12.6.2017 Ajoneuvot Katsaus tekniikkaan: näin toimii aktiiviohjaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Muuttuvaa ohjausvälitystä tarkoittava aktiiviohjaus on tehnyt tuloaan toista vuosikymmentä. Moottori koeajoi äskettäin melko makean Audi S5 Coupén. Runsaasti varustellun koeajoauton lisävarustelistalta löytyi kalliimman pään autoissa vuosituhannen alusta asti ajoittain nähty varuste: aktiivinen ohjaus.Aktiivista ohjausta nimitetään myös dynaamiseksi ohjaukseksi. Nimestä riippumatta kyse on ohjauksesta, jossa ohjausvälitystä muokataan ajotilanteen mukaan.Kaupunkiajossa välitys tehdään nopeaksi, joten kadunkulmissa tai pysäköidessä ohjauspyörää ei tarvitse kääntää montaa kierrosta. Nopeuden noustessa välitystä lasketaan, ja moottoritieajossa voidaan auton käytöstä vakauttaa todella hitaalla ohjauksella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMekaniikka takaa turvallisuudenValtaosa muuttuvista ohjausvälityksistä toteutetaan mekaanisin ratkaisuin. Ohjauspyörästä on mekaaninen yhteys etuakselille, ja järjestelmä korkeintaan muokkaa kuljettajan käskyjä. Vikatilanteessa järjestelmä kytkeytyy pois päältä, ja auto ohjautuu perinteisten järjestelmien tavoin.Hyvä esimerkki toiminnasta on koeajetussa S5:ssä ollut Audi Dynamic Steering. Ohjausakselilla sijaitsee tieteiskuvitelmalta kuulostava superpositiovaihde.Yksinkertainen on monimutkaistaMonimutkaisen kuuloinen järjestelmä on komponenteiltaan varsin yksinkertainen: ohjauspyörän akseli kiinnittyy ohueen hammaskehään, jonka hampaat koskettavat suurta sisähammastettua pyörää, joka välittää ohjausliikkeet etupyöriä ohjaavalle hammastangolle. Muuttuva välitys tehdään elliptisellä sisäpyörällä, jota liikuttamalla muutetaan hammaskehän ja sisähammastetun pyörän kosketuskohtaa.Audi on tehnyt tekniikkasivuilleen asiaa selventävän videon: https://youtu.be/djRxZFc8cvw Monimutkainen järjestelmä on lopulta varsin yksinkertainen ja erittäin turvallinen. Oikein mitoitetut hammastukset kestävät käytännössä ikuisesti, joten ainoat vikakohteet ovat ellipsiä pyörittävä sähkömoottori sekä anturit. Sähkövian tapahtuessa järjestelmän aktiivisuus häviää, mutta auton ohjautuvuus säilyy hammaspyörien mekaanisen kosketuksen ansiosta.Toimivuus on säätökysymysKoeajetussa Audi S5:ssä järjestelmä toimii taustalla käytännössä huomaamatta. Se ei ole selvyys, sillä ohjauksen välityssuhteen luonnollinen muuttuminen erilaisten ajonopeuksien ja tapahtumien pohjalta vaatii huolellista ohjelmointia autonvalmistajalta. Huonosti säädetyllä aktiiviohjauksella kuljettaja joutuu jatkuvan korjailun kiroukseen, kun auto ei käänny odotetusti.Toinen aktiivisten ohjausvälitysten ongelma on mahdollinen ohjaustunnon heikkeneminen. Kuljettaja aistii etupyörien tilannetta ohjauspyörän kautta välittyvien vaimeiden signaalien kuten vaimean värinän tai ohjausvoimien muutosten kautta. Ylimääräisten vaihteiden lisääminen suodattaa entisestään niitä heikkoja viestejä, joita nykyautojen ohjaukset välittävät.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNelipyöräohjaus syrjäyttääViime vuosina autonvalmistajien huomio on kääntynyt nelipyöräohjaukseen. Nelipyöräohjauksella saavutetaan aktiiviohjauksen ominaisuudet: hitaassa vauhdissa takapyöriä käännetään etupyörien vastakkaiseen suuntaan, jolloin auton kääntyvyys tehostuu, ja lisäbonuksena kääntösäde pienenee. Korkeissa nopeuksissa takapyöriä käännetään etupyörien suuntaan, jolloin auto reagoi ohjausliikkeisiin rauhallisemmin. Vaikutus vastaa auton akselivälin muuttumista: hitaassa vahdissa akseliväli tuntuu lyhenevän, korkeassa nopeudessa venyvän. Infinitin täyssähköinen ohjaus Näyttävä Infiniti Q60 ei valitettavasti ole tarjolla SuomessaNissanin luksusmerkki Infiniti tarjoaa Q50-sedaniin ja Q60-coupéen valtavirrasta poikkeavaa steer-by-wire -ohjausta. Termi tarkoittaa ratkaisua, jossa normaalissa ajotilanteessa ohjauspyörän liikkeet välittyvät etuakselille sähköjohtoja pitkin – aivan kuten tietokoneen rattiohjain ohjaisi sähkömoottoria, joka kääntää eturenkaita.Järjestelmä mahdollistaa huiman säädettävyyden ohjauksen nopeudelle ja keveydelle, mutta luonnollisuudestaan sitä ei ole kehuttu. Infinitin järjestelmä on mielenkiintoinen kuriositeetti, mutta merkittävää hyötyä siitä ei saada: Infinitissä on varajärjestelmänä mekaaninen ohjaus, joka kytketään kytkimellä käyttöön sähköjärjestelmän vikatilanteessa. Kahden rinnakkaisen ohjausjärjestelmän vuoksi Infinitin ratkaisulla ei saavuteta täyssähköisen ohjauksen mahdollistamaa painonsäästöä tai ohjausakselin poiston tuomaa turvallisuusparannusta.Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Audi, Infiniti ja Lauri Ahtiainen, video: Audi Lue lisää Kaikki artikkelit 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 11.3.2025 Liikennepolitiikka Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan 11.3.2025 Uutinen Holtiton ajelu kuriin, promilleraja sähköpotkulautailuun – tavoitteena kuripaketti 1.5. alkaen 10.3.2025 Autoilu Uutta pintaa yli 3 000 tiekilometrille – tiestön nykykunnon ylläpito vaatisi enemmän 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 12.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota C-HR+ on japanilaisvalmistajan uusi aluevaltaus sähköautomaailmaan 12.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Fiat asensi 875-kuutioisen kaksipyttyisen bensiinimoottorin seitsenpaikkaiseen tila-autoon 13.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötestin tähti Mercedes-Benz 250 TD myydään huutokaupalla 13.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota bZ4X torppaa heikkouksiaan kasvojenkohotuksessa 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija