16.10.2021 Ajoneuvot Ja niin ne tulivat yhteen: Ford Tourneo Connect VW-yhteistyön hedelmänä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford ja Volkswagen sopivat monitahoisesta yhteistyöstään pari vuotta sitten. Nyt meillä on sen ensimmäiset hedelmät, kun VW Caddyä täydentää uusi Tourneo Connect. Jopa yli konsernirajojen toteutettavat yhteistyömallit ovat arkipäivää hyötyajoneuvojen saralla. Joukon jatkoksi liittyivät vuonna 2019 Ford ja Volkswagen, joiden yhteistyösopimus kattaa lisäksi muun muassa autonomisen ajamisen kehittämistä.Ford Tourneo Connect ei ole tässä asussaan hyötyajoneuvo, mutta sellaiseen perustuva tila-auto. Tällaiset tila-autot – tai kuten Ford niitä kielillä kutsuu, multi-activity vehiclet – ovat eniten suosittuja takseina ja lapsiperheiden kuin myös vaikkapa kennelinomistajien keskuudessa. Tourneo Connect tuleekin tarjolle moniin eri käyttötarkoituksiin räätälöitynä, ja siitä on pyritty tekemään olemukseltaan yhä enemmän henkilöautomainen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValinnanvaraa ja muunneltavuuttaKuten Caddynkin, myös Tourneo Connectin saa kahdella eri koripituudella, istuinpaikkamäärän vaihdellessa niiden välillä viidestä (L1) seitsemään (L2). Tourneon edustaman autoluokan tapaan kabiini on hyvin muunneltava, järjestelyjä voi muuttaa vaikka istuin kerrallaan. Pidemmän akselivälin L2-version matkustamoon saa oikeanpuoleisen penkkijonon kaatamalla tehtyä jopa kolmen metrin mittaisen tavaratilan. Kaikki takapenkit poistettuna L2:sta löytyy pakettiautomaiset 3,1 kuutiota tavaratilaa. Näin ollen, mikäli mukaan ei tarvitse ottaa koko pesuetta (tai kenneliä), saa esimerkiksi kokonaisen kajakin vietyä perille saakka katon tai peräkärryn sijaan sisätiloissa.Tourneota tilatessaan asiakkaan täytyy valita koripituuden lisäksi myös yksi neljästä ”lifestylesta” tai varustetasosta, ne ovat Trend, Titanium, Active sekä Sport. Niistä Trend ja Titanium ovat ulkoiselta habitukseltaan hillitympiä. Activesta löytyvät jo hyvin tutunnäköiset seikkailumuovit ja Sportissa teemana ovat puolestaan tummanpuhuvat yksityiskohdat, hieman sporttisemman asun saanut etupuskurin reuna, 17-tuumaiset vanteet sekä huippunopeutta aina yhtä tuntuvasti lisäävät konepellin vauhtiraidat. Ulkokuoressa on luonnollisesti paljon yhteistä sisarmallin kanssa. Perä ja korimuoto yleensäkin on ilmeisen samanlainen kuin Caddyssä, mutta keulaan Ford on tuonut selvästi omaa ilmettään, itse asiassa enemmän kuin näin syvän tason yhteistyömalleissa tavallisesti.Sisimmältään VolkkariTuoreen Caddyn sisarmallina Tourneo Connect on saanut MQB-perusrakenteen lisäksi sisäänsä paljon muutakin Volkswagenin tekniikkaa. Bensiinivoimanlähdevaihtoehtona on 114-heppainen EcoBoost, omaa sukua VW:n 1,5-litrainen TSI, jonka saa sekä manuaalina että kaksoiskytkinautomaattina. Dieselpuolella tarjotaan 2-litraista EcoBlueta (TDI) joko 102- tai 122-hevosvoimaisena, manuaalina tai automaattina.Neliveto on saatavilla 122-heppaisen manuaaliversion yhteyteen. Dieselmallien typpioksidipäästöjen vähentämisessä hyödynnetään ”twin-dosing” -toimintoa, joka syöttää AdBlueta pakopuolelle tuplana. Moottoreiden luvataan valmistajan puolesta mukisematta nielevän niin kasviöljypohjaista dieseliä (HVO) kuin Shellin nesteytetystä maakaasusta tekemää dieseliä (GTL).Niin ikään tietoviihdejärjestelmän puolella luotetaan pohjimmiltaan Volkswagenin tuotteeseen, mutta siihen saa lisättyä Fordin oman FordPass -älylaitesovelluksen palveluineen. Digiä löytyy nykystandardien mukaisesti keskinäytöstä sekä mittaritaulusta.Tourneo Connect valmistetaan Caddyn rinnalla Volkswagenin uudessa hyötyajoneuvotehtaassa Puolan Poznanissa. Yhteistyöstä ei ainakaan heti olla näkemässä Fordin puolelta Transit Connect -pakettiautomallia, mutta sellainen tulee mahdollisesti tuonnempana.Lisää herkkuja, yksityiskohtia ja ajotuntumaa saamme Tourneo Connectista koeajon myötä. Odotamme mallia liikkeisiin ensi vuoden alkupuolella.Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Ford, Automotive News Europe Kuvat: FordLisää aiheestaKaupunkimaasturi ja pakettiauto risteytyvät: Ford Transit saa Trail ja Active -mallit Fordin ja Volkswagenin hyötyajoneuvoliitto: seuraava Amarok Rangerin pohjalle Fordin viimeinen dieseltehdas Euroopassa saa jatkoa – ei lopu vielä Koeajo: Volkswagen Caddy California tarjoaa seikkailua arkeen Koeajo: Volkswagen Caddy Cargo on pakuksi hyvä ajettava mutta huono näpelöitävä Koeajo: uudistunut Volkswagen Caddy Maistiainen: Volkswagen Caddy – tila-auto porskuttaa edelleenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään - kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Dacia Dusterin tietoviihde ei ole uusinta uutta – mutta haittaako se? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous