20.8.2023 Autoilu Huomiosyöpöt ajossa – kosketusnäyttö ja matkapuhelin, mutta mitä sanoo laki? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autojen monimutkaiset kosketusnäytöt sekä puhelimen käyttö varastavat herkästi kuljettajan huomiota ajamisesta ja liikenteen seuraamisesta, muistuttaa Autoliiton koulutuspäällikkö. Kosketusnäytöt ovat nykyautojen tyypillinen ratkaisu. Näytön käyttö ajon aikana ei kuitenkaan ole läheskään aina kovin yksinkertaista.– Monessa autossa ennen yhdellä napinpainalluksella hoidetun perustoiminnon kytkeminen vaatii nykyään kosketusnäytön selaamista, jolloin huomio kiinnittyy herkästi pitkäksikin aikaa liikennetilanteiden sijaan monimutkaiseen ja pienellä fonttikoolla varustettuun näyttöön, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen toteaa.Toinen kuljettajan huomiovaras on matkapuhelin. Puhelinten toiminnot ovat lisääntyneet ja älypuhelin kilahtelee vähän väliä kertoen viesteistä, sähköposteista tai saapuvasta puhelusta. Erilaisia viestipalveluita on nykyään paljon ja kaikilla ovat omat applikaationsa. Ihmiset myös kertovat kokemuksistaan ja vaihtavat kuulumisia ja ajatuksia paljon sosiaalisen median lukuisilla kanavilla.– Lainsäädännöllä ohjataan kuljettajia siihen, että auton kosketusnäyttöä käytettäisiin ajon aikana mahdollisimman vähän ja puhelinta ei ollenkaan, Vesalainen kertoo.Tieliikennelaissa (Teknisen laitteen käyttäminen TLL 98 §) sanotaan seuraavasti:Ajoneuvossa ja raitiovaunussa ei saa ajon aikana käyttää teknistä laitetta tai järjestelmää siten, että sen käyttäminen haittaa tai vaarantaa ajamista.Moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettaja tai raitiovaunun kuljettaja ei saa ajon aikana käyttää viestintävälinettä siten, että pitää sitä kädessään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKosketusnäytön käyttöEdellä mainitun lakipykälän ensimmäisessä momentissa luodaan reunaehdot teknisten laitteiden ja järjestelmien käyttöön.– Auton kosketusnäyttö voidaan katsoa tuohon ryhmään kuuluvaksi, joten sitä siis saa käyttää ajon aikana, mutta jos käytön vuoksi ajoneuvo ei pysy omalla kaistalla tai sen käyttämisestä aiheutuu onnettomuus, voidaan katsoa kyseistä pykälää rikottaneen, Vesalainen selventää.Porsche Panameran kookas kosketusnäyttö ja keskikonsolin hipaisukytkimet.Kosketusnäyttöäkään ei siis saa räplätä mielin määrin, turvallisuutta unohtamatta.Vesalaisen mukaan tienpäälle järjestelmän käyttöä ei pidä lähteä opettelemaan. Turvallisen käytön takaamiseksi kannattaa näytön vähäinenkin selaaminen mahdollisuuksien mukaan ajoittaa hetkiin, jolloin auto ei liiku.– Muokattava kotivalikko, mikäli autossa sellainen on, kannattaa räätälöidä niin, että sieltä löytyisivät helposti ja nopeasti itselle olennaisimmat toiminnot, Vesalainen ohjeistaa.Puhelinta ei saa pitää kädessä ajon aikanaEdellä mainitun lakipykälän toisessa momentissa kielletään puolestaan kännykän ajonaikainen käyttö niin, että pitää puhelinta kädessä.Ajonaikaisella käytöllä tarkoitetaan tässä yhteydessä ajoneuvon tai raitiovaunun tosiasiallista kuljettamista eli tilannetta, jolloin ajoneuvo tai raitiovaunu on liikkeessä. Näin ollen esimerkiksi liikennevaloissa seistessä puhelinta voi siis käyttää.– Kännykän käyttö liikennevaloissa seistessä ei kuitenkaan saa haitata kuljettajan valmistautumista liikennevalojen vaihtumista seuraavaan liikennetilanteeseen, Vesalainen painottaa.Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 5.6.2025 Liikenneturvallisuus Kiveniskemät yleistyvät tuulilaseissa – lähes joka toisessa autossa vaurioita 3.6.2025 Autoilu Uusien autojen markkina laahaa edelleen – pakettiautot pitävät sitä nyt pinnalla 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Liikenneturvallisuus Testivaatimukset kiristyivät – näin turvaistuimet pärjäsivät Autoliiton testissä 17.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: kamerapeilit pienentävät katveeseen jäämisen riskiä – eivät kuitenkaan kaikissa tapauksissa 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 4.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen oli ihan kaikille - jopa diktaattoreille 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 4.6.2025 Mönkijä Koeajo: Polaris Ranger Kinetic – aja hiljaa isi nyt vaan 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”