9.9.2024

Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä”

Kuva Rikhard Wacker
Suunnilleen tältä näyttivät ensimmäiset Valmet 15 -traktorit. Tämä patinoitunut kone on kyltin mukaan ensimmäisiä valmistuneita yksilöitä.

Finnmetko 2024 -tapahtumassa esillä oli koneuutuuksien ohella myös vanhempaa kalustoa. Vanhat Valmetit Ry:n osastolla näytillä oli monenlaista ”Piikkilangankiristäjää”.

Suomen suurimmat konemessut vietettiin viime viikolla Jämsänkoskella, kun vuorossa oli jälleen joka toinen vuosi järjestettävä suurten metsä- ja maansiirtokoneiden messu Finnmetko.

Kolmepäiväinen Finnmetko keräsi Jämsänkosken näyttelyalueelle tänä vuonna 30 700 vierasta. Näytteilleasettajina olivat järjestäjän mukaan lähes kaikki merkittävät maarakennuskoneiden, metsäkoneiden, hakkureiden, murskien sekä kuorma-autojen ja muiden hyötyajoneuvojen valmistajat ja maahantuojat.

Koneuutuuksien ohella tapahtumassa on perinteisesti ollut esillä myös ”eilispäivän koneita”, jotka keräävät yhtä lailla osakseen ihailua ja mielenkiintoa. Finnmetkon kenties suurin veteraanikonevalikoima löytyi Vanhat Valmetit Ry:n osastolta, jossa esillä oli yhdistyksen nimen mukaisesti vanhoja Valmet-merkkisiä traktoreita.

Osastolla oli kuitenkin yksi Valmet-malli ylitse muiden. Valmetin traktorituotannon 1950-luvun alussa käyntiin polkaissut Valmet 15- ja sen seuraaja Valmet 20-mallit täyttivät eri muodoissaan Vanhat Valmetit Ry:n näyttelyosaston.

Suunnilleen tältä näyttivät ensimmäiset Valmet 15 -traktorit. Tämä patinoitunut kone on kyltin mukaan ensimmäisiä valmistuneita yksilöitä.

Ensimmäiset Valmet-traktorit saivat kansan keskuudessa osakseen lempinimen ”Piikkilangankiristäjä”, jossa oli vähän ivallinen kaiku. Lempinimi tuli nimittäin siitä, että jopa aikalaiseksi koneeksi tehoton bensiini/petroolipohjainen traktori olisi piikkilanka-aitaan törmätessään korkeintaan kiristänyt piikkilangat suoriksi, mutta vähäisen voiman vuoksi Valmet ei olisi jaksanut mennä aidasta läpi.

Tältä taas näytti traktorin paranneltu versio, Valmet 20.

Finnmetkossa oli kuitenkin esillä myös sellaisia Piikkilangankiristäjiä, jotka olisivat varmasti tarpeen tullen menneet piikkilanka-aidasta läpi, että heilahtaa!

O-P Lindroosin rakentama Valmet 15 on saanut melkoisen tekniikkapäivityksen, sillä traktoria liikuttaa nyt Chevroletista tuttu 283-mottori. Hauskana yksityiskohtana Valmetin konepeltiin on kirjattu mallimerkinnäksi uuteen moottoriin viittaava Valmet 283, ja alkuperäinen teksti Tourulan tehtaasta on muuttunut Linnamaan tehtaaksi.

Osastolta löytyi myös toinen V8-Valmet, sillä Jari Komun rakentama Valmet 20 oli saanut niin ikään keulille alle 283-moottorin. Komun traktorin yksityiskohdista näyttävä on myös rengasvalinta, takarenkaat ovat päivittyneet valtavan kokoisiksi.

Loput Piikkilangankiristäjät eivät olleet saaneet kokea yhtä rajua tekniikkamuutosta, mutta muilta osin traktorit on käyty kokonaan läpi. Tämä vaaleanpunainen ja lukuisten sydämellisten yksityiskohtien Valmet 20, lempinimeltään HubbaBubba on Anne Ronkaisen tulkinta vanhasta Valmetista.

Ronkaisen mukaan HubbaBubba on tehty kahdesta Valmetin raadosta. Traktorin moottorina toimii Volkswagenin 1,9-litrainen dieselmoottori ja traktoria on mm. madallettu.

Ronkaisen traktorin vieressä lepäsi muuten myös toinen kotimainen takavuosien klassikko – Pappa-Tunturi ja luonnollisesti Valmetin kanssa sävy sävyyn matchaavana.

HubbaBuban sisaruksena voitaneen pitää myös musta-limenvihreätä Ampparia, joka on niin ikään saanut melkoisen muodonmuutoksen. Amppari on rakennettu kahdesta Valmet 20:sta. Sitä liikuttaa Toyotan 1,8-litrainen IC-dieselmoottori, jonka kaverina on Toyotan ja Valmetin vaihdelaatikot, mahdollistaen peräti 15 vaihdetta eteen ja 5 taakse. Amppariin on laitettu myös Suzukin etuakseli, joka tekee tästä tratorista nelivedon.

Juttua muokattu 23.9.2024: Omistajan tavoittamisen myötä lisätty juttuun Ampparin ja HubbaBuban teknisiä tietoja.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat