2.10.2019 Ajoneuvot Kesä kaasulla: Seat Arona TGI – 15 000 kilometrin kokemuksella Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kaasuautoilu on ollut kiinnostava kokemus. Kesäkuukaudet kestänyt koeajo katumaasturi Seat Aronalla on nyt jäähyväisiä vaille suoritettu. Kesäkuun alussa alkanut koeajo kaasukäyttöisellä Seat Arona TGI:llä on kokemusten summaamista vaille valmis. Kokemuksista on kerrottu viikoittain Kesä kaasulla -artikkelisarjassa näillä Moottorin nettisivuilla. Pitkäkestoinen koeajo antaa monipuolisen kuvan auton kyvyistä, ehditäänhän autoa koetella monin tavoin, monen eri koeajajan voimin ja monenlaisissa ajo-olosuhteissa.Koetun voi tiivistää havaintoon, että kaasuautoilu Seat Aronalla on auton käytöksen ja kykyjen näkökulmasta mukavaa ja vaivatonta, mutta edullisia ja ekologisia kilometrejä hamuavan käyttäjän näkökulmasta ajoittain työlästä. Tankkaamassa saa käydä varsin tiuhaan. Koeajossa tankkaustarve koitti tyypillisesti noin 300 ajokilometrin seutuvilla.Kaasutankkausasemien määrä on ollut viime vuodet kasvussa, mutta niitä ei ole vielä kaikkialla. Tämä realiteetti vaatii kaasuautoilijalta vähänkään pidemmällä ajomatkalla ennakkosuunnittelua.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEdullisia kilometrejäKaasulla eteneminen on selvästi edullisempaa kuin bensiinillä ajaminen. Ajokustannukset kotimaisella ja jäteperäisellä biokaasulla ovat noin 30 prosenttia ja tuontimaakaasulla noin 35 prosenttia bensiiniä alhaisemmat.Plussaa on sekin, että kaasulla ajaminen tuottaa noin 25 prosenttia vähemmän hiilidioksidipäästöjä kuin bensiinillä ajaminen. Kaasu palaa bensiiniä puhtaammin, joten pienhiukkaspäästöt ovat pienempiä.Tankatessa voi valita maa- ja biokaasun välillä, molemmat ovat metaania. Maakaasu tuodaan Venäjältä. Hieman tyyriimpi biokaasu valmistetaan kotimaisista ja uusiutuvista jäteperäisistä raaka-aineista: kotitalouksien, teollisuuden ja kaupan biohajoavista jätteistä.569 kiloa kaasuaKykenimme ajamaan aivan valtaosan kilometreistä kaasun voimin. Seat Aronaan tankattiin tarkalleen 14 575 kilometrin matkalla bensiiniä kaikkiaan vain 57,54 litraa.Kaasua tankkasimme 570 kiloa, pääsääntöisesti biokaasua. Kaasukuluja koeajosta kertyi 854 euroa, bensakuluja 62 euroa.Tämä on viikoittaisen Kesä kaasulla -nettijuttusarjamme viimeinen osa. Sarjan aiemmat osat löytyvät täältä. Teksti: Marko Jokela Kuva: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”