8.6.2019 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – Jaguar XJ220 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Unohdettu kepeänkaunis Jaguar XJ220 oli hetken ajan maailman nopein sarjatuotantoauto. Sen taakse jäivät esimerkiksi Ferrari F40, Lamborghini Diablo ja Porsche 959. Jaguar XJ220 valuu hitaasti oikeasta laidasta koko ruudun ohi. Ahdetun V6-moottorin synteettinen ääni kaikuu onnettomista kaiuttimista, mutta pieni poika hymyilee kuin Hangon Keksi. Kyseessä on tietenkin vuonna 1993 Amigalle julkaistusta Jaguar XJ220 –videopelistä, jonka tunnusmusiikki soi edelleen päässäni.Moni tosin muistanee samaisen Jaguarin vuonna 1997 ilmestyneestä Need for Speed II –autopelistä. Vain ani harva on oikeasti nähnyt, puhumattakaan ajanut, yhtäkään oikeaa superautoa eikä Jaguar XJ220 tee poikkeusta. Jos on puhe lapsuuden supersankareista, niin tässäpä on juuri sellainen.Kaikki alkoi yksinkertaisesta tarpeesta saada vuoden 1988 Birminghamin autonäyttelyyn esille edes jotakin jännittävää. Jaguarin Jim Randle kokosi salassa yhtiön johdolta 12 henkisen työryhmään tekemään projektia työaikojen ulkopuolella ja palkatta. Minkäänlaista budjettia 12 työntekijän ”Saturday Club” ei tähän saanut, vaan tarvittavia palasia ruinattiin ilmaiseksi alihankkijoilta Randlen suhteilla.Suunnitelmana oli valmistaa yksi nelivetoinen superauto V12-moottorilla. Projekti aloitettiin vuoden 1987 joululomalla, joten lokakuun autonäyttelyyn oli alle vuosi aikaa. Noin kymmenessä kuukaudessa rakennettiin tyhjästä ja ilman budjettia täysin toimiva auto, joka varasti kaiken huomion kyseisessä näyttelyssä.Jaguar vastaanotti autonäyttelyn aikana useampia tyhjiä shekkejä, jotta voivat täyttää hinnan kun sellainen saadaan selville. Messujen aikana kerättiin riittävästi rahaa koko auton tuotannon aloittamiseksi. Yksittäiskappaleeksi suunniteltu auto oli pakko laittaa tuotantoon. Projekti kuitenkin ulkoistettiin sen aloittaneelta työryhmältä, ja Jaguarilta, Tom Walkinshaw Racingin huomiin. Edes alkuperäinen työryhmä ei ollut ajatellut tuotantoversiosta nelivetoista ja V12-moottorista ja nykyään tiedämme tulemaksi tulleen kuusisylinterinen takaveto. Randle ei ollut täysin tyytyväinen ulkoisen tekijän, eli TWR:n, lopputulokseen.Ostajaehdokkaat eivät olleet ymmärtäneet, että eivät tulisi saamaan kahtatoista sylinteriä ja nelivetoa. Kun vielä hintakin karkasi todella hurjaksi, edes kaikki ennakkomaksun maksaneet eivät lopulta ostaneet autoa. Autoa oli tarkoitus myydä maksimissaan 350 kappaletta, mutta noin 275 kappaletta saatiin kaupaksi.Vain hieman myöhemmin julkaistu McLaren F1 –superauto lakaisi matot Jaguarin alta. Kaikkien huomio kiinnittyi kilpasarjavoitot ja katuautoennätykset kahmineeseen sankariin. Suuresti tästä syystä XJ220 on unohdettu, mutta sen jumalaiset muodot ja hurja suorituskyky ansaitsevat enemmän.Ei parane unohtaa, että kaikesta huolimatta Jaguar XJ220 oli tuotantoon tullessaan maailman nopein sarjatuotantoauto. Tämä tapahtui kuitenkin Porsche 959:n ja Ferrari F40:n jälkeen. Siinä pitäisi olla kylliksi meriittiä yhdelle autolle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJaguar XJ220 – RM Sotheby’sSilverstrone Green –väriin maalattu vihreä, ja sisältä hiekanvärisellä nahalla verhoiltu, Jaguar XJ220 on myytävänä Montereyn huutokaupassa 15.-17. elokuuta. Tämän yksilön ensimmäinen omistaja oli itse tuotantoauton kehityksestä pitkälti vastannut TWR:n päällikkö Tom Walkinshaw. Itse XJ220 rullasi tehtaalta helmikuun 8. päivä vuonna 1993.Se siirtyi Walkinshawn omistuksesta suoraan keräilijän kokoelmiin. Tästä syystä tämä XJ220 rekisteröitiin itse asiassa vasta vuonna 1998, jolloin sille suoritettiin erittäin kattava kunnostus. Auto kävi muun muassa Sveitsissä ennen kuin se päätyi edelliselle omistajalle, joka on tunnettu Jaguar-harrastaja Don Law.Kyseessä on yksi 275:stä ikinä valmistetusta yksilöstä ja niistäkin haluttu harvinaisempi vasemmanpuoleisella ohjauksella varustettu malli. Autolla on ajettu vain 9 000 kilometriä koko aikana ja se onkin osin tästä syystä upeassa kunnossa. Edellinen kaiken kattava huolto on suoritettu tammikuussa 2017 Don Lawn toimesta.Palataan kuitenkin hetkeksi siihen, millainen auto on kyseessä. Sen alkuperäinen hinta oli yli puoli miljoonaa dollaria ilman minkäänlaista arvonmuunnosta nykypäivään, sillä tänä päivänä vastaava hinta olisi jotakin aivan muuta. Kyseessä oli todellinen superauto.Tästä kertoo myös suorituskyky. Kahdella turboahtimella varustettu Cosworthin suunnittelema 3,5-litrainen V6-moottori tuottaa 542 hevosvoimaa, joiden avulla kissaeläin saavuttaa tavoitteena olleen 200 mailin tuntinopeuden tuskatta. Itse asiassa Formula 1 –kuljettaja Martin Brundle kellotti tällä tuotantoautojen ennätyslukemaksi 217 mailia tunnissa, joka vastaa noin 349 kilometrin tuntinopeutta.Lisäksi XJ220 myös kiihtyy paikaltaan noin 160 kilometrin tuntinopeuteen alle kahdeksassa sekunnissa. Nämä olivat käsittämättömiä lukemia 90-luvun alkupuolella. Jaguar XJ220 oli lyhyen hetken ajan maailman nopein sarjatuotantoauto ja tämä kaunis yksilö kantaa sitä muistoa ylpeänä eteenpäin – etenkin kun se on yhä nopein koskaan valmistettu Jaguar.Teksti: Henri Posa, Kuvat: RM Sotheby's Lue lisää Kaikki artikkelit 15.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Kontio ja Parmas -kummelivolvo 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro ’86 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 18.2.2025 Uutinen Ladat kokoontuvat taas Kangasalla – tällä kertaa muistellaan myös Heikki Silvennoista 18.2.2025 Autonäyttely Tiesitkö, että Citroën valmisti aikanaan retkikunnille autoja, joissa takarenkaat on korvattu teloilla? 18.2.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: me kysyimme, te vastasitte – lukijoiden kokemukset Mercedes-Benz W124 -korimallista 17.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 Aircross – tilavammin budjettimatkalle 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle