21.12.2016 Liikenne Hyundai ja Mazda kärjessä tuoreessa Auto Bild -laatuvertailussa Mazda 3 2.0 Skyactiv-G Luxury Plus uudessa Machine Grey Takuminuri-värissä. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Päästöskandaalin vuoksi menetetty luottamus ja lyhyt takuuaika pudottivat Volkswagenin ja Škodan hännille tuoreessa Auto Bild -laaturaportissa. Hyundai ja Mazda ottivat tuoreen Auto Bild -laaturaportin voiton tasapistein tiukassa vertailussa. Mini petrasi huimasti ja nappasi pronssia Kian ja Toyotan nenän edestä. Hyundain ja Mazdan tasainen suoritus eri arvostelukohteissa varmisti voiton. Mazdalle voitto oli jo viides ja Hyundaille kolmas laajassa saksalaisessa Auto Bild -laatuselvityksessä. Toyota on voittanut raportin vertailussa yhteensä seitsemän kertaa, Kia kerran. Muille merkeille ei ole ykköstiloja herunut. Laaturaportti julkaistiin nyt 14. kerran. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Volvo paras premium Volvo on paras premium-merkki sijalla 6. TÜV-katsastusraportissa mainiosti menestynyt mersu löytyy sijalla 7. Audi ja BMW ovat sijalla 10 yhdessä Dacian kanssa. Lyhyt takuuaika heikentää merkittävästi Volvon, mersun ja Audin tulosta. BMW on pidentänyt takuuajan kolmeen vuoteen, mutta takaisinkutsujen hoidon ja korjaamoiden laadun vaihtelut heikensivät tulosta. Opel kohentanut asemiaan Volkswagen-konsernin tuotteet romahtivat häntäpäähän. Huikean parannuksen tehnyt Opel nousi seitsemänneksi tasapisteisiin mersun kanssa. Volkswagen ja Škoda romahtivat tasapistein viimeiseksi, myös Seat on häntäpäässä sijalla 17. Ranskalaisista Renault ja Peugeot ovat viime vuosina hiukan petranneet. Sen sijaan Citroënin laadun parannus on ollut nihkeää, tuloksen jaettu 17. sija. Lyhyt takuu rokottaa Saksalaiset merkit, varsinkin volkkari, ottivat nyt rankasti takkiin takuuaikojen lyhyyden vuoksi. Takuuaika ja takuuehdot ovat yksi tärkeä laaturaportin arvostelukriteeri kaikkiaan seitsemän arvostelukohteen joukossa. Auto Bild on laaturaporteissaan jo vuosia kehottanut saksalaisia merkkejä pidentämään takuuaikoja korealaisten, japanilaisten ja ranskalaisten tasolle, mutta ilman tulosta (paitsi BMW). Uudet tulokasmerkit, etenkin korealaiset, ovat satsanneet pitkiin takuuaikoihin, mikä on lisännyt asiakkaiden luottamusta merkkiin. Pitkä takuu on yksi Hyundain menestystekijöistä. Lyhyt kahden vuoden takuuaika nakertaa luottamusta arvostettuun ja tunnettuun merkkiinkin, mikäli ilmenee teknisiä ongelmia. Volkswagenille kävi juuri näin. Moottorien jakoketjuongelmat ja öljynkulutus, oikutteleva seitsenvaihteinen DSG-kaksoiskytkinvaihteisto ja lisäksi syyskuussa 2015 alkanut NOx-päästöskandaali pudottivat Volkswagenin ja Škodan laaturaportin viimeiseksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Harmina jakoketju ja öljynkulutus Monet Volkswagenilla ja Škodalla ajavat ovat valittaneet Auto Bild -lehden vikalaatikkoon etenkin jakoketjun vioista ja moottorin öljynkulutuksesta. Monet ovat kokeneet vikojen korjauksen korvauskäytännön nihkeäksi etenkin jakoketju- ja öljynkulutusvikojen osalta. Kun auto ostetaan ja ylläpidetään omalla rahalla, korjauskustannusten ennakointi on tärkeää. Pitkä takuu antaa mielenrauhaa. Lyhyt takuuaika on hankala. Kun vika iskee esimerkiksi kolmantena vuotena, asiakas joutuu kerjäämään jatkotakuuta ilmiselvän tyyppiviankin korjaamiseksi, esimerkiksi Volkswageniin, Škodaan ja Seatiin, joiden takuuaika on vain kaksi vuotta. Pitempi takuuaika lisäisi asiakkaiden tasa-arvoa. Silloin näyttötaakka tuotteen laadusta on myyjällä ja valmistajalla. Perusteellinen raportti Tuore laaturaportti antaa selkeän kuvan eri automerkkien kestävyydestä, luotettavuudesta, laadusta ja korjaamopalvelusta Saksassa. Autojen muihin ominaisuuksiin, esimerkiksi ajettavuuteen ja mukavuuteen, ei tässä raportissa oteta kantaa. Kolmanneksi sijoittunut Mini oli paras eurooppalainen automerkki. Raportissa on 20 suosittua automerkkiä. Muista ei saatu tilastollisesti riittävän suurta otosta. Laaturaportissa pääpaino on 3–8 vuotta vanhoissa autoissa. Tällöin useimpien autojen takuuaika on jo päättynyt ja vikoja alkaa ilmaantua. Raportissa seitsemän eri asiaa selvittävät auton ja huollon laatua Saksassa. Ne ovat: Forsa-markkinatutkimusyrityksen selvitys 8 575 autonkäyttäjän kokemuksista: ”Kuinka tyytyväinen olette automerkkinne laatuun?” Takaisinkutsujen eli korjauskutsujen määrä, vikojen vakavuus sekä tiedotuksen ja korjaamopalvelun laatu. ”Jatkotakuu” ja palvelun joustavuus isojen vikojen korjauksessa. Saksalaisen TÜV-katsastusraportin tulokset (8,8 miljoonaa määräaikaiskatsastusta). Katsastusraportti paljastaa muun muassa jarrujen, pyöräntuennan, valojen sekä pakokaasujen puhdistuslaitteistojen viat. Auto Bild -lehden 100 000 kilometrin kestotestin tulokset. Lukijapalaute (”vikalaatikko”) yli 8 500 palautetta. Auto Bild -korjaamotestien tulokset. Takuuaika ja takuuehdot. Millainen suoja asiakkaalla on isojen vikojen ilmaantuessa? Auto Bild -laaturaportti 2016 Paremmuusjärjestys (1=erittäin hyvä, 5=erittäin heikko)SijaMerkkiKokonaisarvosana (1–5)1.Hyundai2,141.Mazda2,143.Mini2,334.Kia2,434.Toyota2,436.Volvo2,577.Mercedes-Benz2,717.Opel2,719.Nissan2,8610.Audi3,0010.BMW3,0010.Dacia3,0013.Ford3,1413.Renault3,1415.Peugeot3,1616.Fiat3,2017.Citroën3,3317.Seat3,3319.Škoda3,4319.Volkswagen3,43 Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vikaherkkyys kasvaa iän myötä Lehti moittii nykyautojen monimutkaista tekniikkaa, joka pelaa koeajoissa erinomaisesti, mutta voi olla vikaherkkää vuosikausien käytössä. Kritiikkiä saavat muun muassa surkeat akut ja muut sähkölaiteviat ja esimerkiksi Volkswagenin jakoketjujen viat. Lehti peräänkuuluttaa autojen helpompaa korjattavuutta ja ylläpitoa, mistä hyötyisi myös ympäristö. Huolto ja korjaus työllistävät paikallisesti ja aiheuttavat vähemmän päästöjä kuin isojen osakokonaisuuksien tai koko auton uusiminen. Auto Bildin haastattelema tuotteiden kestoiän asiantuntija Walter R. Stahel ehdottaa auton huollolle ja korjaukselle alempaa verotusta tai kotitalousvähennystä. Kumpaan käytät rahasi – kaukana autoa valmistavien robottien vai paikallisten palveluyritysten hyväksi? Kannattaa siis korjauttaa – se on eettisesti parempi ratkaisu. Usein isompi vika ilmenee kolmen neljän vuoden käytön jälkeen, kun takuu on jo päättynyt. Auto Bild suosittelee takuuajan pidentämistä – varsinkin saksalaisille automerkeille. Volvo pärjäsi premium-merkeistä parhaiten. Arvosana automerkin laadusta asteikolla 1–10* (10=erinomainen, 1=heikko)SijaMerkkiArvosana (10–1)1.Volvo9,32.Audi9,02.BMW9,04.Mercedes-Benz8,95.Mini8,85.Toyota8,87.Mazda8,68.Kia8,48.Nissan8,48.Škoda8,48.Volkswagen8,4Keskiarvo8,412.Ford8,212.Opel8,214.Hyundai8,115.Citroën8,015.Renault8,015.Seat8,018.Peugeot7,919.Dacia7,719.Fiat7,7*"Kuinka arvioitte automerkkinne laatua asteikolla yhdestä kymmeneen?" Forsa-kysely: 8 575 vastaajaa. Vastuu ei pääty takuuseen Tuotevastuulain mukaan valmistajan ja myyjän vastuu ei pääty takuuajan loppumiseen, mikäli tuotteessa on ilmiselvä tyyppivika ja tuote ei ole kestänyt sitä, mitä asiakkaalla on yleisen mittapuun mukaan oikeus olettaa. Pitkä takuuaika on asiakkaan kannalta tasapuolisempi. Asiakkaan neuvotteluasema on vahvempi, koska näyttötaakka tuotteen laadusta on myyjällä ja valmistajalla. Virhevastuun kestolle ei ole laissa säädetty takarajaa, vaan virhevastuuaika määrittyy tavaran oletettavissa olevan kestoiän perusteella. Auton kestoikään vaikuttavat auton ajomäärä, käyttöolosuhteet sekä se kuinka autoa huolletaan ja hoidetaan. Takuu puolestaan on myyjän, valmistajan tai maahantuojan antama vapaaehtoinen lisäetu. Takuunantaja vastaa auton toiminnasta ja ominaisuuksista takuusitoumuksessa ilmoitetun ajan. Autoilija vastaa asianmukaisesta käytöstä Auto on kestokulutushyödyke, joka vaatii säännöllistä huoltoa ja hoitoa. Ostajan eli auton käyttäjän vastuulla on hoitaa autoa asianmukaisesti ja käyttää sitä ohjeiden mukaisesti. Myyjä puolestaan vastaa autossa ilmenevistä kuluttajansuojalaissa tarkoitetuista virheistä. Myyjän virhevastuu jatkuu takuun jälkeenkin. Lisää virhevastuusta ja takuusta autokaupassa: https://kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/julkaisut/kuluttaja-asiamiehen-linjaukset/toimialakohtaiset/virhevastuu-ja-takuu-autokaupassa/ https://kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Ostaminen-myyminen-ja-sopimukset/takuu-ja-virhevastuu/ Lisää jakoketju-ongelmista: Jakoketju on ns. huoltovapaa osa eli sen pitäisi kestää koko auton oletettavissa oleva käyttöikä. Jakoketju toimii voitelujärjestelmän öljynpaineella. Kuluttajan vastuulla on huolehtia, että auton öljyt tarkastetaan säännöllisesti. https://kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/ratkaisuja-riitoihin/autot/jakoketju/ Volkswagenin päästöhuijaus: https://kkv.fi/ajankohtaista/paastoviat/ Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) ohjeita: Ratkaisuja riitoihin: https://kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/ratkaisuja-riitoihin/autot/ Vanhemmat laaturaportit Moottorissa: 2015 2011–2014 Lähde: Auto Bild nro 50/2016, ilmestynyt Saksassa 16.12.2016, www.autobild.de Teksti ja taulukot: Timo Turkula Kuva: Laaturaportit 2011–2015 Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tällaisia sähköauton latausasemia on Suomessa yhä liian vähän 4.11.2025 Uutinen Jokin näistä on Vuoden Auto Suomessa 2026 – lue lähes jokaisen ehdokkaan koeajot ilmaiseksi! 4.11.2025 Uutinen Vasta Suomeen saapunut Volvo tuoreeltaan päivityksen tarpeessa – EX90 saa merkittäviä muutoksia 4.11.2025 Uutinen Pakettiautokauppa on tänä vuonna piristynyt – henkilöautojen ensirekisteröinnit pari prosenttia viime vuotta jäljessä 4.11.2025 Uutinen Mitsubishin sähkö-comebackin hinta julkaistu – tämän verran maksaa Eclipse Cross Suomessa 3.11.2025 Uutinen Toyotalta ja Lexukselta kaksi tarkastuskampanjaa – vika saattaa koskea 13 eri mallia Suomessa 3.11.2025 Uutinen Viisikymppisiä juhlistava Volkswagen Golf GTI Edition 50 on tietysti kaikkien aikojen tehokkain ja ”erikoisin” 30.10.2025 Uutinen Autoliitto saa vuosittain 10 000 avunpyyntöä samasta asiasta – näin vältyt ongelmilta oman autosi kanssa 30.10.2025 Uutinen Näetkö ratin takaa varmasti riittävän hyvin? – Salakavala kaihi autoilijoiden riesana Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa 9.11.2025 Ajatuksia autoista Näin Bugatti Veyronin, joka auttoi ymmärtämään miksi superautoja kannattaa valmistaa vaikka tappiollisesti – Ajatuksia autoista 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 7.11.2025 Moottoripyörät Brabus 1400 R Signature Edition – äärimmäinen mörkönaku 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan