26.4.2021 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Citroën GS Club C-Matic Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Aikanaan maahantuojan esittelyautona toiminut Citroën GS Club C-Matic -yksilö on pala maamme autoilun historiaa. Nyt se olisi kaupan. Kaasunestejousitettu 1970-luvun ranskalaisauto on aina houkutteleva ja mielenkiintoinen tapaus. Eräs näistä kiehtovista automalleista on Citroën GS Club C-Matic.Citroën osui kultasuoneen julkaistessaan ikonisen DS-mallin Pariisin autonäyttelyssä vuonna 1955. Seuraavalla vuosikymmenellä rättisitikkaa päivitettiin Dyaneksi ja persoonallisesti muotoiltu Citroën Ami näki päivänvalon, mutta mallistossa oli vielä tilaa. GS esiteltiin vuonna 1970 ja seuraavana vuonna se saalisti Vuoden Auto -tittelin.Citroën GS esiteltiin Pariisin autonäyttelyssä 1970, kun upea Citroën SM esiteltiin samana vuonna Genevessä. Näistä GS valittiin Vuoden Autoksi 1971 ja edellä mainittu SM sijoittui kolmanneksi. Kyseessä oli Citroënille upea vuosi, josta on nyt kulunut 50 vuotta.GS keräsi kehuja muun muassa aerodynamiikasta, mukavuudesta ja turvallisuudesta kaiken teknisen edistyksellisyyden lisäksi. Kyseessä oli varsin erityinen auto.Sulavasti muotoillun korin ilmanvastuskerroin oli ajalle vaikuttava 0,318, joka auttoi kevyen korin kanssa hieman laihasti moottoroitua autoa ripeään liikkumiseen. Aerodynaamisesti tehokas Kamm-perä sekä ilmanvastusta pienentävät koteloidut takapyörät kantoivat DS:n muotokieltä uudelle aikakaudelle.Kaasunestejousitus yhdisti vakaan ja mukavan kulun. Levyjarruja oli peräti neljä kappaletta.Moottorina oli kooltaan kompakti nelisylinterinen vastaiskumoottori. Auto esiteltiin 1,0-litraisella moottorilla ja litratilavuus kasvoi myöhemmin desilitran välein. GS esiteltiin nelipykäläisellä käsivalintaisella vaihteistolla, mutta myöhemmin se sai vaihteen lisää ja toiseksi vaihtoehdoksi lisättiin puoliautomaattinen vaihteisto. Citroën tarjosi tässä luokassa poikkeuksellisesti levyjarrut auton molemmilla akseleilla. Tämän lisäksi kaasunestejousitus takasi tuohon aikaan ylivertaisen yhdistelmän ajettavuutta ja mukavuutta. Ranskalaisvalmistaja haaveili takuulla valloittavansa tällä markkinat ja kieltämättä suoritus oikeutti siihen. Auton kehitystyökin oli imaissut firman lähes konkurssiin. Saksalaiset jatkoivat kuitenkin omiensa suosimista, mutta onneksi GS oli kotimaassaan riittävä menestys pitämään tuplaväkäsen maailmankartalla. Näppäräksi muotoiltu GS omasi myös erikoisesti auenneen tavaratilan kannen.Suomessa maahantuonnista vastasi Korpivaara ja ensimmäiset GS:t saapuivat joulukuussa 1970. Varustetasoja oli Confort, Club ja Super Confort – Pallas liittyi joukkoon vasta myöhemmin. Esimerkiksi Citroën GS Club C-Matic tarkoittaa club-varusteltua mallia puoliautomaattisella vaihteistolla. Osan aikaa myös moottorin litratilavuudesta viestittiin suoraan mallimerkinnässä.Tämä maahantuojan esittelyautona toiminut yksilö on käyttöönotettu elokuussa 1978.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäytetty erikoisuus – Citroën GS Club C-MaticTämä Citroën GS Club C-Matic on hyvin erityinen maamme autohistorian kannalta. Kyseinen yksilö on toimitettu jo uutena Suomeen Korpivaara Oy:n esittelyautoksi ja käyttöönotettu elokuussa 1978. Auto on myynti-ilmoituksen mukaan palvellut sen jälkeen myös tunnettua läänintaiteilijaa, joka piti autosta hyvää huolta hinnasta piittaamatta. Hän onnistui kuulemma hankkimaan Geesuun myös uudet pintapellit ja osin siksi auto vaikuttaa nykyään niin hienokuntoiselta.Museorekisteröidyn auton pellin alla on 1,2-litrainen nelisylinterinen vastaiskumoottori.Tämä GS on sittemmin museorekisteröity. Kesäkuussa 2020 suoritettu katsastus on näin ollen vielä pitkään voimassa. Moottorina on 1,2-litrainen versio vastaiskumoottorista. Se tuottaa tiettävästi noin 60 hevosvoimaa tehoa, mutta samalla tulee muistaa aerodynaamisen auton painavan vain noin 900 kilogrammaa. Puoliautomaattinen vaihteisto välittää voiman etupyörien kautta tiehen.Kojelauta on jo muovia, mutta verhoiluvärinä on pirtsakka sininen.Auton sininen ulkokuori ja sirot kromipuskurit, yhdessä tyylikkäiden pölykapselien kanssa istuvat kokonaisuuteen hienosti. Sisäverhoilu noudattelee samaa sinistä teemaa, mutta muovi on jo löytynyt hallitsevaksi materiaaliksi.Upea GS on hävinnyt jo pitkälti katukuvasta, mutta tälle yksilölle ei sitä kohtaloa toivoisi. Hyvää kotia kaivataan, jotta Korpivaaran tarina kerrotaan tuleville sukupolville muutenkin kuin vain Toyotan osalta. Teksti: Henri Posa, Kuvat: Citroën, tori.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käyetyt erikoisuudet: Mini Cooper S Roadster – Minin toiseksi yleisin avokattoinen korimalli 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 1.12.2024 Ajoneuvot Maserati GranTurismo 110 Anniversario juhlii atrainmerkkiä jatkuvista tuotantotauoista huolimatta 28.11.2024 Ajoneuvot Kiinalaiset tulevat! – Vai tulivatko sittenkään? – Selvitimme kiinalaismerkkien ensirekisteröinnit 25.11.2024 Ajoneuvot DS Automobiles testaa jo Ranskan teillä 750 kilometrin WLTP-kantamaan pystyvää uutta sähkömalliaan 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 5.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: navigaattori vie, Volkswagen Tiguan -lataushybridi vikisee 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 6.12.2024 Uutinen Talvirenkaiden määritelmä muuttui – Autoliitto: "väärinymmärryksiltä ei ole vältytty" 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan