26.4.2021 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Citroën GS Club C-Matic Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Aikanaan maahantuojan esittelyautona toiminut Citroën GS Club C-Matic -yksilö on pala maamme autoilun historiaa. Nyt se olisi kaupan. Kaasunestejousitettu 1970-luvun ranskalaisauto on aina houkutteleva ja mielenkiintoinen tapaus. Eräs näistä kiehtovista automalleista on Citroën GS Club C-Matic. Citroën osui kultasuoneen julkaistessaan ikonisen DS-mallin Pariisin autonäyttelyssä vuonna 1955. Seuraavalla vuosikymmenellä rättisitikkaa päivitettiin Dyaneksi ja persoonallisesti muotoiltu Citroën Ami näki päivänvalon, mutta mallistossa oli vielä tilaa. GS esiteltiin vuonna 1970 ja seuraavana vuonna se saalisti Vuoden Auto -tittelin. Citroën GS esiteltiin Pariisin autonäyttelyssä 1970, kun upea Citroën SM esiteltiin samana vuonna Genevessä. Näistä GS valittiin Vuoden Autoksi 1971 ja edellä mainittu SM sijoittui kolmanneksi. Kyseessä oli Citroënille upea vuosi, josta on nyt kulunut 50 vuotta. GS keräsi kehuja muun muassa aerodynamiikasta, mukavuudesta ja turvallisuudesta kaiken teknisen edistyksellisyyden lisäksi. Kyseessä oli varsin erityinen auto. Sulavasti muotoillun korin ilmanvastuskerroin oli ajalle vaikuttava 0,318, joka auttoi kevyen korin kanssa hieman laihasti moottoroitua autoa ripeään liikkumiseen. Aerodynaamisesti tehokas Kamm-perä sekä ilmanvastusta pienentävät koteloidut takapyörät kantoivat DS:n muotokieltä uudelle aikakaudelle. Kaasunestejousitus yhdisti vakaan ja mukavan kulun. Levyjarruja oli peräti neljä kappaletta. Moottorina oli kooltaan kompakti nelisylinterinen vastaiskumoottori. Auto esiteltiin 1,0-litraisella moottorilla ja litratilavuus kasvoi myöhemmin desilitran välein. GS esiteltiin nelipykäläisellä käsivalintaisella vaihteistolla, mutta myöhemmin se sai vaihteen lisää ja toiseksi vaihtoehdoksi lisättiin puoliautomaattinen vaihteisto. Citroën tarjosi tässä luokassa poikkeuksellisesti levyjarrut auton molemmilla akseleilla. Tämän lisäksi kaasunestejousitus takasi tuohon aikaan ylivertaisen yhdistelmän ajettavuutta ja mukavuutta. Ranskalaisvalmistaja haaveili takuulla valloittavansa tällä markkinat ja kieltämättä suoritus oikeutti siihen. Auton kehitystyökin oli imaissut firman lähes konkurssiin. Saksalaiset jatkoivat kuitenkin omiensa suosimista, mutta onneksi GS oli kotimaassaan riittävä menestys pitämään tuplaväkäsen maailmankartalla. Näppäräksi muotoiltu GS omasi myös erikoisesti auenneen tavaratilan kannen. Suomessa maahantuonnista vastasi Korpivaara ja ensimmäiset GS:t saapuivat joulukuussa 1970. Varustetasoja oli Confort, Club ja Super Confort – Pallas liittyi joukkoon vasta myöhemmin. Esimerkiksi Citroën GS Club C-Matic tarkoittaa club-varusteltua mallia puoliautomaattisella vaihteistolla. Osan aikaa myös moottorin litratilavuudesta viestittiin suoraan mallimerkinnässä. Tämä maahantuojan esittelyautona toiminut yksilö on käyttöönotettu elokuussa 1978. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Käytetty erikoisuus – Citroën GS Club C-Matic Tämä Citroën GS Club C-Matic on hyvin erityinen maamme autohistorian kannalta. Kyseinen yksilö on toimitettu jo uutena Suomeen Korpivaara Oy:n esittelyautoksi ja käyttöönotettu elokuussa 1978. Auto on myynti-ilmoituksen mukaan palvellut sen jälkeen myös tunnettua läänintaiteilijaa, joka piti autosta hyvää huolta hinnasta piittaamatta. Hän onnistui kuulemma hankkimaan Geesuun myös uudet pintapellit ja osin siksi auto vaikuttaa nykyään niin hienokuntoiselta. Museorekisteröidyn auton pellin alla on 1,2-litrainen nelisylinterinen vastaiskumoottori. Tämä GS on sittemmin museorekisteröity. Kesäkuussa 2020 suoritettu katsastus on näin ollen vielä pitkään voimassa. Moottorina on 1,2-litrainen versio vastaiskumoottorista. Se tuottaa tiettävästi noin 60 hevosvoimaa tehoa, mutta samalla tulee muistaa aerodynaamisen auton painavan vain noin 900 kilogrammaa. Puoliautomaattinen vaihteisto välittää voiman etupyörien kautta tiehen. Kojelauta on jo muovia, mutta verhoiluvärinä on pirtsakka sininen. Auton sininen ulkokuori ja sirot kromipuskurit, yhdessä tyylikkäiden pölykapselien kanssa istuvat kokonaisuuteen hienosti. Sisäverhoilu noudattelee samaa sinistä teemaa, mutta muovi on jo löytynyt hallitsevaksi materiaaliksi. Upea GS on hävinnyt jo pitkälti katukuvasta, mutta tälle yksilölle ei sitä kohtaloa toivoisi. Hyvää kotia kaivataan, jotta Korpivaaran tarina kerrotaan tuleville sukupolville muutenkin kuin vain Toyotan osalta. Teksti: Henri Posa, Kuvat: Citroën, tori.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 6.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: VW Karmann Ghia – kun saksalainen luotettavuus ja italialainen tyyli kohtaavat 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT – Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe