17.12.2022

Huutokauppahelmet – Porsche 959 Komfort ja kaikuja B-ryhmästä

Porsche 959 huutokauppa

Porsche 959 oli saksalaismerkin näkemys 1980-luvun ralliautosta ja luokittelukelpoisesta katujen superautosta.

Porschen toimintaa on klassisesti ohjannut moottoriurheilu, jossa saatuja kokemuksia on hyödynnetty katuautoissa. 1980-luvun kuuma peruna oli rallin B-ryhmä, joten ei ihme, että myös Stuttgartissa haluttiin osingolle pikataipaleiden kunniasta.

Reseptin pohjaksi otettiin merkkiä kunniakkaasti palvellut takamoottorinen 911, mutta Porschen johdossa syntyi ajatus uuden nelivetojärjestelmän kehittämisestä. Samalla korirakenteesa kokeiltiin alumiinia, Kevlaria ja polyuretaania. Aerodynaamisesti autolle haettiin vakaata käyttäytymistä kookkaammilla ilmanohjaimilla ja jäähdytysaukoilla.

Porsche 959 huutokauppa

2,85-litrainen ja kahdella porrastetulla turboahtimella varustettu bokserikutonen sai osakseen aikansa uusinta tekniikkaa. Neliventtiilikansi oli vesijäähdytetty, sylinteriryhmän ollessa ilmajäähdytteinen. Polttoaineen suihkutuksesta vastasi Boschin Motronic 2.1. Lopputuloksena oli 450 hevosvoiman (331 kW) huipputeho 6 500 r/min kierrosluvulla ja 500 Nm vääntöä korkeahkolla 5 000 r/min kierrosluvulla. BorgWarnerin kuusilovisessa vaihteistossa oli erillinen maastovaihde muistutuksena auton juurista.

Nelivetojärjestelmä oli täysin uusi Porsche-Steur-Kupplung (PSK), jossa etu- ja taka-akselin voimanjakoa ohjattiin sähköisesti. Jopa 80% voimasta voitiin ohjata taakse kovassa kiihdytyksessä. Lisäksi iskunvaimennusta ja maavaraa pystyttiin säätämään sähköisesti, ontot magnesium-vanteet saivat runflat-renkaat, ja olipa autossa jopa rengaspaineiden valvontakin!

Porsche 959 huutokauppa

Luokittelusyistäkin Porsche 959 saapui myös kadulle vuodesta 1987 alkaen. Kaikkiaan katuautoja valmistettiin 292 kappaletta. Porsche 959:n kehitystyö kesti lopulta niin kauan, että auto ei ennättänyt rallin B-ryhmään, mutta kilpamenestystä haettiin esimerkiksi Dakarista ja 961-versiona myös Le Mansista. Yhteensä autoja tehtiin 345 kappaletta prototyyppeineen ja kilpureineen, joista suurin osa valmistettiin Baurin koripajalla. Porschen on arvioitu ottaneen autosta jopa 50% tappio per myyty autoyksilö rallisuunnitelmien kariuduttua.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

1987 Porsche 959 Komfort

Arizonan huutokaupassa myytävä ja Kanadaan rekisteröity Porsche 959 on yksi 292 katumallin joukosta. Auto on ollut yhdeen perheen omistuksessa lähes uudesta saakka ja sen värinä on Grand Prix White.

Useimpien toimitettujen Porsche 959:ien tavoin myytävä yksilö on Komfort-varusteilla, käsittäen esimerkiksi ilmastoinnin ja täyden nahkaverhoilun. Tummansininen nahkaverhoilu käsittää myös sähkösäätöiset ja lämmitetyt etuistuimet. Mukavuuksista huolimatta 0–100 km/h onnistui alle neljän sekunnin, mikä on kunnioitettava suoritus vielä tänäkin päivänä.

Porsche 959 huutokauppa

Marraskuussa 1987 valmistunut auto toimitettiin uutena joulukuussa 1987 Saksaan, mistä auto on jatkanut matkaansa Iso-Britanniaan. Kesällä 1989 auton kilometripohjainen nopeusmittari vaihdettiin mailimittariin. Lokakuussa 1992 lontoolainen Porsche-liike myi 959:n perheelle, kun autolla oli ajettu alle 1 600 mailia (2 575 km). Tuon jälkeen autolle kertyi huoltokirjan mukaan tasaisesti, mutta niukanlaisesti ajoa seuraavien vuosien aikana.

Autossa on tietojen mukaan alkuperäinen sisusta ja se on ns. numbers matching, eli moottori ja kori ovat edelleen samat kuin tehtaalta lähtiessä. Mukana on myös valmistustodistus, kuitteja sekä huoltokirja. Kyseessä onkin Porsche-keräilijälle hyvä tilaisuus tutustua erääseen merkin kruununjalokivistä hyvätaustaisen yksilön avulla.

Porsche 959 huutokauppa

Lähde ja kuvat: RM Sotheby's Teksti: Aake Kinnunen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat