19.7.2022 Ajoneuvot Hyundai vihjailee RN22e-konseptilla Ioniq 6 N -tehopainoksesta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai Ioniq 6 saanee varsinaisen N-tehoversion, sillä RN22e-konsepti käyttää jopa samaa koria ja akkua. Hyundai esitteli N-päivän kunniaksi kaksi konseptia. Villin N Vision 74 -vetylataushybridin lisäksi yhtiö jatkoi "rolling lab" -konseptiensa sarjaa RN22e:llä. Kyseessä on N-osaston tutkielma siitä, miltä E-GMP-pohjainen suorituskykyinen sähköauto voisi näyttää ja tuntua. Kyseessä lienee melko suora vihjaus Hyundai Ioniq 6 N -versiosta, sillä konseptiauto lainaa tuotantoversion korin ja akun sellaisenaan.Pullistetut lokasuojat, uusi takaspoileri ja päivitetty keula ovat osa auton aerodynaamisia viilauksia, joilla on haettu myös parempaa jäähdytystä. Myös maavaraa on madallettu. Osa kosmeettisista muutoksista rauhoittunee tuotantomalliin siirryttäessä.Nelivetoinen RN22e toimii kokeilualustana erilaisille teknisille ratkaisuille. Yhteensä etu- ja takamoottorit tuottavat 430 kilowattia (578 hv) ja huippuvääntö on 740 newtonmetriä. Huippunopeus on yli 250 km/h. Tutun 77,4 kilowattitunnin akuston takana on 800 voltin tekniikka ja latausaika 10-80% on pysynyt noin 18 minuutissa.Hyundai myöntää, että sähkövoimalinjalla varustettu auto painaa väistämättä enemmän kuin polttomoottoriversiona ja RN22e on tutkielma siitä, mitä asialle voidaan tehdä ajettavuuden kannalta. Voimanjakoa etu- ja taka-akselin välillä voi säätää. Valmistajan ratkaisu on ohjata vääntöä tarkemmin taka-akselin tasauspyörästöllä, jossa on sähköisesti ohjattu kaksilevykytkin. Painoeroa on haluttu pienentää suosimalla 3D-tulostettuja komponentteja, joilla on myös saatu lisää jäykkyyttä.Pysäyttämistä varten RN22e on varustettu 400 mm jarrulevyillä ja nelimäntäisillä jarrusatuloilla. Hyundai on myös suorittanut kehitystyötä myös siinä, miten energian takaisinkeruulla tapahtuvalla jarrutuksella voidaan ohjata autoa mutkatilanteissa. Ääni on osa ajamisen riemua ja sitä Hyundai on tutkinut N Sound+ -äänitoiminnolla, joka tuo keinoääntä auton sisä- ja ulkopuolelle. Toiminto on yhdistetty myös N e-shift -virtuaalivaihtotoimintoon.Sisätiloissa RN22e noudattaa Ioniq 6:n tyyliä, joskin pelkistettynä ja kuppimaisilla istuimilla varustettuna. Raaserikonsepti on kuitenkin varustettu täysillä turvakaarilla, joten takaistuimille ei RN22e:ssä ole asiaa.Jos/kun RN22e saapuu tuotantomallina, voitaneen Hyundai Ioniq 6 N:ää odotella jossain vaiheessa vuoden 2024 tienoilla. Sisarmalli Ioniq 5 N saapuu 2023 valmistajan mukaan ensin. Autosta kerrotaan myöhemmin lisää, viitoittaen varmasti tietä myös kutosen osalta.Lähde ja kuvat: Hyundai Teksti: Aake KinnunenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.1.2025 Ajoneuvot Frauscher x Porsche 850 Fantom on paras keino nauttia Porsche Macan Turbosta vetten päällä 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 30.12.2024 Käytetyt autot Yli 70 000 euron Teslasta hajosi jousitus reilun 100 000 kilometrin jälkeen – myyjä ja ostaja kiistelivät, kuka korvaa? 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 29.12.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz G 580 EQ – kolmen tonnin sähkömoukari vailla tekemistä 29.12.2024 Uutinen Suomen sähköautokanta vastatuulessa – kasvu lepää käytettyjen tuontiautojen varassa 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? – Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 28.12.2024 Koeajo Koeajo: Mini Countryman SE All4 – mini vain nimeltään 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 31.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: V126 vs S124 – vielä kerran vertaillen 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta