21.12.2016 Liikenne Hyundai ja Mazda kärjessä tuoreessa Auto Bild -laatuvertailussa Mazda 3 2.0 Skyactiv-G Luxury Plus uudessa Machine Grey Takuminuri-värissä. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Päästöskandaalin vuoksi menetetty luottamus ja lyhyt takuuaika pudottivat Volkswagenin ja Škodan hännille tuoreessa Auto Bild -laaturaportissa. Hyundai ja Mazda ottivat tuoreen Auto Bild -laaturaportin voiton tasapistein tiukassa vertailussa. Mini petrasi huimasti ja nappasi pronssia Kian ja Toyotan nenän edestä. Hyundain ja Mazdan tasainen suoritus eri arvostelukohteissa varmisti voiton.Mazdalle voitto oli jo viides ja Hyundaille kolmas laajassa saksalaisessa Auto Bild -laatuselvityksessä. Toyota on voittanut raportin vertailussa yhteensä seitsemän kertaa, Kia kerran. Muille merkeille ei ole ykköstiloja herunut. Laaturaportti julkaistiin nyt 14. kerran.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVolvo paras premiumVolvo on paras premium-merkki sijalla 6. TÜV-katsastusraportissa mainiosti menestynyt mersu löytyy sijalla 7. Audi ja BMW ovat sijalla 10 yhdessä Dacian kanssa. Lyhyt takuuaika heikentää merkittävästi Volvon, mersun ja Audin tulosta. BMW on pidentänyt takuuajan kolmeen vuoteen, mutta takaisinkutsujen hoidon ja korjaamoiden laadun vaihtelut heikensivät tulosta.Opel kohentanut asemiaanVolkswagen-konsernin tuotteet romahtivat häntäpäähän.Huikean parannuksen tehnyt Opel nousi seitsemänneksi tasapisteisiin mersun kanssa.Volkswagen ja Škoda romahtivat tasapistein viimeiseksi, myös Seat on häntäpäässä sijalla 17.Ranskalaisista Renault ja Peugeot ovat viime vuosina hiukan petranneet. Sen sijaan Citroënin laadun parannus on ollut nihkeää, tuloksen jaettu 17. sija.Lyhyt takuu rokottaaSaksalaiset merkit, varsinkin volkkari, ottivat nyt rankasti takkiin takuuaikojen lyhyyden vuoksi. Takuuaika ja takuuehdot ovat yksi tärkeä laaturaportin arvostelukriteeri kaikkiaan seitsemän arvostelukohteen joukossa.Auto Bild on laaturaporteissaan jo vuosia kehottanut saksalaisia merkkejä pidentämään takuuaikoja korealaisten, japanilaisten ja ranskalaisten tasolle, mutta ilman tulosta (paitsi BMW). Uudet tulokasmerkit, etenkin korealaiset, ovat satsanneet pitkiin takuuaikoihin, mikä on lisännyt asiakkaiden luottamusta merkkiin.Pitkä takuu on yksi Hyundain menestystekijöistä.Lyhyt kahden vuoden takuuaika nakertaa luottamusta arvostettuun ja tunnettuun merkkiinkin, mikäli ilmenee teknisiä ongelmia. Volkswagenille kävi juuri näin. Moottorien jakoketjuongelmat ja öljynkulutus, oikutteleva seitsenvaihteinen DSG-kaksoiskytkinvaihteisto ja lisäksi syyskuussa 2015 alkanut NOx-päästöskandaali pudottivat Volkswagenin ja Škodan laaturaportin viimeiseksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHarmina jakoketju ja öljynkulutusMonet Volkswagenilla ja Škodalla ajavat ovat valittaneet Auto Bild -lehden vikalaatikkoon etenkin jakoketjun vioista ja moottorin öljynkulutuksesta. Monet ovat kokeneet vikojen korjauksen korvauskäytännön nihkeäksi etenkin jakoketju- ja öljynkulutusvikojen osalta.Kun auto ostetaan ja ylläpidetään omalla rahalla, korjauskustannusten ennakointi on tärkeää. Pitkä takuu antaa mielenrauhaa. Lyhyt takuuaika on hankala. Kun vika iskee esimerkiksi kolmantena vuotena, asiakas joutuu kerjäämään jatkotakuuta ilmiselvän tyyppiviankin korjaamiseksi, esimerkiksi Volkswageniin, Škodaan ja Seatiin, joiden takuuaika on vain kaksi vuotta.Pitempi takuuaika lisäisi asiakkaiden tasa-arvoa. Silloin näyttötaakka tuotteen laadusta on myyjällä ja valmistajalla.Perusteellinen raporttiTuore laaturaportti antaa selkeän kuvan eri automerkkien kestävyydestä, luotettavuudesta, laadusta ja korjaamopalvelusta Saksassa. Autojen muihin ominaisuuksiin, esimerkiksi ajettavuuteen ja mukavuuteen, ei tässä raportissa oteta kantaa.Kolmanneksi sijoittunut Mini oli paras eurooppalainen automerkki.Raportissa on 20 suosittua automerkkiä. Muista ei saatu tilastollisesti riittävän suurta otosta. Laaturaportissa pääpaino on 3–8 vuotta vanhoissa autoissa. Tällöin useimpien autojen takuuaika on jo päättynyt ja vikoja alkaa ilmaantua.Raportissa seitsemän eri asiaa selvittävät auton ja huollon laatua Saksassa.Ne ovat:Forsa-markkinatutkimusyrityksen selvitys 8 575 autonkäyttäjän kokemuksista: ”Kuinka tyytyväinen olette automerkkinne laatuun?” Takaisinkutsujen eli korjauskutsujen määrä, vikojen vakavuus sekä tiedotuksen ja korjaamopalvelun laatu. ”Jatkotakuu” ja palvelun joustavuus isojen vikojen korjauksessa. Saksalaisen TÜV-katsastusraportin tulokset (8,8 miljoonaa määräaikaiskatsastusta). Katsastusraportti paljastaa muun muassa jarrujen, pyöräntuennan, valojen sekä pakokaasujen puhdistuslaitteistojen viat. Auto Bild -lehden 100 000 kilometrin kestotestin tulokset. Lukijapalaute (”vikalaatikko”) yli 8 500 palautetta. Auto Bild -korjaamotestien tulokset. Takuuaika ja takuuehdot. Millainen suoja asiakkaalla on isojen vikojen ilmaantuessa? Auto Bild -laaturaportti 2016 Paremmuusjärjestys (1=erittäin hyvä, 5=erittäin heikko)SijaMerkkiKokonaisarvosana (1–5)1.Hyundai2,141.Mazda2,143.Mini2,334.Kia2,434.Toyota2,436.Volvo2,577.Mercedes-Benz2,717.Opel2,719.Nissan2,8610.Audi3,0010.BMW3,0010.Dacia3,0013.Ford3,1413.Renault3,1415.Peugeot3,1616.Fiat3,2017.Citroën3,3317.Seat3,3319.Škoda3,4319.Volkswagen3,43Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVikaherkkyys kasvaa iän myötäLehti moittii nykyautojen monimutkaista tekniikkaa, joka pelaa koeajoissa erinomaisesti, mutta voi olla vikaherkkää vuosikausien käytössä. Kritiikkiä saavat muun muassa surkeat akut ja muut sähkölaiteviat ja esimerkiksi Volkswagenin jakoketjujen viat.Lehti peräänkuuluttaa autojen helpompaa korjattavuutta ja ylläpitoa, mistä hyötyisi myös ympäristö. Huolto ja korjaus työllistävät paikallisesti ja aiheuttavat vähemmän päästöjä kuin isojen osakokonaisuuksien tai koko auton uusiminen.Auto Bildin haastattelema tuotteiden kestoiän asiantuntija Walter R. Stahel ehdottaa auton huollolle ja korjaukselle alempaa verotusta tai kotitalousvähennystä. Kumpaan käytät rahasi – kaukana autoa valmistavien robottien vai paikallisten palveluyritysten hyväksi? Kannattaa siis korjauttaa – se on eettisesti parempi ratkaisu.Usein isompi vika ilmenee kolmen neljän vuoden käytön jälkeen, kun takuu on jo päättynyt. Auto Bild suosittelee takuuajan pidentämistä – varsinkin saksalaisille automerkeille.Volvo pärjäsi premium-merkeistä parhaiten. Arvosana automerkin laadusta asteikolla 1–10* (10=erinomainen, 1=heikko)SijaMerkkiArvosana (10–1)1.Volvo9,32.Audi9,02.BMW9,04.Mercedes-Benz8,95.Mini8,85.Toyota8,87.Mazda8,68.Kia8,48.Nissan8,48.Škoda8,48.Volkswagen8,4Keskiarvo8,412.Ford8,212.Opel8,214.Hyundai8,115.Citroën8,015.Renault8,015.Seat8,018.Peugeot7,919.Dacia7,719.Fiat7,7*"Kuinka arvioitte automerkkinne laatua asteikolla yhdestä kymmeneen?" Forsa-kysely: 8 575 vastaajaa. Vastuu ei pääty takuuseen Tuotevastuulain mukaan valmistajan ja myyjän vastuu ei pääty takuuajan loppumiseen, mikäli tuotteessa on ilmiselvä tyyppivika ja tuote ei ole kestänyt sitä, mitä asiakkaalla on yleisen mittapuun mukaan oikeus olettaa. Pitkä takuuaika on asiakkaan kannalta tasapuolisempi. Asiakkaan neuvotteluasema on vahvempi, koska näyttötaakka tuotteen laadusta on myyjällä ja valmistajalla. Virhevastuun kestolle ei ole laissa säädetty takarajaa, vaan virhevastuuaika määrittyy tavaran oletettavissa olevan kestoiän perusteella. Auton kestoikään vaikuttavat auton ajomäärä, käyttöolosuhteet sekä se kuinka autoa huolletaan ja hoidetaan. Takuu puolestaan on myyjän, valmistajan tai maahantuojan antama vapaaehtoinen lisäetu. Takuunantaja vastaa auton toiminnasta ja ominaisuuksista takuusitoumuksessa ilmoitetun ajan. Autoilija vastaa asianmukaisesta käytöstä Auto on kestokulutushyödyke, joka vaatii säännöllistä huoltoa ja hoitoa. Ostajan eli auton käyttäjän vastuulla on hoitaa autoa asianmukaisesti ja käyttää sitä ohjeiden mukaisesti. Myyjä puolestaan vastaa autossa ilmenevistä kuluttajansuojalaissa tarkoitetuista virheistä. Myyjän virhevastuu jatkuu takuun jälkeenkin. Lisää virhevastuusta ja takuusta autokaupassa:https://kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/julkaisut/kuluttaja-asiamiehen-linjaukset/toimialakohtaiset/virhevastuu-ja-takuu-autokaupassa/ https://kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Ostaminen-myyminen-ja-sopimukset/takuu-ja-virhevastuu/Lisää jakoketju-ongelmista:Jakoketju on ns. huoltovapaa osa eli sen pitäisi kestää koko auton oletettavissa oleva käyttöikä. Jakoketju toimii voitelujärjestelmän öljynpaineella. Kuluttajan vastuulla on huolehtia, että auton öljyt tarkastetaan säännöllisesti. https://kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/ratkaisuja-riitoihin/autot/jakoketju/Volkswagenin päästöhuijaus: https://kkv.fi/ajankohtaista/paastoviat/ Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) ohjeita: Ratkaisuja riitoihin: https://kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/ratkaisuja-riitoihin/autot/ Vanhemmat laaturaportit Moottorissa:2015 2011–2014Lähde: Auto Bild nro 50/2016, ilmestynyt Saksassa 16.12.2016, www.autobild.deTeksti ja taulukot: Timo Turkula Kuva:Laaturaportit 2011–2015Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.1.2025 Kuolonkolarit Liki kolmannes turmakuljettajista oli päihtyneitä, tuore onnettomuusraportti kertoo 17.1.2025 Matkailu Tänne me suuntaamme valmismatkoille – ikisuosikit porskuttavat 17.1.2025 Matkailu Lomamatka autolla matkailutapojen kärjessä 16.1.2025 Uutinen Uusi Opel Frontera alkaen 28 990 euroa – täyssähköllä ja hybridillä sama alkaen -hinta 16.1.2025 Yleinen Twingon paluu – Renaultin sähköinen kauppakassi saapuu 2026 alle 20000 eurolla 16.1.2025 Yleinen Tesla päihitti Audin 2024 – syynä luisunut myynti 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 16.1.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akkuongelmaan saatiin softapäivitys 16.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 R Turini – R niin kuin raaseri 16.1.2025 Yleinen Tesla päihitti Audin 2024 – syynä luisunut myynti 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti