1.4.2025

Helsingin nastarengaskielto saa jatkoa ja laajenee – nouseeko kuntavaalien kiistakapulaksi?

Kuva Moottorin arkisto

Uusi nastarengaskieltokokeilu laajennetaan koskemaan Lönnrotinkadun lisäksi myös Runeberginkatua. Päätös nousee kuitenkin vielä uuteen käsittelyyn kaupunginhallituksessa. Autoliitto: kummallakin talvirengastyypillä on omat vahvuutensa ja heikkoutensa.

Helsingin ytimessä Lönnrotinkadulla tuli syyskuussa 2022 voimaan nastarengaskieltokokeilu. Kolmivuotisen kokeilun tulokset ovat kaupungin päättäjien mielestä niin kiinnostavat, että kokeilua on päätetty jatkaa aina kevääseen 2028 asti.

Helsingin kaupunkiympäristölautakunta päätti kokouksessaan 18.3. myös, että uusi nastarengaskieltokokeilu laajennetaan koskemaan Lönnrotinkadun lisäksi myös Runeberginkatua. Kannatusta sai myös kokouksen ehdotus, että nyt jatkuvan kokeilun ensimmäisen vuoden jälkeen arvioidaan kokeilualueen laajentamista myös Kaisaniemenkadulle.

Kiistelyä herättävä hanke ei ole kuitenkaan vielä naulattu lopullisesti toteutuvaksi, kuten HS.fi uutisessaan 31.3. kertoi. Nastarengaskiellon vienti päätöspöytään kaupunginhallituksessa lähiviikkoina voi nimittäin tarkoittaa, että kokeilun jatkokausi tulee hylätyksi tai kokeilun alueellinen laajennus tulee hylätyksi.

Kaiken taustalla on tahtotila kohentaa ilmanlaatua ja vähentää melua. Nastarenkaat kun ajaessa kuluttavat päällystettä, irrottavat siitä pienhiukkasia, jotka joutuvat katupölynä pahimmillaan hengitysilmaan.

Nastarenkaat kieltävän kokeilun avulla on tutkittu sitä, miten kielto vaikuttaa kitkarenkaiden yleistymiseen ja ilmanlaatuun. Samalla arvioidaan kiellon seurauksia, noudattamista ja tarkoituksenmukaisuutta. Kiellosta kerrotaan autoilijoille kadun varsille lisätyissä liikennemerkeissä. Kadulle on myös tuotu ilmanlaadun ja nastarenkaiden seurantalaitteita.

Nastarenkailla ajavien osuus on Lönnrotinkadulla kiellon aikana laskenut 70 prosentista 45 prosenttiin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Nouseeko kuntavaaliteemaksi asti?

Jää nähtäväksi nouseeko nastarengaskielto myös pian koittavien kuntavaalien edellä poliittiseksi julkisuuteen asti yltäväksi väittelyjen aiheeksi.

HS.fi uutisoi vastikään aiheesta oman vaalikoneensa vastauksiin nojautuen. Niiden perusteella puolueista nastarenkaiden kieltämistä kannattavat jossain määrin vihreät ja vasemmistoliitto, kun taas perussuomalaiset eivät kiellosta innostu. Kokoomus ja kristillisdemokraatit ovat jossain määrin kieltoa vastaan. ”Sdp ja rkp eivät kannata tai vastusta, mikä voi tarkoittaa, että puolueiden ehdokkaiden mielipiteet asiassa jakautuvat,” HS.fi kirjoittaa.

Kuntavaalit järjestetään huhtikuussa. Vaalipäivä on sunnuntaina 13.4., ennakkoäänestys järjestetään aikavälillä 2.–8.4.2025.

Autoliitto: ei totaalikieltoja!

Moottori uutisoi aiemmin (29.10.2023) Autoliiton kriittisistä näkökannoista nastarengaskieltoihin otsikolla Helsinki sysii autoilijoita kitkarenkaiden käyttäjiksi – Autoliiton koulutuspäällikkö ottaa kriittisesti kantaa totaalikieltoihin.

Kitka- ja nastarenkaat ovat ominaisuuksiltaan erilaisia, kummallakin rengastyypillä on omat vahvuutensa ja heikkoutensa.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen otti tuossa uutisessa kantaa nastat-kitkat-keskusteluun tähdentämällä renkaan laatutekijöitä.

–  On syytä muistaa Moottori-lehden testissäkin esiin noussut asia, että renkaan laadukkuus vaikuttaa olennaisesti sen pitokykyyn ja ominaisuuksiin. Premium-luokan kitkarengas päihittää markkinoiden huonoimmat nastarenkaat mennen tullen, Vesalainen toteaa.

Hän myös tähdensi, että jos verrataan premium-luokan nasta- ja kitkarenkaita keskenään, vie nastarengas pääsääntöisesti voiton tien pinnan ollessa jäässä.

– Jokaisen kannattaakin punnita omia autonkäyttötarpeitaan ja ajoympäristöään ennen rengasvalinnan tekoa. Itse ajoin pari vuotta sitten talven kitkoilla, mutta palasin takaisin nastarenkaiden käyttäjäksi. Käytännössä kitkojen kanssa useina aamuina oli tilanne se, ettei pihastamme vesijäiseen ylämäkeen käännyttäessä päässyt liikkeelle. Samaan ongelmaan törmäsi myös kadulta loivassa ylämäessä olevaan pihaan ajettaessa. Nastarenkailla tällaista ongelmaa ei milloinkaan ole ollut.

Nastarengas antaa haasteellisissa olosuhteissa kitkarengasta paremmin anteeksi kuljettajan tekemiä ennakointivirheitä – joita jokainen meistä tekee aika-ajoin.

Nastarenkaat karhentavat pintaa muille

Autoliiton Teppo Vesalaisen mukaan myös hyvä pitää mielessä, että kitkarenkaan pito edellyttää, että liikennevirrassa on tietty määrä nastarenkailla autoilevia, jotka karhentavat jäistä tien pintaa.

– Mikäli nastarenkailla ajavien määrä vähenisi tuntuvasti, jouduttaisiin hiekoitusta väistämättä lisäämään. Tällä taas voisi olla omalta osaltaan pölyä lisäävä vaikutus, Vesalainen arvioi.

Liikenneturvallisuuteen ja rengasvalintaan liittyen Vesalaisella oli Moottorin uutisessa käytännön koulima viesti kaikille autolijoille.

– Nastarengas antaa haasteellisissa olosuhteissa kitkarengasta paremmin anteeksi kuljettajan tekemiä ennakointivirheitä – joita jokainen meistä tekee aika-ajoin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat