23.12.2019 Liikenne Finnair satsaa myös laajarunkokoneisiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sinivalkoinen lentoyhtiö hankkii uusien kapearunkokoneiden lisäksi lisää myös laajarunkokoneita. Finnair on kertonut lähitulevaisuuden merkittävistä lentokonehankinnoista, muttei kuitenkaan vielä tarkemmin, mitä lentokonemallia uudet tilaukset koskevat. Vuoteen 2025 mennessä Finnairin lentokoneiden määrä nousee noin sataan nykyisestä 83:sta. Finnair uudistaa ikääntyvän kapearunkolaivaston, mutta myös laajarunkokoneiden määrää aiotaan kasvattaa Aasian liikenteen kasvaessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy61 kapearunkoista konettaNykyisin Finnairin laivastossa on 83 lentokonetta, joista 22 laajarunkoja ja 61 kapearunkoisia. Isompia kapearunkoisia Airbus A320-sarjan koneita on kaikkiaan 37. Niistä kahdeksan on A319-mallia, jossa on 144 matkustajapaikkaa, 10 kappaletta A320-koneita (174 paikkaa) ja 19 kappaletta pisintä A321-mallia, jossa on 209 paikkaa.Kapearunkokalustoon kuuluu lisäksi 12 satapaikkaista Embraer E 190 -konetta ja 12 ATR 72-500 -potkuriturbiinikonetta, joissa on 68–72 istuinpaikkaa. Finnairin kalustosta valtaosa on suihkukoneita, kaikkiaan 71 kappaletta.Finnairin laajarunkokonekanta käsittää vuoden 2019 lopussa kahdeksan Airbus A330-300 -konetta ja 14 Airbus A350 -konetta. Tilauksessa on vielä viisi A350-konetta, jotka ovat todennäköisesti samaa A350-900 -sarjaa kuin nykyiset A350-koneet.Nykyisissä Finnairin A330-300 -koneiden matkustamoissa on kaksi eri versiota, kolmessa koneessa on 289 matkustajapaikkaa ja viidessä koneessa 263 paikkaa. Finnairin A350-900 -koneissa on myös kaksi eri matkustamoversiota, yhdeksässä koneessa on 297 matkustajapaikkaa ja viidessä koneessa on 336 paikkaa. Vuoden 2020 lopusta vuoden 2022 loppuun laajarunkokoneiden paikkaluku tulee muuttumaan, kun uusi Premium Economy -luokka tulee vaiheittain Finnairin koko laajarunkokalustoon.Lisää laajarunkoisia koneitaMuutama vuosi sitten Finnair oli aikeissa poistaa A330 -laajarunkokoneita, mutta laajenevan reittitarjonnan vuoksi nykyiset kahdeksan A330-300 -konetta pidetään uuden A350-laivaston rinnalla. Vuosina 2020–2022 kaikkiin laajarunkokoneisiin, myös nykyisiin A330-koneisiin, tehdään kasvojenkohotus ja esitellään uusi Premium Economy -luokka matkustamouudistuksen yhteydessä. Vuoden 2022 lopussa Finnairilla on kaikkiaan 27 laajarunkokonetta kun vielä tilauksessa olevat viisi A350-sarjan konetta ovat saapuneet.Pääomamarkkinapäivillä 12.11.2019 Finnair ilmoitti kasvattavansa laajarunkokoneiden määrän kolmeenkymmeneen vuoteen 2025 mennessä. Laajarunkojen ja kapearunkoisten koneiden suhde muuttuu: nykyisin kapearunkokoneita on suhteessa 2,8:1 ja vuonna 2025 suhdeluku on noin 2,3:1. Silloin jo lähes kolmannes Finnairin laivastosta olisi laajarunkokoneita. Tämä siitä huolimatta, että Finnair hankkii runsaasti uusia kapearunkokoneita, mutta niistä suurin osa menee vanhimpien A320-sarjan koneiden korvaamiseen. Suunnitelman mukaan Finnairin laivastossa vuonna 2025 on noin 100 lentokonetta, joista 30 on laajarunkokoneita ja 70 kapearunkokoneita.Tiheästi lentoja AasiaanLaajarunkokoneilla lennetään pääosin mannertenvälisiä kaukolentoja, mutta laajarunkoja käytetään myös tietyillä Euroopan reiteillä esimerkiksi Lontooseen. Uusien kaukokohteiden sijasta Finnair lisää lentojen määrää jo olemassa oleviin kaukokohteisiin, etenkin Japanin ja Kiinan suurkaupunkeihin.Suunnitelmissa on kaksinkertaistaa päivittäiset yhteydet ja ottaa käyttöön kaukoliikenteen kolmas aalto Helsinki-Vantaan lentoasemalla nykyisen aamu- ja iltapäiväaallon lisäksi. Tarjolle tulee lisää lentoja Aasian kohteisiin ja takaisin pitkin päivää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Toimittajan arvaus konemallista Finnair ei paljastanut pääomamarkkinapäivässä, mitä mallia uudet laajarunkokoneet ovat. Tässä on toimittajan arvaus. Tilauksessa olevat viisi Airbus A350-sarjan konetta ovat todennäköisesti samaa A350-900 -sarjaa kuin tähän mennessä Finnairille toimitetut 14 konetta. A350:stä on olemassa pitempi A350-1 000 -versio, jossa on 40 istuinpaikkaa enemmän, mutta sen valinta näyttää epätodennäköiseltä. Pääomamarkkinapäivässä paljastettiin, että jo tilattujen lisäksi hankitaan kolme laajarunkokonetta lisää, mutta niiden tyyppiä ei paljastettu. Nekin ovat varmaan Airbusin kalustoa, joko A350-900 tai A350-1 000. Koska Finnair on päättänyt uudistaa A330-300 -koneiden matkustamot tuomalla niihin uuden Premium Economy -luokan, Finnair varmaan pitää nykyiset kahdeksan A330-konetta laivastossaan vielä useiden vuosien ajan uudempien A350-koneiden rinnalla. Aikanaan korvaajaksi varmaan harkitaan A330 NEO -koneita (New Engine Option) tai sitten siirrytään kokonaan A350-kalustoon? Laajarunkokoneissa Finnair on satsannut lujasti Airbus-kalustoon, joten Boeingin koneisiin siirtyminen on varsin epätodennäköistä. Kapearunkokoneita kaukoliikenteeseen?Muutamat lentoyhtiöt ovat tuomassa markkinoille kapearunkokoneita myös pitkille mannertenvälisille reiteille. Airbus A321 NEO -sarjassa on pitkien matkojen A321 LR (Long Range) -malli, jonka kantama on 4 000 nm (7 400 km). Muun muassa SAS ottaa käyttöön A321 LR -koneita.Pariisin ilmailunäyttelyssä esiteltiin A321 XLR (Extra Long Range), jonka kantama on vieläkin pitempi, 4 700 nm (8700 km). Se sai heti parisataa tilausta tai optiota. A321 XLR tulee markkinoille vuonna 2023.Toistaiseksi Finnair ei ole ollut kiinnostunut ottamaan käyttöön kapearunkokonetta kaukoliikenteessä. Aika näyttää, muuttaako A321 XLR tilannetta? Pitkän kantaman kapearunkokone sopii hyvin ohuille, pitkille reiteille, joissa matkustajamäärä ei riitä isolle laajarunkokoneelle.Riittääkö matkustusmukavuus?Herää kuitenkin kysymys siitä, riittääkö kapearunkoisen koneen matkustusmukavuus vaativille asiakkaille, jotka ovat vuosikymmenten saatossa tottuneet lentämään kaukolennot ainoastaan laajarunkokoneilla? Toinen kysymys koskee rahtikapasiteettia: Pitkän kantaman kapearunkokoneissa on niukahko rahtikapasiteetti, mitä rajoittavat koneeseen asennetut lisäpolttoainesäiliöt.Finnairin useissa kaukokohteissa lentorahdin kuljetus koneen ruumassa on tärkeä osa kaukolentojen kannattavuutta. Iso Airbus A350-laajarunkokone pystyy kuljettamaan suuren määrän rahtia matkustajien ja matkatavaroiden lisäksi. Laajarunkoisen A330:n rahtikapasiteetti on pisimmillä reiteillä rajallinen, mutta kuitenkin kapearunkoisia merkittävästi parempi. Kapearunkoinen pitkän matkan kone sopisi parhaiten lähinnä lomalentokohteisiin, joissa rahdin merkitys on pienempi.Lentoyhtiöt jahtaavat innokkaasti kustannussäästöjä, joten kustannustehokkaana ja energiatehokkaana ratkaisuna pitkän kantaman kapearunkokone saattaa yleistyä esimerkiksi Atlantin ylittävillä lennoilla – matkustusmukavuuden kustannuksella.Teksti: Timo Turkula Kuva: Moottorin arkisto Lähteet: www.finnair.fi, www.lentoposti.fi, w www.liikennelentäjä.fi, www.flightglobal.fi, www.aviationanalyst.co.uk, www.simpleflying.comMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää: Finnairilla vankka luottamus Airbus A350 -matkustajakoneisiin Ilmateiden uusi suosikki – Airbus A350 XWB -matkustajakone Lentomatkustajaa kiinnostaa – mikä on kulutus sadalla kilometrillä? Finnairin kapearunkolaivasto vanhenee – pian ollaan päätösten edessä Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa