10.6.2018 Ajoneuvot Hatunnosto perinteiselle urheiluautolle – Aston Martin V12 Vantage V600 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Aston Martin on siirtymässä mallistossaan uuteen aikaan, mutta ensin on aika jättää osuvat jäähyväiset perinteille. Autoteollisuus kehittyy koko ajan ja sen mukana tietysti myös autoluokat. Pääosaa näyttelevät nyt erilaiset sähkömoottorit, automaattivaihteistot, suuret kosketusnäytöt sekä autonominen ajaminen. Myös urheiluautot on vedetty kehitykseen mukaan – perinteiden ja tyylin kustannuksella. Onneksi Aston Martin näyttää ainakin arvostavansa tätä tyyliä, ja teki kunnianosoituksena viimeisen vedoksen legendaariselle VH-pohjarakenteelleen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTarina alkoi vuonna 2004Muun muassa maailman arvostetuimmaksi automerkiksi valittu Aston Martin esitteli vuonna 2004 DB9:n. Malli saapui jatkoksi jo 1940-luvulla alkunsa saaneelle DB-malliperheelle. Samalla se esitteli uuden perusrakenteen, tyypiltään VH, jonka nimi tulee englanninkielen sanoista vertical ja horizontal. Lyhyesti sanottuna VH-rakenteen hieno idea on, että kun uloimmat korinosat eivät kuulu kiinteään korirakenteeseen, on malleja helppo muokata, eli esimerkiksi tehdä uusia malliversioita tietyn mallisarjan yhteyteen. Aston Martin onkin tullut tunnetuksi lukuisista ja taas lukuisista eri malliversioistaan ja erikoismalleistaan.Yhteisestä nimestä huolimatta VH-perusrakenne on kuitenkin kehittynyt vuosien varrella, joten elinkaarensa aikana VH eteni aina neljänteen sukupolveen saakka.VH-alustalle on liki 15 vuoden ajalla rakennettu lukuisia eri malleja, monilta osin legendaarisia sellaisia. Näitä ovat esimerkiksi juuri vuonna 2004 markkinoille tullut ”grand Tourer” DB9, jota valmistettiin coupéena sekä vuodesta 2005 avokattoisena, eli Aston-kielellä Volantena, lukuisina eri versioina aina vuoteen 2016, jolloin esiteltiin kokonaan uudelle rakenteelle pohjautunut DB11.Vuonna 2007 pajalta tuli ulos jälleen kahdella korimallilla DBS V12, joka oli kireämpi versio sisarestaan DB9:stä. Vuonna 2010 tapahtui tehtaalla kummia, kun portista ajoi ulos DB9:n nielaissut Virage, tämä olikin ainoa VH-rakenteelle tehty neliovinen, nimeltään Rapide.Seuraavana vuonna tämä ahmatti, eli Virage esiteltiin virallisesti, mutta Virage osoittautui hieman kehnoksi välimalliksi ja markkinointiharjoitukseksi DB9:n ja DBS:n välissä, ja tuotanto lopetettiinkin jo vuonna 2012.Samana vuonna mallistoon saapui eräänlainen DBS:n korvaaja, toisen sukupolven Vanquish, jonka valmistus on jatkunut kuluvaan vuoteen asti koko ajan ’kiristyvinä’ versioina, viimeisimpänä 603-hevosvoimainen Vanquish S. Vuonna 2012 tuli myös lyhyt ’tähdenlento’ V12 Zagato. Tämä V12 Vantageen perustunut rata-aihio poikkesi myös ulkonäöllisesti eniten muista VH-Astoneista.Malliston pienemmässä päässä tarina alkaa 2005, kun urheilumalli V8 Vantagen tuotanto alkoi. Se sai neljä vuotta myöhemmin jatkeekseen neljä lisäsylinteriä, eli V12 Vantagen. Nyt kun VH-sukupolvi on virallisesti poistumassa uusien mallien edestä, päätti Aston todella kunnioittaa perinteitä, ja esitteli tälle vuodelle V12 Vantage V600 -erikoismallin.Toisen sukupolven V600 on aito urheiluautoV12 Vantage V600 on todella toisen sukupolven edustaja, sillä ensimmäisenä tuota nimeä kantoi vuonna 1998 V8 Vantage V600.Minkälainen on sitten aito urheiluauto? Siitä on tietysti esitetty monenlaisia mielipiteitä, mutta yleensä sellaisen ajatellaan olevan kaksipaikkainen, takavetoinen, matalakorinen auto, jossa on hyvä teho-painosuhde ja manuaalivaihteisto. Likimain tällainen on V600.Aston Martin Vantage -malleissa on aina luotettu vahvasti käsityön suureen voimaan. Luonnollisesti robotit eivät ole myöskään tätä 14 kappaleen erikoiserää pilanneet valmistaneet. Kori koostuu pääosin hiilikuidusta, ja ”tavalliseen” V12 Vantageen verrattuna uutta ovat helmat, maski ja konepelti, jotka vastaavat entistä paremmin konepellin alla pyörivää voimanlähdettä. Erikoismalli on ulkoisesti tyylikkään tummanpuhuva.Voimalinja voisi olla vaikka vuodelta 1968 – tosin sillä erotuksella, että moottorista irtoaa 200–300 hevosvoimaa enemmän tehoa ja vaihdelaatikosta löytyy 2–3 lisävaihdetta. Muuten voimalinja vapaastihengittävine moottoreineen ja manuaalivaihteistoineen noudattelee hyväksi havaittua reseptiä. V600:n 6-litrainen V12 antaa kahdenkymmenen vuoden takaisen mallin tavoin 600 hevosvoimaa. Jatkeena olevassa käsivaihteistossa on seitsemän vaihdetta. Nautittavasta kyydistä vastaa säädettävä erillisjousitus.V600-erikoiserä valmistetaan kahtena versiona, seitsemän kovakattoisena ja seitsemän avomallisena.Sisätiloissa jatkuu sekä käsityö, hiilikuitu että tummat värivalinnat. Hiilikuidun rinnalla kojelaudan materiaaliksi on tullut anodisoitu alumiini ja ultrakevyissä istuimissa on uusi käsin ommeltu tikkauskuvio. Vanhoihin Vantage-malleihin verrattuna uuden ilmeen on saanut myös keskikonsoli.V12 Vantage V600 paketoi maailman arvostetuimman automerkin erään aikakauden hienolla tavalla. Vanhojen mallien viimeiset hurraat nähdään tämän vuoden kolmannellä neljänneksellä. VH-rakenteen tilalle tulee DB11-mallin johdolla uudella alumiinirakenteella ja saksalaisella Mercedes-AMG -yhteistyöllä uusi sukupolvi. Uusi Vantage-malli taasen tulnee tuotantoon 2019.Katsotaan 20 vuoden kuluttua uudelleen, millainen mahtaa olla kolmannen sukupolven Vantage V600.Teksti: Benjamin Helander Lähde ja kuvat: Aston MartinLue myös:Lippulaivan pikavaihto: Aston Martin DB11 AMR Aston Martin DB11 – korunkaunis uusklassinen GT Mr. Bond, autosi on nyt myynnissä – uusi Aston Martin Vantage mukailee DB10-elokuvatähteäMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.6.2025 Moottoriurheilu Omalla autolla katukiihdytyksiin – helppo ensikosketus kiihdytysautoiluun 3.6.2025 Autoilu Uusien autojen markkina laahaa edelleen – pakettiautot pitävät sitä nyt pinnalla 2.6.2025 Uutinen Lehdistörallin päätös – vanha Peugeot kesti lähes 3 000 kilometrin roadtripin ralleineen lähes ongelmitta 2.6.2025 Yleinen Rolls-Royce Phantom Extended ”Goldfinger 60 years” – kun elokuvafanitus vaikuttaa ostopäätökseenkin 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 31.5.2025 Uutinen Lehdistörallin ensimmäinen päivä: perinpohjaisella toheloinnilla varmistettiin häntäsija jo ensiminuuteilla 30.5.2025 Uutinen BMW M2 CS – lisää lisää, mutta jääkö tämä M2:n viimeiseksi sähköttömäksi versioksi? 30.5.2025 Uutinen Matka lehdistöralliin: Porsche 911 ja Lada Samara samassa kilpailussa saivat jännityksen vaihtumaan naureskeluun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 3.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Ronal URS eli "Nallevanteet" varastavat kaikkien huomion 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 2.6.2025 Uutinen Lehdistörallin päätös – vanha Peugeot kesti lähes 3 000 kilometrin roadtripin ralleineen lähes ongelmitta 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”