11.9.2019

Ferrari 812 GTS – mahdollisesti maailman nopein avoauto

Ferrari 812 GTS

Maailman nopein on aina suhteellinen käsite, mutta kukaan tuskin valittaa Ferrari 812 GTS:n suorituskyvystä.

Otsikko on valmistajan lehdistötiedotteen avaus: Ferrari 812 GTS:n kerrotaan olevan maailman nopein sarjatuotannossa oleva avoauto. Kenties Ferrarin käsitys sarjatuotannosta poikkeaa vaikkapa Toyotan määritelmästä, mutta nopeudesta italialaiset kieltämättä tietävät melkoisesti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

800 hevosvoimaa

Ferrari 812 GTS

812 GTS:n 6,5-litraisen V12-moottorin huipputeho on sisarmalli 812 Superfastistä tuttu 800 hevosvoimaa. Vääntöä ahtamattomasta moottorista irtoaa huimat 718 newtonmetriä. Huippuvääntö on käsittämättömällä 7 000 kierroksella minuutissa, mutta italialaisinsinöörit ovat loihtineet 575 newtonmetriä jo 3 500 kierroksesta minuutissa alkaen, joten huudattaa ei tarvitse. Moottori on nykytyyliin varustettu hiukkassuodattimella ja pysäytysautomatiikalla.

Rakenteeltaan 812 GTS on aukeavalla kovakatolla varustettu kaksipaikkainen avoauto. Metallikaton kerrotaan toimivan 14 sekunnissa ja käyttö onnistuu ajonopeuden pysyessä alle 45 km/h.

Ferrari 812 GTS

Huippunopeuden kerrotaan olevan Superfastistä tuttu 340 kilometriä tunnissa, joten aerodynamiikkaankin on panostettu melkoisesti. Ferrari kertoo tehneensä töitä downforcen lisäksi pyörteiden minimoinnissa.

Lyhenteitä joka lähtöön

Ajettavuuspuolelta löytyy liuta kolmikirjaimisia lyhenteitä: nelipyöräohjaus on PCV 2.0 (Virtual Short Wheelbase) ja tunaroivaa kuljettajaa autetaan ohjausliikkeistä vihjailevalla Ferrari Peak Performancella FPP. Siihen kuuluu myös vastaohjauksissa auttava Ferrari Power Oversteer eli FPO.

Ferrari 812 GTS

Ferrari myös kertoo 812 GTS:n olevan valmistajan ensimmäinen avourheiluauto, italialaisittain spider, tasan 50 vuoteen. Tämänkin väitteen taustalla on ehto sarjatuotannosta, sillä heti väitteen perään valmistajan lehdistötiedote muistelee esimerkiksi vuoden 2000 550 Barchetta Pininfarinaa, vuoden 2005 575 Superamericaa ja viimeisimpänä vuoden 2014 F60 Americaa.

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Ferrari

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat