1.8.2017 Liikenne Esitys uudesta nykyaikaisemmasta ajokorttilaista kerää kiitosta Autoliitolta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hallituksen esitys ajokorttilain muuttamiseksi palasi asiantuntijatahojen lausunto-kierrokselta kesäkuun lopussa. Autoliitto pitää esitysluonnosta monin tavoin tervetulleena. Hallituksen esityksessä ehdotetaan ajokorttisääntelyn selkeyttämistä ja keventämistä liikenneturvallisuuden vaatimukset huomioon ottaen. Järjestelmä uudistuisi muita kuin kuorma- ja linja-auton ajokortteja suoritettaessa.Selkeyttämisen lisäksi tavoitteena on lisätä vaihtoehtoja ajokorttien suorittamisessa sekä poistaa esteitä ajokorttimenettelyn sähköistämiseltä. Taustalla ovat hallitusohjelman kärkihankkeet digitaalisaatiosta ja ylimääräisten kansallisten normien purkamisesta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTakaisin yksivaiheiseenEhdotuksen mukaan ajokorttiopetus olisi entistä räätälöidympää.Opetuksen ja sen toteutuksen vaatimuksia kevennettäisiin, opetuksen valinnaisuutta lisättäisiin ja viranomaisen vahvistamiin opetussuunnitelmiin perustuvasta opetussuunnitelmista luovuttaisiin.Muutosten johdosta asetettaisiin vaatimuksia turvallisuuspainotteisista koulutuksista. Näitä annettaisiin ensisijaisesti autokoulussa, mutta niiden ulkopuolelta hyväksyttäisiin muutkin liikenneturvallisuusalan toimijat, joilla on siihen tarvittava osaaminen ja edellytykset.Ehdotuksen mukaan B-ajokortin suorittaminen useammassa vaiheessa poistuisi. Ennen tutkintoa vaadittaisiin liikenteen vaaratilanteiden ja niihin johtavien riskitekijöiden tunnistamista ja vaikeissa olosuhteissa ajamista koskeva koulutus.Lisäksi kokeiden arviointikohteita sekä niiden painotuksia tarkistettaisiin ja tutkinnon palautteellisuutta lisättäisiin. Teoriakoe olisi nykyistä vaativampi ja liikenteessä tehtävä ajokoe pitkäkestoisempi.Vähimmäisikä B-kortin osalta säilyisi edelleen 18 vuodessa, mutta siitä myönnettävien poikkeuslupien myöntämiskäytäntöä ehdotetaan kevennettäväksi. Tässä otettaisiin paremmin huomioon nuorten ja heidän perheidensä välttämättömät kulkemistarpeet. Opetuksen voisi aloittaa halutessaan jo 16-vuotiaana.Opetuspoljin historiaanLisäksi uusien kuljettajien rikkomusseurantaa tehostettaisiin. Ajokortin palauttaminen ajokiellon päättymisen jälkeen edellyttäisi riskikäyttäytymistä ehkäisevän koulutuksen, jos ajokieltoon johtaneet teot tapahtuvat uuden kuljettajan tiukemman seurantajakson aikana.Myös opetusluvan myöntämisedellytyksiä tarkistettaisiin – opetuslupa oikeuttaisi esimerkiksi ajoharjoittelun ohjaamiseen. Opetuslupaopettajalle järjestettävästä kokeesta luovuttaisiin.Merkittävä käytännön uudistus on sekin, että ajo-opetuksessa ja ajoharjoittelussa ei enää vaadittaisi opettajalle erillisiä polkimia.Muutos koskisi myös ajoterveysvaatimuksia. Ensimmäistä ajokorttia haettaessa lääkärinlausunto voitaisiin korvata hakijan antamalla vakuutuksella terveysvaatimusten täyttymisestä, eikä nuorten henkilöiden enää tarvitsi esittää terveystodistusta. Ajokorttia uudistettaessa lääkärinlausunto vaadittaisiin 70 vuotta täyttäneiltä.Keventäminen saa kiitostaAutoliiton mielestä esitys on hyvä kokonaisuus, joka tuo ajokorttiopetuksen nykyaikaan ja mahdollistaa kunkin yksilön osaamistarpeen mukaisen koulutuksen.Autoliiton mukaan nykyinen malli, jossa kaikille opetetaan samat asiat ja uusia ajokorttiluokkia haettaessa vielä useaan kertaan, ei ole missään mielessä järkevä. Kilpailun puute alalla on johtanut lisäksi siihen, että ajokorttiopetuksesta on tullut monimutkainen, tehoton ja kallis.Autokouluala on Autoliiton mukaan myös halunnut puuttua erityisesti opetuslupaopetuksen sääntelyn lisäämiseen, mikä on nähtävä pyrkimyksenä suojata omaa liiketoimintaa lisääntyvältä kilpailulta. Tällä ei ole mitään tekemistä liikenneturvallisuuden kanssa, liitto toteaa.Poljinvaatimuksen poistaminen siihen liittyvine muutoskatsastuksineen olisi niin ikään tervetullut. Tällaista vaatimusta ei ole ollut käytössä minkään muun maan opetuslupaopetuksessa tai ajoharjoittelussa, Autoliitto muistuttaa.Laki ajokorttilain muuttamisesta ehdotetaan tulevan voimaan 1.7.2018.Teksti: Jussi Saarinen, kuvat: Jari SaarentausMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 11.3.2025 Liikennepolitiikka Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan 11.3.2025 Uutinen Holtiton ajelu kuriin, promilleraja sähköpotkulautailuun – tavoitteena kuripaketti 1.5. alkaen 10.3.2025 Autoilu Uutta pintaa yli 3 000 tiekilometrille – tiestön nykykunnon ylläpito vaatisi enemmän 7.3.2025 Liikennepolitiikka Autoliitto: tavoitteeksi matka-aikojen lyhentäminen – 300 miljoonaa euroa perustienpitoon ja 300 miljoonaa euroa korjausvelan poistamiseen 6.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tästä lentokoneesta Ilmavoimat sai alkunsa – päivälleen 107 vuotta sitten 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 5.3.2025 Uutinen Mercedes-Benz -perhe kasvaa lähivuosina – kärkenä 750 km:n sähkö-CLA 5.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Volvo ES90 – viisi metriä skandinaavista Premiumia 4.3.2025 Uutinen Lusmuilu käy autoilijalle kalliiksi – ennätysmäärä liikennekäytöstä poistettuja ajoneuvoja jäi kiinni rysän päältä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 10.3.2025 Kuluttajat Sportti-Audi paljastui parin vuoden jälkeen pahasti kolaroiduksi – myyjä tarjosi 500 euron hyvitystä, toinen autoliike ei huolinut autoa edes vaihdossa 10.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: VR:n erikoinen härpäke - Valmet VB-10 -laituritraktori 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle