14.2.2023

GTÜ-katsastus: BMW 2-sarja ja Mercedes-Benz B-sarja porskuttavat tila-autoissa

BMW 2-sarjan Active Tourer (BMW 218i Active Tourer)

BMW 2-sarjan Active/Gran Tourer on tila-autojen aatelia – paras kahdessa nuorimmassa ikäryhmässä, Mercedes-Benz B-sarja on puolestaan parasta A-luokkaa kolmessa vanhimmassa ikäryhmässä.

Vähävikaiset tila-autot paljastuvat kattavista katsastustilastoista, samoin vikaherkät automallit. Automallit ovat tässä saksalaistilastossa paremmuusjärjestyksessä viidessä eri ikäryhmässä ja kahdeksassa eri kokoluokassa, mikä helpottaa tietyn kokoluokan automallien vertailua. Suomalaisen autoilijan kannalta on hyödyllistä, että käytännössä liki kaikki automallit ovat myynnissä ja käytössä myös Suomessa.

Tila-autojen luokan vähävikaisimmat ja parhaat mallit nuorimmasta vanhimpaan ikäryhmään ovat BMW 2-sarja Active/Gran Tourer, BMW 2-sarja Active/Gran Tourer, Mercedes-Benz B-sarja, Mercedes-Benz B-sarja ja Mercedes-Benz B-sarja. Japanilaisten luotettavaa mainetta ylläpitää Toyota Verso, joka on toiseksi paras kolmessa ikäryhmässä ja kolmantena 8–9-vuotiaissa.

Tila-autojen runsasvikaisimmat ja heikoimmat nuorimmasta ikäryhmästä vanhimpaan ovat Dacia Lodgy, Renault Kangoo ja Ford Transit Tourneo. Nuo mallit ovat samalla koko GTÜ-tilaston ikäryhmiensä ylivoimaisesti runsasvikaisimmat automallit.

Nuorimman ikäryhmän 1–3-vuotiaiden kolme parasta tila-autoa ovat BMW 2-sarja Active/Gran Tourer, Toyota Verso ja Mercedes-Benz B-sarja. Nuorimman ikäryhmän 1–3-vuotiaiden kolme heikointa tila-autoa ovat Dacia Lodgy, Renault Kangoo ja Citroën Spacetourer.

Renault Kangoo

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Viisi miljoonaa katsastusta

GTÜ (Gesellschaft für Technische Überwachung mbH) on Saksan kolmanneksi suurin katsastusorganisaatio TÜVin ja Dekran jälkeen. GTÜ-raportin 2023 viisi miljoonaa määräaikaiskatsastusta on tehty aikavälillä 1.1.2021–30.6.2022.

GTÜ-vikaindeksi on katsastuksessa havaittujen vikojen määrä sataa autoa kohti seitsemässä pääkohdassa. Niitä ovat pyöräntuenta, ohjaus, jarrut, kori ja alusta, sähköjärjestelmä ja valot, öljyvuodot ja pakoputkisto/päästöt. Viat näissä kohteissa vaikuttavat merkittävästi turvallisuuteen tai ympäristöön tai aiheuttavat suuria korjauskustannuksia. Puhtaasti kuskin huolimattomuudesta johtuvia vikoja, esimerkiksi kuluneita renkaita, ei ole otettu arvostelussa huomioon.

Automallikohtaisia keskimääräisiä ajomääriä mainita. Kerrotaan vain kunkin kokoluokan keskimääräiset ajomäärät ikäluokittain. Tieto kunkin mallin keskimääräisestä mittarilukemasta auttaisi suhteuttamaan vikamäärän mallin ajomäärään. Mallikohtaiset keskimääräiset ajomäärät löytyvät kotimaisesta Traficom-katsastustilastosta sekä saksalaisesta TÜV-katsastusraportista.

Pakettiautomaiset kovassa ajossa

Tila-autoissa on keskimäärin enemmän vikoja kuin muissa kokoluokissa: Eräänä selittävänä tekijänä on etenkin pakettiautomaisten tila-autojen (esimerkiksi Citroën Berlingo, Renault Kangoo, Volkswagen Caddy ja Ford Transit Tourneo) runsas käyttö yritysten autona, joista osa on yhteisöjen yhteiskäyttöautoja. Niiden kunto tahtoo rapistua ajan mittaan, kun auto ei ole oma eikä kenenkään nimikkoauto. Kukaan ei tunnu oikein olevan vastuussa auton kunnosta.

Tässä on yritysten välillä suuria eroja. Toisissa firmoissa kannustetaan ja valvotaan pitämään autot kunnossa, toisissa firmoissa autojen kunto rapistuu yhteiskäyttöautojen puutteellisen valvonnan vuoksi. Lisäksi isompien tila-autojen (esimerkiksi Ford S-Max) ja pakettiautoista muunneltujen pikkubussien ajomäärä on yleensä keskimääräistä suurempi, mikä lisää vikojen määrää.

Saksalaisten katsastustilastojen mukaan japanilaisten automallien laadun ylivoima on taantunut viime vuosina eurooppalaisten merkkien kohentaessa laatuaan. Tila-autojen ryhmässä japanilainen Toyota Verso on poikkeus: Toyota Verso on parhaiden joukossa kaikissa ikäryhmissä ja siten pitää kunniakkaasti yllä japanilaisten mainetta vähävikaisena autona.

Etelä-korealaisten autojen laadun paranemisesta näkyy selviä merkkejä tila-autojen ryhmässä: Pienehkö tila-auto Kia Venga ja sen sisarmalli, saman Hyundai -konsernin Hyundai ix20 sijoittuvat hyvin useammassa ikäryhmässä.

Toyota Verso

10 parasta ja 10 huonointa ikäryhmittäin

Tila-autot, 1–3-vuotiaat

Sija, malli, vikaindeksi

  • BMW 2-sarja Active/Gran Tourer (1,58)
  • Toyota Verso (1,79)
  • Mercedes-Benz B-sarja (2,40)
  • Volkswagen Touran (2,46)
  • Hyundai ix20 (3,51)
  • Kia Venga (3,80)
  • Opel Meriva (4,04)
  • Volkswagen Sharan (4,08)
  • Ford B-Max (4,14)
  • Seat Alhambra (4,46)

..

  • Ford S-Max (5,58)
  • Ford Galaxy (5,97)
  • Ford Transit Tourneo (6,35)
  • Opel Zafira/Zafira Life (7,15)
  • Ford Edge (8,05)
  • Citroën Berlingo (8,30)
  • Dacia Dokker (9,24)
  • Citroën Spacetourer (9,64)
  • Renault Kangoo (9,87)
  • Dacia Lodgy (11,83)

Keskimääräinen ajomäärä 55 000 km

Tila-autot, 4–5-vuotiaat

Sija, malli, vikaindeksi

  • BMW 2-sarja Active/Gran Tourer (4,39)
  • Toyota Verso (4,85)
  • Volkswagen Touran (4,92)
  • Mercedes-Benz B-sarja (5,12)
  • Ford Edge (5,67)
  • Kia Venga (5,68)
  • Ford B-Max (6,11)
  • Ford C-Max/Grand C-Max (7,24)
  • Opel Meriva (8,27)
  • Hyundai ix20 (8,32)

..

  • Mercedes-Benz V-sarja (13,05)
  • Ford Transit Tourneo (13,68)
  • Volkswagen Sharan (13,84)
  • Renault Espace (14,01)
  • Seat Alhambra (14,62)
  • Citroën Berlingo (17,10)
  • Dacia Dokker (17,89)
  • Renault Kangoo (17,90)
  • Citroën Spacetourer (18,63)
  • Dacia Lodgy (21,93)

Keskimääräinen ajomäärä 75 000 km

Tila-autot, 6–7-vuotiaat

Sija, malli, vikaindeksi

  • Mercedes-Benz B-sarja (7,08)
  • BMW 2-sarja Active/Gran Tourer (8,12)
  • Ford B-Max (11,07)
  • Toyota Verso (11,11)
  • Volkswagen Touran (12,18)
  • Opel Meriva (13,02)
  • Kia Venga (13,29)
  • Ford C-Max/Grand C-Max (13,38)
  • Hyundai ix20 (16,67)
  • Volkswagen Caddy (17,18)

..

  • Volkswagen Multivan T5/T6 (21,32)
  • Ford S-Max (23,04)
  • Mercedes-Benz V-sarja (24,67)
  • Ford Transit Tourneo (24,89)
  • Ford Galaxy (26,78)
  • Citroën Berlingo (28,30)
  • Dacia Dokker (28,93)
  • Fiat Ducato (29,05)
  • Dacia Lodgy (29,47)
  • Renault Kangoo (33,36)

Keskimääräinen ajomäärä 100 000 km

Tila-autot, 8–9-vuotiaat

Sija, malli, vikaindeksi

  • Mercedes-Benz B-sarja (12,35)
  • Ford B-Max (16,61)
  • Toyota Verso (20,08)
  • Seat Alhambra (22,33)
  • Opel Meriva (23,09)
  • Ford C-Max/Grand C-Max (23,49)
  • Volkswagen Touran (23,86)
  • Kia Venga (27,49)
  • Volkswagen Caddy (27,55)
  • Volkswagen Sharan (27,60)

..

  • Renault Scénic/Grand Scénic (36,72)
  • Ford S-Max (39,28)
  • Citroën Berlingo (39,62)
  • Mercedes-Benz V-sarja (41,62)
  • Renault Espace/Grand Espace (41,83)
  • Ford Galaxy (46,58)
  • Dacia Lodgy (46,64)
  • Fiat Ducato (57,14)
  • Ford Transit Tourneo (59,90)
  • Renault Kangoo (64,41)

Keskimääräinen ajomäärä 135 000 km

Tila-autot, yli 9-vuotiaat

Sija, malli, vikaindeksi

  • Mercedes-Benz B-sarja (30,55)
  • Toyota Verso (31,64)
  • Kia Venga (31,99)
  • Seat Alhambra (35,39)
  • Opel Meriva (35,51)
  • Volkswagen Touran (37,71)
  • Ford C-Max/Grand C-Max (38,12)
  • Volkswagen Sharan (38,18)
  • Volkswagen Multivan T5/T6 (44,43)
  • Hyundai ix20 (45,99)

..

  • Volkswagen Caddy (48,23)
  • Opel Zafira (49,63)
  • Ford S-Max (49,71)
  • Kia Soul (49,88)
  • Citroën Berlingo (54,23)
  • Ford Galaxy (54,95)
  • Mercedes-Benz V-sarja (60,93)
  • Renault Espace/Grand Espace (73,25)
  • Renault Kangoo (83,35)
  • Ford Transit Tourneo (102,20)

Keskimääräinen ajomäärä 155 000 km (9–11-vuotiaat)

Takeena viisi miljoonaa katsastusta

Saksalaisen GTÜ:n määräaikaiskatsastuksista tehty tilasto paljastaa, että uusimpien japanilaisten automallien laadun ylivoima on taantunut eurooppalaisten merkkien kohentaessa laatuaan. Toyota Verso piti kunniakkaasti japanilaisten mainetta yllä menestymällä tila-autojen kaikissa ikäluokissa. Etelä-korealaisten laatu on kohenemassa, pienet tila-autot Kia Venga ja Hyundai ix20 menestyivät useammassa ikäryhmässä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Takaisinkutsut Traficomin kotisivuilla

Lisäksi tulevat korjauskehotukseen eli takaisinkutsuun johtaneet vikamahdollisuudet, joista tiedotetaan autojen omistajille. Lisäksi takaisinkutsuvikojen lista löytyy Traficomin verkkosivuilta.

Suosittujen automallien Tyyppiviat-tietopankki löytyy Moottorin verkkosivuilta. Se sisältää yli sadan suositun mallin tyyppiviat. Siihen on katsastus- ja tiepalveluraporttien lisäksi koottu tietoja auton omistajien ilmoittamista vioista sekä takaisinkutsukampanjoista Suomessa ja Saksassa.

Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto, valmistajat Lähde: Auto Zeitung GTÜ Gebraucht-report 2023 (käytettyjen autojen opas) 196 sivua, hinta Saksassa 5,90 euroa. 

Kommentoi artikkelia