5.11.2016 Ajoneuvot Katto pois rännästä huolimatta: Audi A5 Cabriolet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kevään korvilla saapuva Audi A5 Cabriolet tuo avoautoilun hurmaa neljälle. Uusi A5 coupé ennätti nipin napin saapua markkinoille, kun edessä oli jo giljotiinireissu. Lopputuloksena on kangaskattoinen versio mallisarjan linjakkaimmasta jäsenestä. Useimmat uudistukset ovatkin tuttuja A5 coupésta, joten A5 cabriolet on edeltäjäänsä isompi, sulavampi ja kevyempi, tarjoten avoautoilun hurmaa neljälle.Muiden A5:sten tavoin uusi cabriolet luottaa "kolmiulotteisempaan" keulamaskiin ja aaltoilevaan olkalinjaan. Takalokasuojien pullistukset puolestaan viittavat Quattro-nelivedon perinteeseen ja korostavat auton leveyttä – joskin uusi cabriolet on Audin mukaan edeltäjäänsä kapeampi.Kangaskaton voi avata napin painalluksella 15 sekunnissa tai sulkea 18 sekunnissa aina 50 km/h nopeuteen saakka ja katto on äänieristetty erityisesti tuulen suhinoita vastaan. Tavaratilaa on käytössä 380 litraa katon ollessa ylhäällä. Kolmas jarruvalo on sijoitettu osaksi kattomekanismin peitelevyä ja handsfreen mikrofonit on puolestaan integroitu turvavöihin.Uusi A5 cabriolet on venynyt 47 millimetriä edeltäneeseen sukupolveen verrattuna (4 673 millimetriin) ja samalla painosta on lähtenyt 40 kilogrammaa. 2,0-litraisella TDI-moottorilla varustettuna etuvetoinen A5 cabriolet painaa nykyisin 1 690 kilogrammaa. Audin mukaan korin jäykkyydestä ei ole kuitenkaan tingitty katon poistosta huolimatta, sillä ovikoteloita on vahvistettu vastaavasti.Moottorivaihtoehtoina ovat aluksi 2,0-litrainen TFSI-bensiinimoottori (252 hv / 185 kW), 2,0-litrainen TDI-dieselmoottori (190 hv / 140 kW) ja 3,0-ltirainen TDI (218 hv / 160 kW). Myöhemmin mallistoon liittyvät 190-hevosvoimainen versio 2,0 TFSI:stä ja 286-hevosvoimainen näkemys 3,0-litraisesta TDI-moottorista. Vaihteistovalikoimasta löytyy kuusivaihteinen manuaali, seitsämänvaihteinen S-tronic-kaksoiskytkinratkaisu sekä kahdeksanvaihteinen Tiptronic-automaatti. Audille tuttuun tyyliin tarjolla on etuvedon lisäksi myös quattro-neliveto.Malliston huipulta löytyy tuttuun tapaan Audi S5 Cabriolet (kuvissa punainen), joka antaa tukalle kyytiä 354 hevosvoiman (260 kW) edestä, kiitos 3,0-litraisen TFSI-bensiinimoottorin. 0–100 km/h hoituu 5,1 sekunnin aikana, kiitos kahdeksanvaihteisen Tiptronicin ja Quattro-nelivedon.Bulevardikruisauksessa olennaisiin ominaisuuksiin kuuluu myös vakionopeudensäädin ruuhka-avustimella, A5 cabrioletin hoitaessa jonossa ajamisen tuskaisimmat puolet aina 65 km/h nopeuteen saakka. Avustimella varustettu törmäysvaroitin puolestaan saattaa ohjata auton esteen ohi välttääkseen onnettomuuden, minkä lisäksi A5 cabrioletista löytyy tuttu valikoima muita avustimia liikennemerkkitunnistuksesta kaista-avustimiin.Audi A5 ja S5 cabrioletit tulevat myyntiin Euroopassa maaliskuun 2017 aikana.Lähde ja kuvat: AudiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKatso myös:Maistiainen: yhä kaunis Audi A5 Audi A5 Sportback – Ingolstadtin 4-2-4 kenttäryhmitys Upee nopee kupee – täysin uusi Audi A5 coupé Lue lisää Kaikki artikkelit 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 11.3.2025 Liikennepolitiikka Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan 11.3.2025 Uutinen Holtiton ajelu kuriin, promilleraja sähköpotkulautailuun – tavoitteena kuripaketti 1.5. alkaen 10.3.2025 Autoilu Uutta pintaa yli 3 000 tiekilometrille – tiestön nykykunnon ylläpito vaatisi enemmän Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Fiat asensi 875-kuutioisen kaksipyttyisen bensiinimoottorin seitsenpaikkaiseen tila-autoon 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötestin tähti Mercedes-Benz 250 TD myydään huutokaupalla 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 13.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota bZ4X torppaa heikkouksiaan kasvojenkohotuksessa 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija