28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi Teksti Benjamin Helander Kuva Nettiauto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sukupuuttoon 20 vuotta sitten kuollutta T-sarjaa lähemmäs niin sanottua "jenkkirekkaa" ei Scanialla pääse. Tunnettu sanonta "kauneus on katsojan silmässä" pitää paikkansa myös Scanian viimeiseksi jääneiden nokallisten kuorma-autosukupolvien kohdalla. Ruotsalaisen Scanian "junakeulaiset" kuorma-autosarjat ovat olleet nykytyylillään tunnistettavia jo noin 30 vuoden ajan, ne ovat Euroopan yleisimpiä kuorma-autoja, ja samalla tunnettuja ympäri maailmaa. Homma kuitenkin meni mutkikkaammaksi, kun Scania teki 4-sarjastaan ja edelleen PRT-sarjastaan vanhojen aikojen jatkeeksi myös nokallisen version, T:n niin kuin Torpedo. Nokka on toteutettu näihin malleihin hyvin omaperäisellä tavalla, sillä periaatteessa junakeulaisen Scanian keulaan on tökätty toisen junakeulaisen Scanian keulan alaosa. Ongelma oli se, että Scanian markkina-alueilla - joihin ei siis kuulu kuorma-autojen osalta Pohjois-Amerikka - nokallisten kuorma-autojen myynti oli 80-luvun jälkeen vapaassa pudotuksessa. Muun muassa säädösten vuoksi Euroopassa siirryttiin kovaa vauhtia pelkästään pystykeulaisiin kuorma-autoihin. Näin ollen, kun Scania lanseerasi uuden polven kuorma-autosarjansa vuonna 2004, nokallisten kuorma-autojen myynti oli jo siinä vaiheessa laskenut edellisten kymmenen vuoden aikana puolella Euroopassa. Siitäkin huolimatta nokallinen T-sarja sitkeästi lanseerattiin osana uuden sukupolven Scania-sarjoja Hannoverin IAA-näyttelyssä syksyllä 2004. T-sarja jäi vihoviimeiseksi nokalliseksi Scania-malliksi, kun sen tuotanto keskeytettiin vain vuoden jälkeen syksyllä 2005. Yhden vuoden aikana Scania oli myynyt vaivaiset tuhat nokallista kuorma-autoa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyScania T124 vm. 2004Nettikoneen valikoimista tuli poimittua juuri miljoonan kilometrin rajan ylittänyt vuosimallin 2004 Scania T124. Auto on myynnissä Parkanossa koneliikkeessä. Myynti-ilmoituksen mukaan tämän kolmiakselisen vetopöytäauton kellottama kilometrimäärä on 1 004 000 kilometriä. Kuorma-autolle miljoonakaan kilometriä ei ole aivan niin tavaton lukema kuin henkilöautolle.Yksilö on viimeisiä 4-sarjan Scanioita, ja mallimerkinnässä T tarkoittaa Torpedoa eli pitkää nokkaa, 12 pyöreästi 12-litraista moottoria (420 hevosvoimaa) ja 4 puolestaan 4-sarjaa. Jo samana vuonna 2004 tuotantoon meni kuvaillun kaltaisesti lyhytikäiseksi jäänyt Scania T-sarja. Myynti-ilmoitus kuvailee auton olevan täysin ajokuntoinen ja siten se kelpaisi johonkin tehtävään sellaisenaan aarnikotkargrafiikoidensa kera. Ei voi kuitenkaan välttyä myöskään ajatukselta, etteikö tämä ruotsalainen wannabe-jenkkirekka olisi vallan herkullinen tuning-rekan aihio. Lähteet: Scania, Nettiauto Lue lisää Kaikki artikkelit 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6×4 -vetopöytäauto – ”nokka, lippa ja veekasi” 28.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: vanhan Scanian pohjalle rakennettava jättimäinen ”henkilöauto” on maailman omituisin pistokehybridi 6.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Scania esitteli sähkökäyttöisen puutavara-auton 29.3.2024 American Car Show ACS 2024: Scania R770 V8 – työkalukin voi olla viihtyisä ja näyttävä 14.9.2023 Ajoneuvot Scanian aurinkorekka voisi tarjota Pohjoismaissa jopa 5 000 ilmaista ja päästötöntä kilometriä 3.4.2022 Ajoneuvot Maistiainen: Scania 25P BEV -sähkökuorma-auto – antaa dieselin hinnan nousta 6.6.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Scania R770XT – ratapäivä ja 770 hv:n V8 17.9.2020 Ajoneuvot Veekasilla, sähköllä, vaiko sähkön ja riviviitosen yhdistelmällä? Scanian sähköistetyt mallit ovat täällä 11.2.2020 Ajoneuvot Turvallista matkaa kevyelle liikenteelle – Scania pyrkii havaitsemaan pyöräilijät uudella toiminnolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster