8.7.2024

Farmari 2024: esillä paljon veteraanitraktoreita – tässä niistä 17 mielenkiintoisinta

Kuva Rikhard Wacker

Farmari 2024 eli maatalousnäyttely toi Seinäjoelle alan uutuuksien lisäksi myös vanhempaa veteraanikalustoa jopa lähes sadan vuoden takaa.

Kolmepäiväinen Farmari-maatalousnäyttely pidettiin viime viikolla Seinäjoella. Vaikeista taloudellisista ajoista huolimatta maatalous selvästi kiinnosti suomalaisia – siitä kertovat näyttelyn kävijämäärät, jotka rikkoivat ennätyksiä.

Kolmessa päivässä tapahtuma-alueella vieraili kaikkiaan 91 000 kävijää, mikä ylitti tapahtumajärjestäjän odotukset. Kaikista eniten ihmisiä oli liikkeenä päätöspäivänä lauantaina, jolloin Seinäjoelle saapui 32 000 näyttelyvierasta. Farmarin mukaan tämä oli tapahtuman historian päiväkohtainen vierailijaennätys.

Monipuoliseen ohjelmaan kuului erilaisia maa- ja metsätalousalan uutuuksia sekä ajankohtaisia asioita. Myös eläimet olivat tänäkin vuonna näyttelyssä vahvasti edustettuna paikalla. Esillä oli mm. lehmiä, hevosia, lampaita, vuohia, alpakoita, aaseja ja siipikarjaa yli 200 eläimen verran.

Eläinten ohella tapahtuman vetonauloja ovat olleet erilaiset kalustoesittelyt. Alan uusimpien kalustouutuuksien ohella yleisöä ovat kiinnostaneet vahvasti myös vanhemmat työkoneet, joita Seinäjoella oli mukavasti esillä.

Seuraavaksi esittelemme muutamia poimintoja veteraanitraktorien joukosta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Puusta metalliin ja metallista kumiin

Tapahtuman vanhimmat traktorit olivat tällä kertaa 1930-luvulta. Alueen vanhin traktori oli vähän yllättäen kotimaista tuotantoa, sillä Jussi Kujalan valmistama puinen traktori vuodelta 1930 oli saapunut esille. Puutraktori ei tyytynyt vain paistattelemaan päivää, vaan sen Tratfor-moottorista otettiin päivän aikana myös niin sanotusti savut ulos.

Amerikkalaisen traktorivalmistaja John Deeren brändi on pysynyt tutuissa viherkeltaisissa aineksissa jo pitkään. Tästä osoituksena vuosimallin 1935 John Deere BR, jonka värimaailma on kestänyt näihin päiviin saakka. Jontikasta löytyy bensiini/petroolikäyttöinen 2-sylinterinen 5,1-litrainen ja 30 hevosvoiman moottori. Ajalle tyypillisesti tämä traktori kulkee rautapyörien päällä.

Rautapyörillä lepää myös neljä vuotta uudempi, vuosimallin 1939 Fordson N. Fordsonissa on kuitenkin pinnoituksen ansiosta jo hieman nykyaikaisemman kaltaiset takarenkaat. Kokonaisuuden kruunasi sävy sävyyn oleva Shellin polttoainemittari.

Jälleenrakennus toi buumin traktorimarkkinalle

Toisen maailmansodan aikaisia traktoreita tapahtumassa ei juurikaan näkynyt, mutta sotien jälkeisen jälleenrakennuksen myötä traktoritarjonta kasvoi nopeasti – minkä huomasi myös vanhojen koneiden kentällä.

Sotien jälkeen Fordson hallitsi traktorimarkkinoita. Vuonna 1945 esitelty Fordson Major E27, kavereiden kesken ”Mörkö-Major” oli aikansa myydyimpiä traktoreita ja erityisen suosittu etenkin raskaammassa työkäytössä. Farmarissa esillä oli vuosimallin 1946 yksilö, joka kulki vielä bensiinin/petroolin voimin.

Vuosimallin 1949 Ferguson T 20 oli varustettu hydraulisella etukuormaajalla, mikä on varmasti edustanut aikoinaan alan uusimpia trendejä. Nykypäivän mittapuulla etukuormaaja näyttää suorastaan söpön pieneltä.

Sotien jälkeen traktorikalustossa alkoi vakiintumaan enemmän dieseltekniikka. Tästä murroksesta esimerkkinä on pyöreähkö Steyr-traktori vuodelta 1950, jonka 2-sylinterinen moottori kehitti 28 hevosvoimaa.

Jotain jälleenrakennukseen liittyvästä traktoribuumista ja sen jälkeisistä ajoista kertoo se, että yllättävän monen automerkin historiasta löytyy jonkinlaista traktorihistoriaa. Seinäjoen maatalousnäyttelyssä tästä esimerkkinä olivat Porschen, Renaultin, Fordin, Fiatin ja Volvon traktorit.

Eikä vanhojen traktoriveteraanien näyttely olisi mitään ilman tšekkoslovakialaista Zetoria, josta tuli melko yleinen traktorimerkki Suomessa. Vaikka Zetorit eivät olleet laadultaan kirkkainta kärkeä omintakeinen käyntiääni on taannut traktorille hyvän suosion harrastajapiireissä. Seinäjoella esillä oli Zetor 25K vuodelta 1957.

Kotimainen tuotanto vauhtiin

Luonnollisesti myös kotimainen traktorikalusto oli näyttelyssä hyvin esillä – eikä vain pelkästään Valmetin voimin. Alueen selvästi näyttävin työkone oli puolustusvoimain Santahaminan konepajan valmistama salaojakone vuodelta 1953. Sen pohjana on tosin käytetty Yhdysvaltain armeijan White -puolitela-ajoneuvoa, joita saapui sotien jälkeen Suomeen erilaisiin jälleenrakennustehtäviin.

Suuremman kotimaisuusasteen traktoreista vastasi tietenkin Valmet, jonka alkuvuosien tärkeimmät mallit olivat mukavasti edustettuna paikalla. Yksi näistä oli traktorituotannon Tourulassa vuonna 1951 käynnistänyt Valmet 15, joka sai haukkumanimen ”Piikkilangankiristäjä”. Esillä ollut yksilö edusti vuosimallia 1954 ja sen perästä löytyi yksisiipinen aura.

Ensimmäiset Valmetit kulkivat vielä bensiini/petrooli-yhdistelmän voimin, mutta vuonna 1956 myös Tourulassa siirryttiin dieselaikakauteen uuden Valmet 33:n voimin. Sen 2,7-litrainen ja 3-sylinterinen suorasuihkutusdiesel oli Valmetin ensimmäinen taidonnäyte hyvästä moottoriosaamisesta. Seinäjoella esillä oli vuosimallin 1958 yksilö.

Astetta harvinaisempaa Valmet-kalustoa edusti vuorostaan vuosimallin 1964 Valmet 864. Aikansa suurin ja 80-hevosvoiman moottorillaan tehokkain Valmet päätyi erityisesti Tie- ja vesirakennushallituksen eli TVH:n käyttöön.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

1960-luvun jälkeen hiljaisempaa

Seinäjoen näyttelyssä veteraanikoneissa tahti alkoi selvästi hidastumaan 1960-luvun päätteeksi. Vaikka konekauppa traktoreissa kävi hurjana Suomessa myös 1970- ja 80-luvuilla, tämän aikakauden koneita ei juuri maatalousnäyttelyssä enää näkynyt paria poikkeusta lukuun ottamatta.

Tuoreempaa veteraanikalustoa edustaa vuosimallin 1986 Case IH 844 XL. Vaikka 1980-luvulla nelivetotraktorit alkoivat ottamaan syrjäyttämään takavetoiset mallit markkinalta, tämä esillä ollut traktori liikkuu pelkkien takapyörien voimin.

Kuvien Valmet 605:n vuosimalli jäi arvoitukseksi, mutta todennäköisesti liikumme 1980-luvun jälkimmäisellä puolikkaalla. Valmet 605 oli jo nelivetoisia traktoreita oven alareunan GLOZ-merkintä tietää kertoa traktorin olevan varustettu metsäohjaamolla, pikavaihteella ja ajovoimanotolla.

Veteraanitraktorien esittely on hyvä päättää yhteen siistikuntoisimpaan traktoriin koko messualueella. Vuosimallin 1989 Ford 8210 on kuin pakasta vedetty, vaikka sitä ei ole koskaan entisöity. Hyvän kunnon taustalta löytyy ainoastaan 200 käyttötuntia. Esittelylapun mukaan traktori on vielä määränä museoida, joten sen rankimmat työt lienevät jo takana päin.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat