29.3.2025

Huutokauppahelmet: Volkswagen-museon myyntiautot

Kuva Stiftung AutoMuseum Volkswagen

Wolfsburgissa sijaitseva Stiftung AutoMuseum Volkswagen on laittanut ylimääräisiksi katsottuja autojaan myyntiin kevään kunniaksi. Osa huutokaupan autoista on enemmän projekti- kuin näyttelykuntoisia.

VW-konsernin merkkejä esittelevä Autostadt ei ole ainoa Wolfsburgissa sijaitseva volkkarimuseo. Dieselstrasselta, kaupunkia halkovan junaradan toiselta puolelta löytyy Volkswagen-säätiön oma museo, joka on ollut toiminnassa jo 40 vuotta. Ennen museoksi muuttamistaan tilat toimivat työvaatetehtaana.

Museoidenkin täytyy välillä uudistua, ja niinpä Stiftung AutoMuseum Volkswagen on järjestänyt myyntinäyttelyn ja sen yhteyteen huutokaupan. Kuten museo tiedottaa, sen pysyvä näyttely laitetaan piakkoin uusiksi ja siitä ulos tiputettavia autoja voi tarkastella huhtikuun puoleenväliin saakka. Tänä aikana näistä autoista voi tehdä tarjouksen, jonka on oltava esitteessä mainittua pohjahintaa korkeampi. Huudot voi jättää joko paikan päällä tai netitse, kunhan huutokaupan tarjontaan on ensin tutustunut. Museon sivustolta voi ladata myyntiesitteen, jonka antia esittelemme tässäkin.

Myytäviä autoja on kaikkiaan 11 kappaletta, aina perusvolkkareista hieman erikoisempiin käyttöklassikoihin. Jokaisen auton kohdalle on merkitty kuntoarvosana, jossa odotettavasti sitä parempi kunto, mitä pienempi numero.

Halvimmat tarjolla olevat autot ovat 400 euron diesel-Vento sekä ”muumikeulainen” Passat B3 Variant, jonka pohjahinta on merkitty 900 euroon, kallein puolestaan T2-mallin yhdeksänpaikkainen junakeulapaku vuodelta 1969: pohjahinta 8000 euroa. Passateja edustaa myös kullanvärinen B2-korin farmari.

Tulevia klassikoita havitteleville löytyy kolmoskorin Golf VR6 Syncro, kuntoluokka 3-4 ja pohjahinta viisi tonnia, tai samankuntoiseksi ja halvimmillaan 4000 euron hintaiseksi merkitty, jo klassikkostatuksen saanut kakkoskorin Scirocco GT vuodelta 1987. Vanhempaa takamoottorikalustoa edustavat -73 412 farmari, sekin 4000 euroa, tai huomattavasti halvemmaksi merkitty Typ 3 -kaksiovinen sedan, pohjahinta 1500. Samalla hintatasolla on myös rupiselta kuvassa näyttävä Typ 3 variant.

Huutokaupan outolintu on kuitenkin 1988-mallinen, kiinalaisvalmisteinen Shanghai SH760B. Kyseessä on eräänlainen Mersu-kopio, sillä auton keskiosa on mallailtu suoraan 50-luvun ponttooni-Mersusta. Keulan ja perän muodot ovat kuitenkin erilaiset ja hieman neuvostoliittolaista designiä muistuttavat. Näitä autoja valmistettiin aikoinaan joko virkamieskäyttöön tai takseiksi, eli ne voi ehkä nähdä kiinalaisina Volga-vastineina. Joka tapauksessa Shanghai-autotehtaan nykyinen olomuoto lienee SAIC Motor, joka valmistaa esimerkiksi MG-sähköautoja. Tämän harvinaisuuden hinta lähtee viidestä tonnista, ja se on todennäköisesti VW-museossa siksi, että näissä myöhäisemmissä autoissa käytettiin VW Santanan osia siellä täällä.

Kiinnosti huutokaupan anti tai ei, Stiftung AutoMuseum Volkswagen on käymisen arvoinen kohde vaikka Autostadt-reissun kylkeen. Esillä on kattava määrä Volkswageneita aina 1940-luvun tuotannosta viime vuosikymmenten konseptiautoihin, ja Riemukuplaan tai Polo Harlekiniin ihastuneille museo on nappivalinta. Ja jos sinne on asiaa huhtikuun alussa, voi onnekas lähteä kotiin todellisella museoautolla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat