3.7.2021

Huutokauppahelmet – Lancia Aurelia GT

1957 Lancia Aurelia GT Coupé B20 6th Series – RM Sotheby’s

Eräs autohistorian osaamisen merkkipaalu Lancia Aurelia GT kaipaa pientä tutustumista ennen kuin sitä osaa oikein arvostaa.

Tällä viikolla huijaamme hieman Huutokauppahelmet -juttusarjan suhteen. Tarinan päätähti, vuoden 1957 Lancia Aurelia GT Coupé, ei nimittäin löydy huutokaupasta, vaan huutokaupoistaan tunnetun RM Sotheby’s -verkkopalvelun yksityisten myynti-ilmoitusten joukosta. Pyydämme anteeksi. 

Vuonna 1950 ensiesitelty Lancia Aurelia, tuolloin muodossa B10 Berlina, on automaailman toista maailmansotaa seuranneen historian kannalta merkittävä tuote. Se oli samaan aikaan sekä ensimmäinen V6-moottorilla että ensimmäinen vyörenkailla varustettu auto. Aurelia yhdisti Lancian vääntöjäykän korin transakselirakenteeseen sekä erillisjousitettuun taka-akseliin. 

Vuonna 1951 valikoimaan liittyi korimallina myös coupé, joka erottautuu nimellä B20 GT. Erottautumiselle oli syytä siinäkin mielessä, että se rakennettiin lyhyemmälle (2660 mm) akselivälille. Voimanlähteenä oli 1,99-litrainen V6-moottori. 

1957 Lancia Aurelia GT Coupé B20 6th Series – RM Sotheby’s

Kehitys ei kuitenkaan koskaan päättynyt vahvasta aloituksesta huolimatta. Vuonna 1953 esitellyn kolmannen sarjan myötä moottorin litratilavuus oli kasvanut jo 2,54-litraan ja neljäs sarja vaihtoi taka-akselin jousitusratkaisun De Dion -pyöräntuentaan. Lopulta kaikki huipentui viimeiseksi jääneeseen kuudenteen sarjaan. 

1957 Lancia Aurelia GT Coupé B20 6th Series – RM Sotheby’s

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

1957 Lancia Aurelia GT Coupé B20 6th Series – RM Sotheby’s

Myytävä vuoden 1957 Lancia Aurelia GT Coupé B20 edustaa kuudetta tuotantosarjaa ja sen varusteluun kuuluu muun muassa lisätty äänieristys matkustusmukavuutta kohentamaan sekä avattavat etuikkunoiden etureunan kolmiot. Runkonumeron B20-3856 Aurelia on varusteltu myös himoitulla Nardin lattiaan asennetulla vaihdekepillä. 

Kyseessä on yksi vain 25:stä virallisen maahantuojan (Lancia England Ltd) kautta Isoon-Britanniaan aikanaan tulleesta yksilöstä. Se rekisteröitiin 2. heinäkuuta 1957 tunnukselle ”5 LME”  ja Lancian maahantuoja piti auton itsellään esittelyä sekä lehdistökäyttöä varten – tosin ihan kaikki julkaisut eivät tämän rattiin päässeet.

Arvostettu Autocar julkaisi 8. marraskuuta 1957 ilmestyneessä lehdessään koeajon, jossa se kehui vuolaasti tätä kyseistä B20 Aurealiaa. Aikakauden huomioiden, mikään muu tuote ei yltänyt samoille standardeille.

– Ulkoasultaan se on klassisen tyylikäs kaipaamatta minkäänlaisia ylimääräisiä koristeita ja viimeistelyn laadusta, sekä korin että mekaanisten osien osalta, on lähes mahdotonta löytää kritisoitavaa. Kyseessä on kiistatta eräs vuosikymmenen himoittavimmista urheilullisista autoista, kirjoitti Autocar.

Vuonna 1992 auto myytiin Italiaan, mutta se palasi saarivaltion alueille vuonna 2008 ja sai heti takaisin alkuperäisen kilpensä. Tämän jälkeen merkkiin erikoistunut Omicron Engineering varmisti auton olevan edustavassa iskussa. Vuonna 2019 suoritetun tuoreimman huollon hoiti Aureliaan erikoistunut Thornley Kelham.

1957 Lancia Aurelia GT Coupé B20 6th Series – RM Sotheby’s

Aurelia edustaa aikakautensa autonvalmistuksen upeinta osaamista ja se onkin monella tapaa ehkä jopa hieman aliarvostettu. Tämän yksilön hintapyynti on 190 000 englannin puntaa, eli reilut 220 000 euroa.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Alex Penfold/RM Sotheby’s, Lähde: RM Sotheby’s