15.3.2016 Liikenne Järkyt erot autojen hylkäyksissä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Katsastus paljastaa: tuoreissakin autoissa isoja laatueroja. Katsastuksen hylkäysmäärissä on huikeita eroja jo kolmen vuoden ikäisissä autoissa, selviää tuoreesta A-Katsastuksen hylkäystilastosta. Se paljastaa vähävikaiset ja kehnot.A-Katsastus julkaisi henkilöautojen merkki- ja mallikohtaisen hylkäystilaston jo kahdeksannen kerran.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyToyota ylivoimaisesti parasKolme mallia selvitti määräaikaiskatsastuksen puhtain paperein, ilman hylkäyksiä. Kolmivuotiaan Honda Jazzin sekä viisivuotiaiden Toyota Land Cruiserin ja Audi Q5:n hylkäysprosentti on 0,00.Kun otetaan huomioon kaikki ikäryhmät, on Toyota ylivoimaisesti paras: Toyota nappasi TOP 10 -sijoituksia kaikkiaan 43 kappaletta 11 eri ikäryhmässä, 39 prosenttia kaikista TOP 10 -sijoituksista!Selvät erot jo kolmevuotiaissaHylkäysmäärissä on huikeita eroja jo kolmen vuoden ikäisissä autoissa: Honda Jazz selvisi puhtain paperein, hylkäyksiä 0,00 prosenttia. Toyota Corolla oli toisena (hylkäyksiä 0,31 pros.) ja Škoda Roomster ja Suzuki SX4 ovat tasatuloksella kolmantena (0,69 pros.).Kolmivuotiaiden seuraavaksi parhaat ovat Volkswagen Up!, Škoda Citigo, Toyota Yaris, Audi Q3, Nissan Juke, Mercedes-Benz GLK ja Toyota Aygo (kullakin hylkäyksiä alle prosentin verran). Kolmivuotiaiden keskimääräinen hylkäysprosentti on 3,13 ja matkamittarilukema 63 000 km.”Tavallisista” henkilöautoista kolmivuotiaiden heikoimmin sijoittuivat Citroën C5 (10,99 pros.), Volvo V70 (8,98 pros.) ja Kia Venga (8,44 pros.).Pikkubussit kehnojaKolmivuotiaiden huonoimmat ovat pikkubusseja: Volkswagen Transporter Kombi (hylkäyksiä 20,79 pros.) ja Mercedes-Benz Sprinter (14,63 pros.).Tärkeänä osasyynä suureen hylkäysmäärään on suuri ajomäärä (180 000 km ja 176 000 km), mikä on lähes kolminkertainen kolmevuotiaiden keskiarvoon (63 000 km) verrattuna ja noin viisikertainen pikkuautoihin verrattuna.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViisivuotiaissa erot kasvavatOn hämmästyttävää, että kaksi mallia, Toyota Land Cruiser ja Audi Q5 selvisivät määräaikaiskatsastuksissa vielä viisivuotiaina puhtain paperein hylkäysprosentilla 0,00! Seuraavaksi parhaista, Audi A4 ja Toyota Auris, hylättiin alle kaksi prosenttia.Viisivuotiaiden keskimääräinen hylkäysprosentti on 6,29 ja mittarilukema 99 000 km.Myös viisivuotiaiden eniten hylätyt ovat pikkubusseja, Volkswagen Transporter Kombi (19,87 pros.) ja Mercedes-Benz Sprinter (19,83 pros.).”Tavallisista” henkilöautoista eniten hylättyjä viisivuotiaina ovat Peugeot 5008 (18,06), Renault Clio (17,48 pros.) ja Peugeot 3008 (15,5 pros.).Murheenkryyninä Dodge CaliberSeitsenvuotiaana parhaimman ja huonoimman ero vielä korostuu. Ikäryhmän parhaasta, Toyota Prius -hybridistä hylättiin vain 2,86 prosenttia. Heikoin malli on Dodge Caliber, joista hylättiin 44,35 prosenttia. Caliberin hylkäyprosentti on lähes 16-kertainen Priukseen verrattuna. Ajomääräkään ei selvitä eroa, sillä Toyota Priuksen keskimääräinen mittarilukema on 126 000 km ja Dodge Caliberin 120 000 km.Seitsenvuotiaiden keskimääräinen hylkäysprosentti on 11,26 ja mittarilukema 141 000 km.Koko tilaston eniten hylätty automalli on yhdeksänvuotias Dodge Caliber vuosimallia 2006, joista hylättiin yli puolet, peräti 54,09 prosenttia keskimääräisellä mittarilukemalla 153 000 km.760 000 katsastustaA-Katsastus katsasti vuonna 2015 kaikkiaan 760 000 henkilöautoa. Lähes joka neljäs henkilöauto hylättiin (hylkäysprosentti 24,1).A-Katsastuksen tilaston suuri etu on se, että tilastossa on mainittu mallien matkamittarilukemat. Ajokilometrimäärä auttaa suhteuttamaan vikamäärän mallin ajomäärään. Tilastossa on mainittu myös kunkin ikäryhmän keskimääräinen hylkäysprosentti ja mittarilukema. Ne auttavat vertailussa. Tilastossa on kaikkiaan 11 ikäryhmää, tiedot vuosina 2001–2010 ja 2012 käyttöönotetuista henkilöautoista. Mukana ovat mallit, joita on katsastettu vähintään sata kappaletta ikäryhmässään. Mallien yleisimmät hylkäykseen johtaneet viat on mainittu, mikäli vikoja on vähintään kymmenessä tietyn mallisessa autossa ikäryhmässään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVain vakavat viatTilastossa näkyvät vain vakavat, hylkäykseen johtaneet viat. Nämä merkittävät viat voivat aiheuttaa vakavaa vaaraa liikenneturvallisuudelle tai huomattavaa haittaa ympäristölle. Ne edellyttävät, että vian korjaamisen jälkeen auto tuodaan katsastusasemalle jälkitarkastukseen.Merkittävimmät muutokset edelliseen vuoteen verrattuna liittyvät jarruihin ja jousitukseen, joissa havaittujen vakavien vikojen määrä kasvoi. Heilahduksenvaimentimiin liittyvien vikojen osuus laski edellisestä vuodesta.A-Katsastus on julkaissut tilastoja vuodesta 2009, ja havaittujen vikojen määrät ovat tänä aikana kasvaneet. Vuonna 2009 katsastuksissa havaittiin 108 vikaa jokaista sataa katsastusta kohti. Viime vuonna vastaava luku oli 113 vikaa. Syitä kehitykseen on osaltaan löydettävissä autokannan vanhenemisesta ja Suomen muuta Eurooppaa vaihtelevammasta ilmastosta.Hylkäyksen aiheuttavat vikaryhmät Suomessa: Vikaryhmä Prosenttia (%) Käyttöjarru9,9Pakokaasupäästöt7,4Etuakselisto6,1Seisontajarru4,9Alusta3,6Ohjauslaitteet3,6Renkaat2,2Iskunvaimennus2,1Jousitus2,0Taka-akselisto1,6Asiapaperit1,0 Top 10 ja Flop 10 -tilasto paljastaa merkkien paremmuuden Toyotan ylivoimaa Saksalaisiin tilastoihin eroa tulee muun muassa siinä, että Suomessa japanilaisilla ja korealaisilla merkeillä on suurempi suosio kuin Saksassa ja sikäli useammalla japanilaisella ja korealaisella mallilla mahdollisuus päästä tilastoon kuin Saksassa. Tilastoon mahtuvat vain suositut mallit ja vuosimallit. Mittavista takaisinkutsukampanjoista kärsinyt Toyota on edelleen ylivoimaisesti tilaston laadukkain automerkki. Takaisinkutsujen suuri määrä ei välttämättä kerro heikosta laadusta, vaan asiakkaista huolehtimisesta. Pienetkin vian mahdollisuudet halutaan tarkastaa mittavien takaisinkutsukampanjoiden avulla. Valmistusmaa ei välttämättä vaikuta laatuun. Sitä tärkeämpää on valmistajan laatukulttuuri ja laadunvalvonta, jota noudatetaan kaikilla tehtailla. Toyotaa valmistetaan Japanin ohella Euroopassa muun muassa Tsekissä, Ranskassa, Britanniassa ja Turkissa. Honda nappasi toiseksi eniten TOP 10 -sijoituksia. Audi otti pronssia ja Ford neljännen tilan luotettavan Ford Fiestan ansiosta. Jaossa yhteensä kärki- ja hännillä-sijoituksia Toyota ansaitsi 10 kärjessä (Top 10) -sijoituksia ylivoimaisesti eniten, huikeat 43 kappaletta, seuraavina Honda (13), Audi (10), Ford (9), Volkswagen (7), Nissan (5), Hyundai ja Subaru (4), Mazda, Škoda ja Volvo (3), Opel ja Suzuki (2), Mercedes-Benz ja Saab (1). 10 hännillä (Flop 10) listalta löytyvät Renault (14 kertaa), Chrysler (11), Citroën ja Mercedes-Benz (10), Fiat ja Peugeot (9), Volkswagen (8), Opel (6), BMW, Dodge, Kia ja Mazda (4), Alfa Romeo, Chevrolet ja Volvo (3), Ford ja Hyundai (2), Daewoo, Honda, Škoda ja Subaru (1). Sama merkki voi löytyä 10 kärjessä- tai 10 hännillä -listasta, kuten esimerkiksi Mercedes-Benz, Volkswagen, Ford ja Volvo. Esimerkiksi Volkswagen Transporterin, Mercedes-Benz Sprinterin ja E-sarjan ja Volvo V70:n suuret ajomäärät lisäävät hylkäyksien määrää. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Katso miten oma autosi sijoittuu! Vuoden 2015 henkilöautojen hylkäystilasto löytyy kokonaisuudessaan A-Katsastuksen verkkopalvelusta. Tilastoa voi suodattaa esimerkiksi oman ajoneuvon käyttöönottovuoden, merkin tai mallin mukaan. www.a-katsastus.fi/vikatilasto Katsastusta tarvitaan Säännöllisesti tehtävillä katsastuksilla ja auton huolellisella kunnossapidolla on Suomen vaativissa olosuhteissa erittäin tärkeä merkitys liikenneturvallisuudelle. Katsastusjärjestelmä pakottaa korjauksiin ja eliminoi romukuntoiset pois liikenteestä. Positiivinen asia on, että nykyjärjestelmällä on teknisten vikojen osuus onnettomuuksien aiheuttajana kyetty pitämään alhaisena. Autot yhä luotettavampia A-Katsastuksen teknisen johtajan Hannu Pellikan mukaan autojen luotettavuus on kehittynyt positiiviseen suuntaan jo pitkään, mutta siitä huolimatta Suomessa ilmenee ongelmia monen automerkin osalta jo ensimmäisessä katsastuksessa. Huomionarvoista on myös erittäin suuret erot eri merkkisten autojen hylkäyksissä jo ensimmäisestä katsastuksesta lähtien. – Autojen kestävyyden kannalta Suomen ilmasto-olosuhteet ovat haasteelliset. Erityisesti tämä näkyy jarrujen mekaanisten osien sekä etuakseliston ja ohjauslaitteiden nivelien kulumisena. Uudehkojen autojen hylkäys katsastuksessa liittyykin pääsääntöisesti juuri näihin vikoihin, Pellikka kertoo. Auton iän ja kilometrien ja sitä myötä myös kulumisen kasvaessa katsastuksessa havaittujen vikojen määrä luonnollisesti lisääntyy. – Kolmevuotiaiden autojen katsastuksessa havaitaan keskimäärin 20 vikaa sataa katsastusta kohti. Jo seitsemän vuotta vanhoilla autoilla katsastuksessa havaittujen vikojen määrä moninkertaistuu kolmivuotiaisiin autoihin verrattuna. Hylkäysprosentit nousevat jyrkästi auton iän myötä: Kolmevuotiaista hylätään keskimäärin vain 3,13 prosenttia, mutta 14-vuotiaista jo joka kolmas. Monen tekijän summa Hylkäysprosenttiin vaikuttavat auton laadun ohella myös monet muutkin tekijät: A-Katsastus on listannut seuraavat tekijät: Auton ikä, vuotuinen ajomäärä, käyttöolosuhteet, ennakkotarkastus korjaamolla, säännöllinen huolto, merkki ja malli sekä auton käyttötapa (esimerkiksi ”repivä/rauhallinen ajotyyli”). Uusimmassa, kolmivuotiaiden ryhmässä katsastusraportti kertoo selkeimmin laatueroista, sillä kilometrit on ajettu pääosin tai kokonaan takuuaikana ja auto on yleensä huollettu säännöllisesti. Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuolloilla, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon - mallin laadun ohella. Tielle jättää sähkövika Katsastuksessa havaitut viat ovat erilaisia kuin auton tielle pysäyttävät tekniset viat, joista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin. Pelkästään akkuviat muodostavat kolmanneksen kaikista tielle pysäyttävistä vioista kattavan saksalaisen ADAC-tiepalveluraportin mukaan. Katsastustilastojen puutteena on myös se, että katsastustilastot eivät kerro kaikista autojen tyyppivioista. Esimerkiksi joidenkin mallien kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, kuten turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai DSG-kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät katsastusraportin ulkopuolelle. Tällaiset viat keskeyttävät ajamisen kokonaan tai ilmaisevat metelillä ja värinällä vakavasta viasta, joka korjautetaan ennen katsastukseen menoa. Suosittujen automallien tyyppivikatilastoja löytyy esimerkiksi Moottori-lehden verkkosivuilta, www.moottori.fi Vikatietolista sisältää sadan suositun mallin tyyppiviat. Lista päivitetään kerran vuodessa juhannukseen mennessä. Teksti: Timo Turkula Kuvat: Antti HentinenLue lisää katsastuksista:Huolestuttavia tuloksia katsastusten onnistumisesta Autoliitto: katsastusten laatuongelmiin puututtava Katsastusseulan vuoto saa katsomaan peiliin – ala kaipaa lisää valvontaa Blogi: Katsastusta tarvitaan Lue lisää Kaikki artikkelit 7.6.2025 Yleinen Volvo keksii turvavyön uudelleen – nyt tekoälyllä ja ohjelmistopäivityksillä 6.6.2025 Uutinen Kiinan kuristusote: nousevatko harvinaiset maametallit ja magneetit seuraaviksi piisiruiksi? 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 5.6.2025 Liikenneturvallisuus Kiveniskemät yleistyvät tuulilaseissa – lähes joka toisessa autossa vaurioita 4.6.2025 Moottoriurheilu Omalla autolla katukiihdytyksiin – helppo ensikosketus kiihdytysautoiluun 2.6.2025 Uutinen Lehdistörallin päätös – vanha Peugeot kesti lähes 3 000 kilometrin roadtripin ralleineen lähes ongelmitta 2.6.2025 Yleinen Rolls-Royce Phantom Extended ”Goldfinger 60 years” – kun elokuvafanitus vaikuttaa ostopäätökseenkin 31.5.2025 Uutinen Lehdistörallin ensimmäinen päivä: perinpohjaisella toheloinnilla varmistettiin häntäsija jo ensiminuuteilla 30.5.2025 Uutinen BMW M2 CS – lisää lisää, mutta jääkö tämä M2:n viimeiseksi sähköttömäksi versioksi? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV - plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 7.6.2025 Yleinen Huutokauppahelmet: Range Rover "Chieftain" -restomodi 7.6.2025 Klassikko Villi viisikymppinen: Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 juhlii klassikkoikää 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 7.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Viron hiekkatiet maistuvat CF Moto 800 MT-X:lle 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”