistajana on sinetöity, ja Volkswagen-konserni olisi jatkamassa mieluummin siitä eriytetyn, sporttisempana markkinoitavan Cupra-brändin kanssa.Sociedad Española de Automóviles de Turismo valmistaa ja myy autoja kuitenkin toistaiseksi edelleen omalla nimellään. Yksi malleista on viidennen sukupolven Ibiza, joka on erään Seatin historian avainmallin perillinen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIbiza oli ensimmäinen kosketus tulevaisuuteenSeatin perustivat silloisen Francon Espanjan hallitus sekä italialainen autonvalmistaja Fiat vuonna 1950. Sen jälkeen Seat eteni kolmisenkymmentä vuotta teknisessä mielessä Fiatin komennossa, ja muistettavimpia malleja tuolta ajalta on esimerkiksi Seat 600, Fiat 600:n espanjalaisklooni.Fiatin ja Seatin välit menivät kuitenkin poikki 80-luvulle tultaessa, ja näin demokratiaan siirtyneen Espanjan hallinto joutui etsimään valtionyhtiölle uutta yhteistyökumppania. Neuvotteluja käytiin Japanissa asti, ja olisi ollut mahdollista, että esimerkiksi Toyota olisi ottanut Seatin siipiensä suojiin.Lopulta sopiva yhteistyökumppani Seatille löytyi Volkswagen Groupista, ja vuonna 1986 VW osti Seatin kokonaan itselleen.Ensimmäinen Volkswagenin ohjauksessa syntynyt uusi Seat-malli oli nimenomaan kaupunkiauto Ibiza. Tasan 40 vuotta sitten debytoineessa Ibizassa näkyi monen arvostetun toimijan kädenjälki. Auton voimalinja oli - ei enempää eikä vähempää kuin - Porschen käsialaa, ulkomuodosta vastasi Italdesign Giugiaro ja tuotantolinjan valmisteli saksalainen Karmann. Eikä siinäkään vielä kaikki, auton pohjalta löytyi edelleen Fiat Ritmon alustarakenteita.Viisi sukupolvea ovat kuljettaneet Ibizan aina tähän päivään asti. Jo toisesta sukupolvesta lähtien, kuten nykyäänkin, Ibiza on perustunut Volkswagen Polon kanssa samalle perustalle. Vuoden 1984 jälkeen Seat on myynyt yli 6 miljoonaa Ibizaa, mikä tekee siitä espanjalaismerkin myydyimmän mallinimen.On kuitenkin melko todennäköistä, että tämä vuonna 2017 esitelty viitospolvi tulee jäämään viimeiseksi Seat Ibizan nimellä tuotettavaksi automalliksi.Anniversary Limited EditionSeat Ibizan 40-vuotisen taipaleen kunniaksi luotu erikoismalli on melko tyypillinen pikkuauton juhlamalli. Vastaavaa on viime aikoina nähty esimerkiksi Opel Corsasta ja Vauxhall Novasta, niin ikään 40 vuoden kunniaksi. Tyypillisyys tarkoittaa tässä yhteydessä sitä, että erikoismalli perustuu erilaisiin visuaalisiin elementteihin sekä kattavaan varusteluun. Ibiza Anniversary Limited Edition verhoutuu Graphene Grey -ulkoväriin, ja alla pyörivät 18-tuumaiset Cosmo Grey -aluvanteet. Juhlamallista muistutetaan lisäksi erillisillä B-pilarin teksteillä.Lähde ja kuvat: Seat Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 22.3.2025 Kotimaanmatkailu Moottori 100 vuotta: Koronakuplassa Ranualla 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä - Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle