1.4.2025 Uutinen Helsingin nastarengaskielto saa jatkoa ja laajenee – nouseeko kuntavaalien kiistakapulaksi? Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi nastarengaskieltokokeilu laajennetaan koskemaan Lönnrotinkadun lisäksi myös Runeberginkatua. Päätös nousee kuitenkin vielä uuteen käsittelyyn kaupunginhallituksessa. Autoliitto: kummallakin talvirengastyypillä on omat vahvuutensa ja heikkoutensa. Helsingin ytimessä Lönnrotinkadulla tuli syyskuussa 2022 voimaan nastarengaskieltokokeilu. Kolmivuotisen kokeilun tulokset ovat kaupungin päättäjien mielestä niin kiinnostavat, että kokeilua on päätetty jatkaa aina kevääseen 2028 asti.Helsingin kaupunkiympäristölautakunta päätti kokouksessaan 18.3. myös, että uusi nastarengaskieltokokeilu laajennetaan koskemaan Lönnrotinkadun lisäksi myös Runeberginkatua. Kannatusta sai myös kokouksen ehdotus, että nyt jatkuvan kokeilun ensimmäisen vuoden jälkeen arvioidaan kokeilualueen laajentamista myös Kaisaniemenkadulle.Kiistelyä herättävä hanke ei ole kuitenkaan vielä naulattu lopullisesti toteutuvaksi, kuten HS.fi uutisessaan 31.3. kertoi. Nastarengaskiellon vienti päätöspöytään kaupunginhallituksessa lähiviikkoina voi nimittäin tarkoittaa, että kokeilun jatkokausi tulee hylätyksi tai kokeilun alueellinen laajennus tulee hylätyksi.Kaiken taustalla on tahtotila kohentaa ilmanlaatua ja vähentää melua. Nastarenkaat kun ajaessa kuluttavat päällystettä, irrottavat siitä pienhiukkasia, jotka joutuvat katupölynä pahimmillaan hengitysilmaan.Nastarenkaat kieltävän kokeilun avulla on tutkittu sitä, miten kielto vaikuttaa kitkarenkaiden yleistymiseen ja ilmanlaatuun. Samalla arvioidaan kiellon seurauksia, noudattamista ja tarkoituksenmukaisuutta. Kiellosta kerrotaan autoilijoille kadun varsille lisätyissä liikennemerkeissä. Kadulle on myös tuotu ilmanlaadun ja nastarenkaiden seurantalaitteita.Nastarenkailla ajavien osuus on Lönnrotinkadulla kiellon aikana laskenut 70 prosentista 45 prosenttiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNouseeko kuntavaaliteemaksi asti?Jää nähtäväksi nouseeko nastarengaskielto myös pian koittavien kuntavaalien edellä poliittiseksi julkisuuteen asti yltäväksi väittelyjen aiheeksi.HS.fi uutisoi vastikään aiheesta oman vaalikoneensa vastauksiin nojautuen. Niiden perusteella puolueista nastarenkaiden kieltämistä kannattavat jossain määrin vihreät ja vasemmistoliitto, kun taas perussuomalaiset eivät kiellosta innostu. Kokoomus ja kristillisdemokraatit ovat jossain määrin kieltoa vastaan. ”Sdp ja rkp eivät kannata tai vastusta, mikä voi tarkoittaa, että puolueiden ehdokkaiden mielipiteet asiassa jakautuvat,” HS.fi kirjoittaa.Kuntavaalit järjestetään huhtikuussa. Vaalipäivä on sunnuntaina 13.4., ennakkoäänestys järjestetään aikavälillä 2.–8.4.2025.Autoliitto: ei totaalikieltoja!Moottori uutisoi aiemmin (29.10.2023) Autoliiton kriittisistä näkökannoista nastarengaskieltoihin otsikolla Helsinki sysii autoilijoita kitkarenkaiden käyttäjiksi – Autoliiton koulutuspäällikkö ottaa kriittisesti kantaa totaalikieltoihin.Kitka- ja nastarenkaat ovat ominaisuuksiltaan erilaisia, kummallakin rengastyypillä on omat vahvuutensa ja heikkoutensa.Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen otti tuossa uutisessa kantaa nastat-kitkat-keskusteluun tähdentämällä renkaan laatutekijöitä.– On syytä muistaa Moottori-lehden testissäkin esiin noussut asia, että renkaan laadukkuus vaikuttaa olennaisesti sen pitokykyyn ja ominaisuuksiin. Premium-luokan kitkarengas päihittää markkinoiden huonoimmat nastarenkaat mennen tullen, Vesalainen toteaa.Hän myös tähdensi, että jos verrataan premium-luokan nasta- ja kitkarenkaita keskenään, vie nastarengas pääsääntöisesti voiton tien pinnan ollessa jäässä.– Jokaisen kannattaakin punnita omia autonkäyttötarpeitaan ja ajoympäristöään ennen rengasvalinnan tekoa. Itse ajoin pari vuotta sitten talven kitkoilla, mutta palasin takaisin nastarenkaiden käyttäjäksi. Käytännössä kitkojen kanssa useina aamuina oli tilanne se, ettei pihastamme vesijäiseen ylämäkeen käännyttäessä päässyt liikkeelle. Samaan ongelmaan törmäsi myös kadulta loivassa ylämäessä olevaan pihaan ajettaessa. Nastarenkailla tällaista ongelmaa ei milloinkaan ole ollut. Nastarengas antaa haasteellisissa olosuhteissa kitkarengasta paremmin anteeksi kuljettajan tekemiä ennakointivirheitä – joita jokainen meistä tekee aika-ajoin. Nastarenkaat karhentavat pintaa muilleAutoliiton Teppo Vesalaisen mukaan myös hyvä pitää mielessä, että kitkarenkaan pito edellyttää, että liikennevirrassa on tietty määrä nastarenkailla autoilevia, jotka karhentavat jäistä tien pintaa.– Mikäli nastarenkailla ajavien määrä vähenisi tuntuvasti, jouduttaisiin hiekoitusta väistämättä lisäämään. Tällä taas voisi olla omalta osaltaan pölyä lisäävä vaikutus, Vesalainen arvioi.Liikenneturvallisuuteen ja rengasvalintaan liittyen Vesalaisella oli Moottorin uutisessa käytännön koulima viesti kaikille autolijoille.– Nastarengas antaa haasteellisissa olosuhteissa kitkarengasta paremmin anteeksi kuljettajan tekemiä ennakointivirheitä – joita jokainen meistä tekee aika-ajoin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.6.2025 Liikenneturvallisuus Kiveniskemät yleistyvät tuulilaseissa – lähes joka toisessa autossa vaurioita 4.6.2025 Moottoriurheilu Omalla autolla katukiihdytyksiin – helppo ensikosketus kiihdytysautoiluun 3.6.2025 Autoilu Uusien autojen markkina laahaa edelleen – pakettiautot pitävät sitä nyt pinnalla 2.6.2025 Uutinen Lehdistörallin päätös – vanha Peugeot kesti lähes 3 000 kilometrin roadtripin ralleineen lähes ongelmitta 2.6.2025 Yleinen Rolls-Royce Phantom Extended ”Goldfinger 60 years” – kun elokuvafanitus vaikuttaa ostopäätökseenkin 31.5.2025 Uutinen Lehdistörallin ensimmäinen päivä: perinpohjaisella toheloinnilla varmistettiin häntäsija jo ensiminuuteilla 30.5.2025 Uutinen BMW M2 CS – lisää lisää, mutta jääkö tämä M2:n viimeiseksi sähköttömäksi versioksi? 30.5.2025 Uutinen Matka lehdistöralliin: Porsche 911 ja Lada Samara samassa kilpailussa saivat jännityksen vaihtumaan naureskeluun 29.5.2025 Uutinen Neljälle entiselle VW-pomolle tuomio Dieselgatesta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 4.6.2025 Mönkijä Koeajo: Polaris Ranger Kinetic – aja hiljaa isi nyt vaan 4.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen oli ihan kaikille - jopa diktaattoreille 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”