1.11.2025

Huutokauppahelmet: Gordon Murray Automotive T.50

Kuva RM Sotheby's

Joulukuussa myytävä GMA T.50 -superauto on ensimmäinen huutokaupattava laatuaan. Sen on suunnitellut kuuluisa Gordon Murray.

Kilpa-autosuunnittelija ja superautovelho Gordon Murray tunnetaan erityisesti 1990-lukuisesta, keskimoottorisesta McLaren F1:stä, jonka ohjauspyöräkin sijoitettiin keskelle autoa. Tuota 30 vuoden takaista, BMW-moottorista legendaa valmistettiin satakunta kappaletta, joista osalla ajettiin kilpaa. Prototyyppiversiolla saavutettiin 240 mailin tuntinopeus (miltei 390 km/h) vuonna 1998.

Murrayn perustama GMA, eli Gordon Murray Automotive esitteli vuonna 2020 kuin päivitetyn version tästä unelmasta. F1:n henkinen perillinen, T.50-niminen superauto kulkee nelilitraisen Cosworth-V12:n voimin ja sen tunnetuin trikki on perän diffuusoriin integroitu, downforce-pitovoimaa tuottava propelli. Se imee auton kiinni tiehen ja vähentää ilmanvastusta 12,5 prosentilla, minkä ansiosta T.50:n muodoissa ei juuri ylimääräisiä spoilereita näy – kunnes niitä tarvitaan. Jarrutuksessa aktiivinen aerodynamiikka tehostaa hidastusvoimaa.

Auto on myös hämmentävän kevyt, vaikka moni superauto onkin kuvien perusteella muodostettua mielikuvaa pienempi. T.50 painaa alle tuhat kiloa, mihin onkin mukava verrata sen 663 hevosvoiman teholukemia. Itse moottorikin on 178-kiloisena varsinainen keijukainen, ja se kiertää 12 tuhanteen asti. Vaihteisto on Xtracin valmistava kuusivaihteinen käsivalintainen.

Kuten McLaren F1:ssä, myös kolmipaikkaisessa T.50:ssä ohjauspyörä on keskellä ja sen ääreen kuljetaan perhosovet aukaisemalla. Alkuperäisen F1:n teatraaliset ovet saivat innoituksensa Toyotan Starlet-pohjaisesta Sera-coupesta, ja on hauska nähdä ajatuksen kantavan vielä 2020-luvulle. Toisaalta kun kuskin paikka on keskellä, kumpikin ovi on matkustajan ovi.

Koko sadan auton tuotantoerä myytiin 48 tunnin sisällä T.50:n esittelystä ja kertoman mukaan ensimmäiset 50 oli jo etukäteen varattu pelkän ”klubiaskin kanteen” tehdyn piirroksen perusteella. Hintalappu ennen veroja ja muita maksuja oli 2,36 miljoonaa puntaa vuonna 2020, eli inflaatio huomioiden liikutaan kolmen miljoonan punnan tietämillä. Euroissa tämä on noin 3,4 miljoonaa. Lisävarusteet eivät kuitenkaan maksaneet ekstraa ja T.50:t oli mahdollista tilata räätälöitynä ostajan maun mukaan, vaikkapa kuvan oranssilla kuskinpenkillä. Vaihteiston välityksetkin sai rata- tai matka-ajoon säädettyinä.

Nyt Abu Dhabissa huutokaupattavaksi tuleva yksilö onkin ensimmäinen vasarakaupalla eteenpäin myytävä T.50. Se on tilattu vuonna 2022, valmistunut tänä vuonna, myyty Tanskaan, ja sen mittarissa on vain 217 kilometriä. Tämä auto on myös 35. kaikista sadasta. RM Sotheby’s arvioi auton arvon viiteen miljoonaan dollariin, eli huutokaupalla haetaan sievoista tuottoa. Auton mukana ei muuten seuraa vain työkalupussi, vaan kokonainen kaappi. Huutokauppa pidetään 5. joulukuuta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat