27.2.2023 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: aikakone 1980-luvulle Toyota Hiacen muodossa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Hiace oli vuosikymmenien ajan myyntimenestys pakettiautoluokassa, vaikka Euro 5 -päästörajoitukset koituivatkin sen kohtaloksi. Moottorin Käytettyjen erikoisuuksien juttusarja sukeltaa tänään komeiden merkkipaalujen maailmaan, sillä kuluvana vuonna tulee kuluneeksi 50 vuotta Toyota Hiacen saapumisesta Suomeen. Laatu ja luotettavuus nosti Toyota Hiacen vuosikymmenien ajaksi yhdeksi myydyimmästä pakettiautoista Suomessa.Hiacen menestystarina ei päätynyt aivan tuoreeltaan meille Suomeen asti, vaan malli syntyi Japanissa jo vuonna 1967. Tuonti Suomeen alkoi kuitenkin kuusi vuotta myöhemmin, kun Korpivaara Oy aloitti Hiacen tuonnin maahan vuonna 1973.Lue myös: Autoilun aikakone: sattumuksia Toyota-maahantuonnissaJo ensimmäisen sukupolven Toyota Hiace nousi mukavaan suosioon Suomessa. Hiacen myyntivaltit perustuivat pitkälti käytännöllisyyden eri muotoihin. Pakettiauton tuli olla helposti kuormattava, tavaratiloiltaan suuri, suorituskykyinen raskaillakin kuormilla ja ketterä ajettava. Kirsikkana kakun päällä auton hankintahinta oli monien ulottuvilla, joten näistä aineksista oli helppo ponnistaa myyntimenestykseen.Täysin ongelmaton Hiace ei kuitenkaan ollut, sillä matkustusmukavuudessa oli paljon parantamisen varaa. Tavaratilan maksimointi oli tehty osittain ohjaamon kustannuksella, eli kuljettajan tilat jäivät ahtaiksi. Tunnelmaa ohjaamossa eivät myöskään parantaneet huonot istuimet sekä istuinten alla sijainnut moottori, joka toi myös meluhaittaa matkantekoon.Aluksi kaikki Hiacet luottivat pelkkiin bensiinimoottoreihin, mutta vuonna 1977 julkaistun toisen sukupolven Toyota Hiacen aikakaudella mallistoon tuli tarjolle myös dieselmoottori. Dieselin tulo oli odotettu muutos, sillä bensiinimoottoristen Hiace-pakettiautojen polttoainetaloudellisuus oli kehno.Vuonna 1982 esitelty Toyota Hiacen kolmas sukupolvi toi mallistoon myöhemmin myös nelivetoversion. Viimeistään kolmas sukupolvi nosti Hiacen pakettiautojen ykköseksi Suomessa, mistä seurasi Toyotan käyttämä mainoslause ”Toyotalla Suomi kuljettaa”, joka jäi hyvin elämään. Suurin osa myydyistä pakettiautoista oli dieselkäyttöisiä, jonka ansiosta Hiace sai maineen kestävänä, luotettavana ja pienikulutteisena autona.Vuonna 1995 Toyota Hiace uudistui viimeistä kertaa. Paremman kolariturvallisuuden saamiseksi moottorin sijainti vaihtui istuinten alta keulalle, mikä sai autolle aiempaa pidemmän keulan. Hiacen menestys jatkui kuitenkin totuttuun tapaan aina vuoteen 2012 asti.Hiace-malliston kohtaloksi koitui uusi Euro 5 -päästöluokitus, joka astui voimaan vuoden 2012 alusta. Toyotalla ei ollut intressejä lähteä tekemään autolle tarvittavia muutoksia, joten sen myynti lakkasi koko Euroopassa. Hiacen seuraajaksi tuli hieman myöhemmin PSA:n kanssa yhteistyönä tehty Toyota Proace.Vaikka Toyota Hiacen taival päättyikin Euroopassa jo reilut kymmenen vuotta sitten, Japanissa Hiace porskuttaa yhä näkyvästi – monet vieläpä sillä legendaarisemmalla töpökeulalla varustettuna mallina.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäytetty erikoisuus: Toyota Hiace DIESELTämän viikon käytetty erikoisuus löytyy Porista, jossa kaupan olisi toisen sukupolven Toyota Hiace. Auton vuosimalli 1983 on siinäkin mielessä mielenkiintoinen, että toisen sukupolven Hiacen tuotanto loppui marraskuussa 1982, joten kyseessä on arvatenkin sukupolvensa viimeisiä yksilöitä.Kyseinen Hiace on säilynyt näiden 40 vuoden läpi erinomaisesti, eli vierineet vuodet eivät näy autossa ainakaan kuvien perusteella. Myynti-ilmoituksen mukaan kori on kunnostettu ja maalattu, sekä Hiacen historia on varsin hyvin tiedossa. Auto on alkuperäinen Suomi-auto, jolla on ollut vain kolme omistajaa. Auton mukana tulee alkuperäinen huoltokirja ja erilaisia dokumentteja.Hiace on läpäissyt myös museoajoneuvotarkastuksen, mikä on pakettiautolle melko harvinainen asia. Pakettiautojen vähäisyys museorekisteröintitilastoissa perustunee siihen, että autoista moni päätyy raskaaseen ja raadolliseen työhön, jossa ne yksinkertaisesti ajetaan loppuun. Lisäksi vähänkin paremmin säilyneet yksilöt päätyvät monesti Suomesta ulkomaille. Kestosuosikki Afrikan lisäksi menneen vuoden aikana monet pakettiautot ovat päätyneet kenttäambulansseiksi Ukrainaan.Istuimia Hiacessa on kolmelle. Ovia autossa on peräti viisi, sillä ohjaamon ovien lisäksi autosta löytyy liukuovet molemmilta puolilta sekä ylöspäin aukeava yksiosainen takaluukku. Varustelistaa myynti-ilmoituksessa ei ole kerrottu, mutta ainakin vetokoukku vilahtaa vilahtaa ilmoituksen kuvissa.Tämän Hiacen käyttövoima ei jää takana ajavalle epäselväksi, sillä takalasista löytyy varsin näkyvän kokoinen ja värinen Toyota DIESEL Hi-ace -tarra. Pakettiauto on varustettu 2.2-litraisella dieselmoottorilla ja manuaalivaihteistolla. Auton vetotapa on vähemmän yllättävästi takaveto. Mittarilukema on myynti-ilmoituksen mukaan 186 000 kilometriä.Museorekisteröidyn diesel-Hiacen omistajaksi pääsemiseksi ostajan tulisi kaivaa kuvetta lompakosta 10 900 euron edestä.Teksti: Rikhard Wacker Kuvat: Tori AutotLisää aiheestaKäytetyt erikoisuudet: Alkuperäismuoveissa oleva Toyota Carina II Käytetyt erikoisuudet: Ford Orion jalosti Escortin sedaniksi Käytetyt erikoisuudet: Nissan Bluebird – museorekisteröity luupää Lue lisää Kaikki artikkelit 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 15.5.2025 Käytetyt autot Käytetyn auton ostaja, mistä tunnistaa kolariauto? 13.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Priuksen älyavainjärjestelmän korjaus oli älyttömän helppoa 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 12.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Jeep Grand Cherokee SRT Trackhawk – 710 hevosvoiman järkiostos 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Käyttötesti Käyttötestin loppuraportti: Volvo EX30 – erilainen Volvo hyvässä ja huonossa 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa