11.11.2019

Hondan suunnanmuutos – Fireblade nousee luokkansa ykköseksi

CBR1000RR-R Fireblade

Honda Fireblade on tunnettu hyvästä ajettavuudesta ja keveydestä, mutta ei suurimmasta teholukemasta. Nyt kaikki muuttuu.

Honda mullisti sporttipyörämarkkinat vuonna 1992 esitellessään ensimmäisen Firebladen.

900-kuutioisen moottorin 124 hevosvoiman lukeman monet kilpailijat löivät 20-30 hevosvoimalla, mutta Honda veti raidat kilpailijoiden selkään olemalla yhtä monta kiloa kevyempi. Sama politiikka jatkui vuonna 2004 esitellyn 1000-kuutioisen Firebladen suunnittelussa.

Nyt Honda esitteli kauden 2020 CBR1000RR-R Firebladen, joka lyökerralla pöytään 1000-kuutioisten pyörien moottoritehon kärkilukeman 217,5 hevosvoimaa.

CBR1000RR-R Fireblade

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

MotoGP-tekniikka avuksi

Pilkkua viilaamalla voi sanoa Ducatin olevan 1000-kuutioisten tehokuningas, sillä Panigale V4R:n teholukemaksi ilmoitetaan 220 hevosvoimaa. Kyseessä on kuitenkin World Superbike -kilpurin luokittelumalli, jonka hintalappu Suomessa on 54 600 euroa. Panigalen varsinaisen tuotantomallin moottori on 1100-kuutioinen ja sen tehoksi valmistaja ilmoittaa 214 hevosvoimaa.

Yksi salaisuus suureen moottoritehoon piilee suuressa sylinterin halkaisijassa, joka mahdollistaa sylinterikanteen isokokoiset venttiilit ja toisaalta lyhyessä iskunpituudessa, joka taas luo edellytykset moottorin korkealle kierrosluvulle.

Sylinterin halkaisija on sama 81 milliä, joka on säätöjen rajaama maksimimitta MotoGP-luokan kilpureille ja jota Hondakin omassa kilpamoottorissaan käyttää.

Mitoitus on auttanut Hondaa hyödyntämään uuden Firebladen moottorissa kilpakäytössähankittua kokemusta ja jopa samoja osia.

Siivekkeillä lisää vakautta

Elektroniikkapaketti pitääsisällään muun muassa kuljettajan valittavissa olevat ajoasetukset, lähtöavustimen, luiston- ja keulimisenestot sekä moottorijarrun säätömahdollisuuden.

CBR1000RR-R Fireblade

Kilparadoilta ovat kotoisin myös katteiden sivuilla olevat siivekkeet, joiden tehtävä on ilmavirran avulla ohjata lisäpainoa eturenkaalle ja siten vakauttaa menoa paitsi kiihdytyksissä ja kovissa nopeuksissa, myös jarrutuksen aikana.

Aerodynamiikkaan on muutenkin kiinnitetty suurta huomiota, sillä valmistaja ilmoittaa ilmanvastuskertoimen olevan 0,270, eli luokkansa matalin.

Jos uusi CBR1000RR-R Fireblade tuntuu liian vaisulta, niin silloin kannattaa kysellä myyjältä Fireblade SP -mallia, jossa Showan jousitus on korvattu elektronisesti säädettävillä Öhlinseillä. Lisäksi jarrulevyjen kokoa on kasvatettu ja jarrusatuloiksi vaihdettu paremmin jäähtyvät Brembon Stylemat.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat ja video: Honda

CBR1000RR-R Fireblade

CBR1000RR-R Fireblade

Moottori: nelisylinterinen rivimoottori, 1000cc
Teho: 160 kW (217,5 hv) / 14 500 r/min
Vääntö: 113 Nm / 12 500 r/ min
Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto
Istuinkorkeus: 830 mm
Akseliväli: 1455 mm
Tankin tilavuus: 16,1 litraa
Paino tankattuna: 201 kg

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia