12.5.2014 Matkailu Ilmavoimien upeimmat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maailman ainoa säilynyt Brewster-hävittäjä kertoo huiman tarinansa Keski-Suomen Ilmailumuseossa. Samaan halliin mahtuu myös ainutlaatuinen kokoelma suomalaista ilmailuhistoriaa. Keski-Suomen Ilmailumuseo sijaitsee Tikkakoskella Jyväskylän lentokentän eteläreunassa vanhaan teollisuushalliin rakennettuna. 1979 aloittanutta museota ylläpitää Keski-Suomen Ilmailumuseosäätiö.Ilmailuperinteen säilyttämisen ja esilletuomisen lisäksi erikoisosaamista löytyy mytös ensisöintitoiminnan saralta. Huippuunsa hiottu entisöintityyli ja -näkemys kiinnostaa myös kansainvälisesti.Museon kalusto koostuu kattavasta kokoelmasta Ilmavoimiemme käyttämiä lentokoneita, moottoreita ja varusteita. Myös viestintälaitteille on järjestetty oma näyttelytila.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAinoa maailmassaTällä hetkellä museon merkittävin vetonaula on maailman ainoa Brewster-hävittäjä, jonka vaiherikas tarina ei jätä kylmäksi.Kesällä 1942 jatkosodan asemasotavaiheen jatkuessa tilanne Karjalan maarintamalla oli rauhallinen puna-armeijan lentotoiminnan keskittyessä Suomenlahdelle. Lentolaivue 24:n toinen lentue oli sijoitettuna Tiiksjärven tukikohtaan Itä-Karjalassa.Puoliltapäivin 25. kesäkuuta neuvostopommittajan perään lähetetty neljän Brewster-koneen parvi sai tiedustelupartiolta kuulla Sekeen kentältä ilmaan lähteneistä vihollisen hävittäjistä.Parven johtaja 25-vuotias luutnantti Lauri Pekuri odotti häälomaansa, mutta johti parvensa ilmataisteluun BW-372 -tunnuksisen koneensa johdolla.Pakkolasku järveenTaistelusta irtautuessa Pekurin siipikone sai osuman venäläisen Hurricane-hävittäjän tulituksessa, mutta Pekuri pudotti viholliskoneen läheiselle suolle. Toinen viholliskone sai Pekurin tähtäimeensä.Brewster sai osumia bensatankkiin ja moottoriin. Yksi kimmoke upposi Pekurin istuimen selkäsuojukseen, mutta liike-energia ei riittänyt sen läpäisemiseen.Vaurioituneen moottorin sammuminen ja potkurin vastus hidastivat Brewsteriä niin nopeasti, että kimppuun hyökännyt Hurricane sujahti ohi ja suoraan Pekurin konekiväärien ulottuville. Pekuri ei epäröinyt vaan ampui hyökkääjän alas.Pekurin Brewster oli tulessa, mutta korkeutta ei ollut enää tarpeeksi laskuvarjolla hyppäämiseen. Pekuri ohjasi koneen pakkolaskuun pienen järven pintaan kuomu avattuna.Moottorin osuessa veteen kone meni nokan kautta ympäri ja Pekurin oli helppo irroittautua vöistä veteen.Pintaan noustessaan luutnantti totesi koneesta valuneen bensiinin palavan järven pinnalla. Hän joutui sukeltamaan bensiinin alitse rantaan. Saappaiden pudottaminen helpotti uintia.BW-372 upposi järven pohjamutaan nokka ja vasen siipi edellä. Pekuri taivalsi kuusi tuntia sukkasillaan linjojen ja miinakenttien läpi takaisin omien puolelle.Hylky löytyySuomalais-venäläinen etsintäryhmä löysi BW-372:n vuosien etsintöjen jälkeen vuonna 1998, vuotta ennen Pekurin kuolemaa.Venäläisviranomaiset myivät hylyn liikemiesryhmälle, joka myi sen eteenpäin Yhdysvaltain laivaston ilmavoimille.Laivaston museo antoi koneen Keski-Suomen Ilmailumuseolle entisöitäväksi löytöhetken kuntoon, sillä monen myynti- ja kuljetustapahtuman jäljiltä hylky oli kärsinyt kovia.Maailman ainoa säilynyt Brewster-hävittäjä on näytillä museossa Tikkakoskella näillä näkymin kesäkuuhun asti.Teksti: Petri Munukka Kuvat: Antti Hentinen Museon aukioloajat: 1.6.–15.8. (kesäaikana) klo 10-20 16.8.–31.5. (talviaikana) klo 11- 17 Ajankohtaiset lisätiedot museon nettisivuilta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Brewster Aeronautical Corporation Model 239 Mitat: Rungon pituus 8,03 m Siipien kärkiväli 10,67 m Korkeus 3,66 m Tyhjäpaino 2 020 kg Lentopaino 2 415 kg Moottori: Wright R-1820-G5 Cyclone Tähtimoottori, 9 sylinteriä, ilmajäähdytys Teho 950 hv Kolmilapainen vakiokierrospotkuri Hamilton Standard Suorituskyky: Huippunopeus 480 km/h Matkanopeus 380 km/h Lakikorkeus 9 900 m Toiminta-aika 4 h Nousunopeus 2 500 ft/min Aseistus: 2 kpl 12,7 mm runkokonekivääriä 2 kpl 12,7 mm siipikonekivääriä Historia: Tyypin ensilento 2.12.1937 Tuotantomäärä 516 kpl (USA, Belgia, Englanti, Hollanti, Australia) Kaupat Suomeen 16.12.1939 (talvisodan puhjettua) 44 kpl Osina merirahtina tuodut koneet kasattiin Saabin tehtailla Trollhättanissa. Kaikki koneet Suomeen 1.5.1940 mennessä. Sotilastunnukset ja sotamaalaukset Suomessa ennen jatkosotaa. Koneiden tunnukset BW 351–394. Jatkosodassa Brewstereilla 480 ilmavoittoa, ilmataisteluissa vihollinen pudotti vain 19 Brewsteriä. Hakaristit vaihdettiin kokardeiksi 1.4.1945 Viimeinen lento Suomessa 14.9.1948 Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2025 Laivat Yltäkylläinen risteily Välimerellä – Espanja, Ranska, Italia ja Malta yhdellä reitillä 19.5.2025 Matkailu Dacia Duster -kierros Itä-Euroopassa: osa 3 – EU:n ulkopuolelle 18.5.2025 Matkailu Slovenia on hieno keskieurooppalainen maa 18.5.2025 Matkailu Matkavinkki Tukholma: Pohjoismaista elämää 500 vuotta – Nordiska museet ei petä 14.5.2025 Matkailu Matkavinkki: Tukholman edustan saaristo haltuun päiväretkellä 13.5.2025 Matkailu Astrid Lindgrenin maailma: huima seikkailu satujen maailmassa 13.5.2025 Matkailu Maakuntamittelö: Atomi vs. Lörtsy! 11.5.2025 Matkailu Jääkaudesta kertova museo Virossa – tällainen pitäisi olla Suomessakin 10.5.2025 Matkailu Dacia Duster -kierros Itä-Euroopassa: osa 2 – Draculan pihatielle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: "Mummo Ankan" Detroit Electric 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää