28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi Teksti Benjamin Helander Kuva Nettiauto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sukupuuttoon 20 vuotta sitten kuollutta T-sarjaa lähemmäs niin sanottua "jenkkirekkaa" ei Scanialla pääse. Tunnettu sanonta "kauneus on katsojan silmässä" pitää paikkansa myös Scanian viimeiseksi jääneiden nokallisten kuorma-autosukupolvien kohdalla. Ruotsalaisen Scanian "junakeulaiset" kuorma-autosarjat ovat olleet nykytyylillään tunnistettavia jo noin 30 vuoden ajan, ne ovat Euroopan yleisimpiä kuorma-autoja, ja samalla tunnettuja ympäri maailmaa. Homma kuitenkin meni mutkikkaammaksi, kun Scania teki 4-sarjastaan ja edelleen PRT-sarjastaan vanhojen aikojen jatkeeksi myös nokallisen version, T:n niin kuin Torpedo. Nokka on toteutettu näihin malleihin hyvin omaperäisellä tavalla, sillä periaatteessa junakeulaisen Scanian keulaan on tökätty toisen junakeulaisen Scanian keulan alaosa. Ongelma oli se, että Scanian markkina-alueilla - joihin ei siis kuulu kuorma-autojen osalta Pohjois-Amerikka - nokallisten kuorma-autojen myynti oli 80-luvun jälkeen vapaassa pudotuksessa. Muun muassa säädösten vuoksi Euroopassa siirryttiin kovaa vauhtia pelkästään pystykeulaisiin kuorma-autoihin. Näin ollen, kun Scania lanseerasi uuden polven kuorma-autosarjansa vuonna 2004, nokallisten kuorma-autojen myynti oli jo siinä vaiheessa laskenut edellisten kymmenen vuoden aikana puolella Euroopassa. Siitäkin huolimatta nokallinen T-sarja sitkeästi lanseerattiin osana uuden sukupolven Scania-sarjoja Hannoverin IAA-näyttelyssä syksyllä 2004. T-sarja jäi vihoviimeiseksi nokalliseksi Scania-malliksi, kun sen tuotanto keskeytettiin vain vuoden jälkeen syksyllä 2005. Yhden vuoden aikana Scania oli myynyt vaivaiset tuhat nokallista kuorma-autoa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyScania T124 vm. 2004Nettikoneen valikoimista tuli poimittua juuri miljoonan kilometrin rajan ylittänyt vuosimallin 2004 Scania T124. Auto on myynnissä Parkanossa koneliikkeessä. Myynti-ilmoituksen mukaan tämän kolmiakselisen vetopöytäauton kellottama kilometrimäärä on 1 004 000 kilometriä. Kuorma-autolle miljoonakaan kilometriä ei ole aivan niin tavaton lukema kuin henkilöautolle.Yksilö on viimeisiä 4-sarjan Scanioita, ja mallimerkinnässä T tarkoittaa Torpedoa eli pitkää nokkaa, 12 pyöreästi 12-litraista moottoria (420 hevosvoimaa) ja 4 puolestaan 4-sarjaa. Jo samana vuonna 2004 tuotantoon meni kuvaillun kaltaisesti lyhytikäiseksi jäänyt Scania T-sarja. Myynti-ilmoitus kuvailee auton olevan täysin ajokuntoinen ja siten se kelpaisi johonkin tehtävään sellaisenaan aarnikotkargrafiikoidensa kera. Ei voi kuitenkaan välttyä myöskään ajatukselta, etteikö tämä ruotsalainen wannabe-jenkkirekka olisi vallan herkullinen tuning-rekan aihio. Lähteet: Scania, Nettiauto Lue lisää Kaikki artikkelit 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 28.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: vanhan Scanian pohjalle rakennettava jättimäinen ”henkilöauto” on maailman omituisin pistokehybridi 6.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Scania esitteli sähkökäyttöisen puutavara-auton 29.3.2024 American Car Show ACS 2024: Scania R770 V8 – työkalukin voi olla viihtyisä ja näyttävä 14.9.2023 Ajoneuvot Scanian aurinkorekka voisi tarjota Pohjoismaissa jopa 5 000 ilmaista ja päästötöntä kilometriä 3.4.2022 Ajoneuvot Maistiainen: Scania 25P BEV -sähkökuorma-auto – antaa dieselin hinnan nousta 6.6.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Scania R770XT – ratapäivä ja 770 hv:n V8 17.9.2020 Ajoneuvot Veekasilla, sähköllä, vaiko sähkön ja riviviitosen yhdistelmällä? Scanian sähköistetyt mallit ovat täällä 11.2.2020 Ajoneuvot Turvallista matkaa kevyelle liikenteelle – Scania pyrkii havaitsemaan pyöräilijät uudella toiminnolla 11.1.2020 Ajoneuvot Scania 70 vuotta Suomessa – juhlavuotena markkinajohtajaksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous