24.6.2015

Giulia – Alfa Romeon paluu

2016–nykypäivä. 0–100 km/h 3,9 s. Huippunopeus 307 km/h.

Kuvankaunis ja takavetoinen Giulia ensiesiteltiin 510 hevosvoimaisena huippumallina.

Alfa Romeo on ajelehtinut tuuliajolla upean Alfa 159 -mallin tuotannon päätyttyä vuonna 2011. Varsinaiset myyntimallit ovat koostuneet söpöstä MiTosta ja muodokkaasta Giuliettasta, eli kahdesta pystyperäisestä perheautosta. Välähdyksiä paremmasta on saatu vuoden 2007 kuvankauniista 8C Competitzione ja Spider -malleista, sekä vuoden 2013 seksikkäästä 4C urheiluautosta. Urheiluautot ovat tarjonneet alfamaisia unelmia, mutta varsinainen malliperheen kantaisä on puuttunut lähes viiden vuoden ajan.

Takaveto, puhdaslinjaisen kaunis sedankori ja V6-moottori. Keulalla Alfa Romeon perinteikkään logon tyylillä modernisoitu versio. Uusi Giulia saattaa olla juuri se auto, jota Alfa on kaivannut.

Tarkemmat tekniset tiedot lupaavat hyvää: toistaiseksi vasta huippumalli Quadrifoglio Verdenä julkaistu Giulietta hyökkää suoraan sporttisedanien kuninkaiden, BMW M3:n ja Mercedes-AMG C 63:n, kimppuun. Turboahdetun V6:n huipputehoksi luvataan 510 hevosvoimaa, ja vilahtaapa lehdistötiedotteessa myös maininta Ferrarista moottorisuunnittelun inspiraationa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tunnetta ja faktoja

Italialaiseen tapaan lehdistötiedote vilisee voimakkaita tunteita kuvailevia sanoja, mutta sekaan on eksynyt myös hieman faktoja: Alfa lupaa tarkkaa, mutta nopeaa ohjausta, vaihtoehtoista nelivetoa ja täydellistä 50/50-painojakaumaa. Giulian etujousitus on tehty päällekkäisillä kolmiotukivarsilla, takana on kilpailijoista tuttu multilink-tuenta. Auton ketteryyttä parannetaan takatasauspyörästön torque vectoring -ominaisuudella, eli aktiivisella takatasauspyörästön voimanjaolla.

Alfa Romeon mukaan Giuliasta on pyritty tekemään luokassaan poikkeuksellisen keveä käyttämällä hiilikuitua, alumiinia ja erilaisia komposiittimateriaaleja. Auton painoa ei ole ilmoitettu, mutta paino-teho -suhteen kerrotaan jäävän alle kolmeen kilogrammaan hevosvoimaa kohden, joka tarkoittaa alle 1530 kilon omamassaa.

Alfa Romeo Giulia -mallisto laajenee tavanomaisemmilla malleilla. Odotettavissa on nelisylinterisiä bensiini- ja dieselmalleja.

https://youtube.com/watch?v=cCPYmVZwXc4

Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat ja video: Valmistaja

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat