1.4.2025 Uutinen Helsingin nastarengaskielto saa jatkoa ja laajenee – nouseeko kuntavaalien kiistakapulaksi? Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi nastarengaskieltokokeilu laajennetaan koskemaan Lönnrotinkadun lisäksi myös Runeberginkatua. Päätös nousee kuitenkin vielä uuteen käsittelyyn kaupunginhallituksessa. Autoliitto: kummallakin talvirengastyypillä on omat vahvuutensa ja heikkoutensa. Helsingin ytimessä Lönnrotinkadulla tuli syyskuussa 2022 voimaan nastarengaskieltokokeilu. Kolmivuotisen kokeilun tulokset ovat kaupungin päättäjien mielestä niin kiinnostavat, että kokeilua on päätetty jatkaa aina kevääseen 2028 asti.Helsingin kaupunkiympäristölautakunta päätti kokouksessaan 18.3. myös, että uusi nastarengaskieltokokeilu laajennetaan koskemaan Lönnrotinkadun lisäksi myös Runeberginkatua. Kannatusta sai myös kokouksen ehdotus, että nyt jatkuvan kokeilun ensimmäisen vuoden jälkeen arvioidaan kokeilualueen laajentamista myös Kaisaniemenkadulle.Kiistelyä herättävä hanke ei ole kuitenkaan vielä naulattu lopullisesti toteutuvaksi, kuten HS.fi uutisessaan 31.3. kertoi. Nastarengaskiellon vienti päätöspöytään kaupunginhallituksessa lähiviikkoina voi nimittäin tarkoittaa, että kokeilun jatkokausi tulee hylätyksi tai kokeilun alueellinen laajennus tulee hylätyksi.Kaiken taustalla on tahtotila kohentaa ilmanlaatua ja vähentää melua. Nastarenkaat kun ajaessa kuluttavat päällystettä, irrottavat siitä pienhiukkasia, jotka joutuvat katupölynä pahimmillaan hengitysilmaan.Nastarenkaat kieltävän kokeilun avulla on tutkittu sitä, miten kielto vaikuttaa kitkarenkaiden yleistymiseen ja ilmanlaatuun. Samalla arvioidaan kiellon seurauksia, noudattamista ja tarkoituksenmukaisuutta. Kiellosta kerrotaan autoilijoille kadun varsille lisätyissä liikennemerkeissä. Kadulle on myös tuotu ilmanlaadun ja nastarenkaiden seurantalaitteita.Nastarenkailla ajavien osuus on Lönnrotinkadulla kiellon aikana laskenut 70 prosentista 45 prosenttiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNouseeko kuntavaaliteemaksi asti?Jää nähtäväksi nouseeko nastarengaskielto myös pian koittavien kuntavaalien edellä poliittiseksi julkisuuteen asti yltäväksi väittelyjen aiheeksi.HS.fi uutisoi vastikään aiheesta oman vaalikoneensa vastauksiin nojautuen. Niiden perusteella puolueista nastarenkaiden kieltämistä kannattavat jossain määrin vihreät ja vasemmistoliitto, kun taas perussuomalaiset eivät kiellosta innostu. Kokoomus ja kristillisdemokraatit ovat jossain määrin kieltoa vastaan. ”Sdp ja rkp eivät kannata tai vastusta, mikä voi tarkoittaa, että puolueiden ehdokkaiden mielipiteet asiassa jakautuvat,” HS.fi kirjoittaa.Kuntavaalit järjestetään huhtikuussa. Vaalipäivä on sunnuntaina 13.4., ennakkoäänestys järjestetään aikavälillä 2.–8.4.2025.Autoliitto: ei totaalikieltoja!Moottori uutisoi aiemmin (29.10.2023) Autoliiton kriittisistä näkökannoista nastarengaskieltoihin otsikolla Helsinki sysii autoilijoita kitkarenkaiden käyttäjiksi – Autoliiton koulutuspäällikkö ottaa kriittisesti kantaa totaalikieltoihin.Kitka- ja nastarenkaat ovat ominaisuuksiltaan erilaisia, kummallakin rengastyypillä on omat vahvuutensa ja heikkoutensa.Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen otti tuossa uutisessa kantaa nastat-kitkat-keskusteluun tähdentämällä renkaan laatutekijöitä.– On syytä muistaa Moottori-lehden testissäkin esiin noussut asia, että renkaan laadukkuus vaikuttaa olennaisesti sen pitokykyyn ja ominaisuuksiin. Premium-luokan kitkarengas päihittää markkinoiden huonoimmat nastarenkaat mennen tullen, Vesalainen toteaa.Hän myös tähdensi, että jos verrataan premium-luokan nasta- ja kitkarenkaita keskenään, vie nastarengas pääsääntöisesti voiton tien pinnan ollessa jäässä.– Jokaisen kannattaakin punnita omia autonkäyttötarpeitaan ja ajoympäristöään ennen rengasvalinnan tekoa. Itse ajoin pari vuotta sitten talven kitkoilla, mutta palasin takaisin nastarenkaiden käyttäjäksi. Käytännössä kitkojen kanssa useina aamuina oli tilanne se, ettei pihastamme vesijäiseen ylämäkeen käännyttäessä päässyt liikkeelle. Samaan ongelmaan törmäsi myös kadulta loivassa ylämäessä olevaan pihaan ajettaessa. Nastarenkailla tällaista ongelmaa ei milloinkaan ole ollut. Nastarengas antaa haasteellisissa olosuhteissa kitkarengasta paremmin anteeksi kuljettajan tekemiä ennakointivirheitä – joita jokainen meistä tekee aika-ajoin. Nastarenkaat karhentavat pintaa muilleAutoliiton Teppo Vesalaisen mukaan myös hyvä pitää mielessä, että kitkarenkaan pito edellyttää, että liikennevirrassa on tietty määrä nastarenkailla autoilevia, jotka karhentavat jäistä tien pintaa.– Mikäli nastarenkailla ajavien määrä vähenisi tuntuvasti, jouduttaisiin hiekoitusta väistämättä lisäämään. Tällä taas voisi olla omalta osaltaan pölyä lisäävä vaikutus, Vesalainen arvioi.Liikenneturvallisuuteen ja rengasvalintaan liittyen Vesalaisella oli Moottorin uutisessa käytännön koulima viesti kaikille autolijoille.– Nastarengas antaa haasteellisissa olosuhteissa kitkarengasta paremmin anteeksi kuljettajan tekemiä ennakointivirheitä – joita jokainen meistä tekee aika-ajoin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.4.2025 Uutinen Nissan ja Renault vähentävät ristikytköstään – tavoitteena antaa Nissanille liikkumavaraa 2.4.2025 Uutinen Takavuosien suosikki edelleen rekisteröintikärjessä – Tesla nousee vähitellen 1.4.2025 Uutinen Vanhassa vara parempi: Volvo hakee edellisen pääjohtajan takaisin eläkkeeltä 31.3.2025 Autoilu Kyllä se tulee – kesä ja kesänopeudet! 30.3.2025 Autoilu Autoilija, näin voit välttää ruuhkat ja kiertää tietyöt 29.3.2025 Uutinen Traficom: kuljettaja on vastuussa, vaikka auto jarruttaisi itsestään 28.3.2025 Uutinen Autotuojat ja teollisuus: Trumpin tuontitulleista kärsii eniten amerikkalaiset kuluttajat 28.3.2025 Autoilun hinta Uudet autot turvallisempia, 1000–2000 euron kierrätyspalkkion ideoijat muistuttavat 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 1.4.2025 Matkailu Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 1.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Toyota teki Hiacesta avoauton piirakkauunilla - eläköön Toyota PieAce 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle