16.10.2021 Ajoneuvot Ja niin ne tulivat yhteen: Ford Tourneo Connect VW-yhteistyön hedelmänä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford ja Volkswagen sopivat monitahoisesta yhteistyöstään pari vuotta sitten. Nyt meillä on sen ensimmäiset hedelmät, kun VW Caddyä täydentää uusi Tourneo Connect. Jopa yli konsernirajojen toteutettavat yhteistyömallit ovat arkipäivää hyötyajoneuvojen saralla. Joukon jatkoksi liittyivät vuonna 2019 Ford ja Volkswagen, joiden yhteistyösopimus kattaa lisäksi muun muassa autonomisen ajamisen kehittämistä.Ford Tourneo Connect ei ole tässä asussaan hyötyajoneuvo, mutta sellaiseen perustuva tila-auto. Tällaiset tila-autot – tai kuten Ford niitä kielillä kutsuu, multi-activity vehiclet – ovat eniten suosittuja takseina ja lapsiperheiden kuin myös vaikkapa kennelinomistajien keskuudessa. Tourneo Connect tuleekin tarjolle moniin eri käyttötarkoituksiin räätälöitynä, ja siitä on pyritty tekemään olemukseltaan yhä enemmän henkilöautomainen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValinnanvaraa ja muunneltavuuttaKuten Caddynkin, myös Tourneo Connectin saa kahdella eri koripituudella, istuinpaikkamäärän vaihdellessa niiden välillä viidestä (L1) seitsemään (L2). Tourneon edustaman autoluokan tapaan kabiini on hyvin muunneltava, järjestelyjä voi muuttaa vaikka istuin kerrallaan. Pidemmän akselivälin L2-version matkustamoon saa oikeanpuoleisen penkkijonon kaatamalla tehtyä jopa kolmen metrin mittaisen tavaratilan. Kaikki takapenkit poistettuna L2:sta löytyy pakettiautomaiset 3,1 kuutiota tavaratilaa. Näin ollen, mikäli mukaan ei tarvitse ottaa koko pesuetta (tai kenneliä), saa esimerkiksi kokonaisen kajakin vietyä perille saakka katon tai peräkärryn sijaan sisätiloissa.Tourneota tilatessaan asiakkaan täytyy valita koripituuden lisäksi myös yksi neljästä ”lifestylesta” tai varustetasosta, ne ovat Trend, Titanium, Active sekä Sport. Niistä Trend ja Titanium ovat ulkoiselta habitukseltaan hillitympiä. Activesta löytyvät jo hyvin tutunnäköiset seikkailumuovit ja Sportissa teemana ovat puolestaan tummanpuhuvat yksityiskohdat, hieman sporttisemman asun saanut etupuskurin reuna, 17-tuumaiset vanteet sekä huippunopeutta aina yhtä tuntuvasti lisäävät konepellin vauhtiraidat. Ulkokuoressa on luonnollisesti paljon yhteistä sisarmallin kanssa. Perä ja korimuoto yleensäkin on ilmeisen samanlainen kuin Caddyssä, mutta keulaan Ford on tuonut selvästi omaa ilmettään, itse asiassa enemmän kuin näin syvän tason yhteistyömalleissa tavallisesti.Sisimmältään VolkkariTuoreen Caddyn sisarmallina Tourneo Connect on saanut MQB-perusrakenteen lisäksi sisäänsä paljon muutakin Volkswagenin tekniikkaa. Bensiinivoimanlähdevaihtoehtona on 114-heppainen EcoBoost, omaa sukua VW:n 1,5-litrainen TSI, jonka saa sekä manuaalina että kaksoiskytkinautomaattina. Dieselpuolella tarjotaan 2-litraista EcoBlueta (TDI) joko 102- tai 122-hevosvoimaisena, manuaalina tai automaattina.Neliveto on saatavilla 122-heppaisen manuaaliversion yhteyteen. Dieselmallien typpioksidipäästöjen vähentämisessä hyödynnetään ”twin-dosing” -toimintoa, joka syöttää AdBlueta pakopuolelle tuplana. Moottoreiden luvataan valmistajan puolesta mukisematta nielevän niin kasviöljypohjaista dieseliä (HVO) kuin Shellin nesteytetystä maakaasusta tekemää dieseliä (GTL).Niin ikään tietoviihdejärjestelmän puolella luotetaan pohjimmiltaan Volkswagenin tuotteeseen, mutta siihen saa lisättyä Fordin oman FordPass -älylaitesovelluksen palveluineen. Digiä löytyy nykystandardien mukaisesti keskinäytöstä sekä mittaritaulusta.Tourneo Connect valmistetaan Caddyn rinnalla Volkswagenin uudessa hyötyajoneuvotehtaassa Puolan Poznanissa. Yhteistyöstä ei ainakaan heti olla näkemässä Fordin puolelta Transit Connect -pakettiautomallia, mutta sellainen tulee mahdollisesti tuonnempana.Lisää herkkuja, yksityiskohtia ja ajotuntumaa saamme Tourneo Connectista koeajon myötä. Odotamme mallia liikkeisiin ensi vuoden alkupuolella.Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Ford, Automotive News Europe Kuvat: FordLisää aiheestaKaupunkimaasturi ja pakettiauto risteytyvät: Ford Transit saa Trail ja Active -mallit Fordin ja Volkswagenin hyötyajoneuvoliitto: seuraava Amarok Rangerin pohjalle Fordin viimeinen dieseltehdas Euroopassa saa jatkoa – ei lopu vielä Koeajo: Volkswagen Caddy California tarjoaa seikkailua arkeen Koeajo: Volkswagen Caddy Cargo on pakuksi hyvä ajettava mutta huono näpelöitävä Koeajo: uudistunut Volkswagen Caddy Maistiainen: Volkswagen Caddy – tila-auto porskuttaa edelleenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 12.6.2025 Uutinen Kiina ja EU sopimassa tariffit korvaavasta minimihintajärjestelmästä – mutta neuvoteltavaa on vielä 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Uutinen Trumpin tullit iskevät Euroopan autoteollisuuteen – vienti vaakalaudalla 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Ajatuksia autoista Aika entinen ei koskaan enää palaa: Dieselgate rikkoi autoalan viattomuuden 10 vuotta sitten – Ajatuksia autoista 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 7.6.2025 Yleinen Volvo keksii turvavyön uudelleen – nyt tekoälyllä ja ohjelmistopäivityksillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Lentokoneet EU on päivittänyt lentoyhtiöiden mustan listan - sille pääsee jopa 2020-luvun konekalustolla, mutta sieltä pääsee pois kun on antanut valelentäjille potkut 12.6.2025 Lentokoneet Laajarungoille käyttöä - Finnair tekee comebackin Kanadaan 11 vuoden tauon jälkeen toukokuussa 2026 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!