9.10.2020 Ajoneuvot Baijerilaisten ensimmäinen etuvetosportti: BMW 128ti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW 128ti on valmistajansa ensimmäinen etuvetosportti, joka lainaa paljon BMW M135i xDrive -mallista. Tehoa on nyt 265 hevosvoimaa ja tasauspyörästön luistonrajoitin on tyypiltään Torsen. Baijerilaisvalmistajan ensimmäinen etuvetosportti BMW 128ti saa selkäänsä hienon historian omaavan "Turismo Internazionale" –lisämerkinnän. Sen vastineeksi varustelussa on tasauspyörästön luistonrajoitin ja moottorissa 265 hevosvoimaa.Ulkonäköä pönkitetään punaisin yksityiskohdin ja tietenkin ti-tarroin. Väriä löytyy muun muassa etupuskurista, jarrusatuloista, helmoista ja sisätiloista. Sisätilojen puolellakin on muistettu korostaa kirjaimia t ja i.Tulee olemaan mielenkiintoista seurata kuinka kansa suhtautuu perinteikkään baijerilaismerkin etuvetovaltaukseen nyt myös sporttimallin, ja historian hienoissa takavetomalleissa omaavan ti-merkinnän, osalta. On hyvä muistaa, että BMW todisti osaavansa valmistaa nautittavan ja sporttisen etuvedon ensimmäisen modernin, juuri 20 vuotta täyttävän, Minin myötä – nyt olisi aika oman merkin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyBMW 128ti eli kevyempi sporttiUusi BMW 128ti lainaa paljon M135i xDrive -nelivetomallista, vaikka ei toki saakaan sen tehoja täysimittaisena käyttöönsä. Hieman kevyemmin viritetty moottori jää noin 40 hevosvoimaa köykäisemmäksi, mutta 265 hevosvoimaa on sekin paljon eturenkaiden sulateltavaksi. Huippuvääntö on 400 newtonmetriä tämän 128ti:n tapauksessa ja 8-pykäläinen automaattivaihteisto on ainoa vaihtoehto.Torsen -tyyppinen tasauspyörästön luistonrajoitin tarkoittaa voimaa saatavan yhden renkaan sijaan peräti kahdelle. M Sport -alusta makaa 10 millimetriä perusmalleja matalammalla ja ohjausta kerrotaan hienosäädetyn. Valmistaja lupaa etuvetouutuuden keskittyvän nimenomaan ajonautinnon ympärille – toivottavasti lupauksilla on katetta.Jykevämmät kallistuksenvakaajat ja niiden kiinnistyspisteet on lainattu tehokkaammasta M135i xDrive -mallista. Samoin on perusmallistoa jäykempien jousien ja iskunvaimentimien kanssa. Ajonautinnon kannalta ratkaisevaa saattaa olla 80 kilogramman painonsäästö nelivetomalliin verrattuna, vaikka BMW 128ti painaa silti lähes 1,5 tonnia.Vakiovarusteena on M Sport -jarrut, joiden satulat on nyt ensimmäistä kertaa 1-sarjan osalta maalattu punaisiksi. Näiden päälle pyöräytetyt 18-tuumaiset 553 M -tunnuksen omaavat kevytmetallivanteet on varattu vain 128ti-malliin ja Michelin Pilot Sport 4 -renkaat on ilahduttavasti ilmainen lisävalinta.Ulkonäkömuutoksista on hyvä huomauttaa, että punaisen (Melbourne Red) tai sinisen (Misano Blue) auton tilaava saa yksityiskohdat tarroja myöden punaisen sijaan mustana. Ainakin Saksassa mallissa on lähtökohtaisesti Shadowline, joka tarkoittaa mustia munuaisia, peilinkuoria ja joitakin muita yksityiskohtia kromin puuttuessa. Sisätiloissa on punaista korostetta aina vakiovarusteisia sporttijakkaroita myöden ja rattina on M Sport -versio punaisin koristetikkauksin. Keskikonsolin kyynärnojaan on konekirjottu ti-merkintä, jotta kukaan ei unohda mikä malliversio on tullut valittua.BMW haluaa itse vielä muistuttaa kuinka moni upea takavetoinen BMW on omannut Turismo Internazionale lisäkirjaimet. Näihin lukeutuu ikoniset BMW 1800 TI sekä 2002 TI ja myös muutama mielenkiintoisesti muotoiltu 90-luvun Compact. Nyt julkaistu etuvetosportti on saanut suuret saappaat.BMW 128ti maksaa Saksassa hieman yli 40 000 euroa, mutta meidän hintamme tulee olemaan autoveron ansiosta jotain muuta. Ensimmäisiä autoja odotetaan Euroopan markkinoille jo marraskuussa.Lähde ja kuvat: BMW Lue lisää Kaikki artikkelit 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 11.3.2025 Liikennepolitiikka Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan 11.3.2025 Uutinen Holtiton ajelu kuriin, promilleraja sähköpotkulautailuun – tavoitteena kuripaketti 1.5. alkaen 10.3.2025 Autoilu Uutta pintaa yli 3 000 tiekilometrille – tiestön nykykunnon ylläpito vaatisi enemmän 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Fiat asensi 875-kuutioisen kaksipyttyisen bensiinimoottorin seitsenpaikkaiseen tila-autoon 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötestin tähti Mercedes-Benz 250 TD myydään huutokaupalla 13.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota bZ4X torppaa heikkouksiaan kasvojenkohotuksessa 13.3.2025 Koeajo Koeajo: Tesla Model 3 RWD – selvästi aiempaa parempi, mutta jäätävä ajaa liukkaalla 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija